למרות התנגדות הרשויות המקומיות - אור ירוק להקמת אלפי דירות במקום מפעלי תע"ש במרכז הארץ: הוועדה המחוזית המשותפת למחוזות תל אביב והמרכז הודיעה היום (א') כי אישרה באחרונה את המדיניות התכנונית ("תוכנית צל") למתחם תע"ש השרון.
השטח משתרע על פני כ-7,500 דונם ומצוי בתחום של הרשויות המקומיות רמת השרון, הרצליה, הוד השרון והמועצה האזורית דרום השרון. מדובר במסמך מדיניות מעודכן, וכעת יוכלו מוסדות התכנון לתכנן תוכניות מפורטות להקמת רובע מגורים הכולל 36,600 דירות חדשות - כך שתהליך מתן היתרי הבנייה בפועל צפוי לארוך זמן רב.
1 צפייה בגלריה
תעש השרון
תעש השרון
מתחם תעש השרון
(צילום: שאול גולן)
תוכנית צל קובעת את המתווה התכנוני לעניין תמהיל השימושים, גובה ונפחי בינוי ופריסת השימושים הציבוריים במסגרתה. התוכנית, שקודמה על ידי רשות מקרקעי ישראל, הוכנה בהתאם להחלטת ועדת הערר של המועצה הארצית ב-2017, שדחתה את ההתנגדויות שהוגשו לה. הפיתוח המוצע מאפשר הקמת רובע עירוני שאמור לתת מענה לכ-100 אלף תושבים, לצד שטחי מסחר, תעסוקה ושירותים בהיקף של כ-1.386 מיליון מ"ר. נזכיר כי התוכנית המקורית כללה בנייה של 23 אלף יחידות דיור, וכעת מסמך המדיניות המעודכן מאפשר תוספת של כ-13 אלף דירות.
התוכנית, שתוכננה על ידי משרד מזור-פירשט אדריכלים ומנוהלת על ידי חברת ח.פ.ת, נשענת על שתי תחנות מטרו עתידיות ומערך תחבורה ציבורית משלים. מהוועדה המחוזית נמסר כי "התוכנית מנחה לערוך סדרה של בדיקות מפורטות לנושאי ערכי טבע, נוף ואקולוגיה, תחבורה, אנרגיה, ניהול הנגר ותשתיות". עוד נמסר כי "ההליך התכנוני קודם בשיתוף רשויות מקומיות, ארגוני סביבה ואחרים". יצוין כי לפני כחודש פנו ראשי הרשויות לוועדה בבקשה לעצור את תכנון הבנייה.

עיריית רמת השרון: "טעות היסטורית"

יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב, אדריכלית דניאלה פוסק (המשמשת גם יו"ר הוועדה המשותפת), ציינה כי "תוכנית הצל מעצימה את הפיתוח של המרקם העירוני ועולה בקנה אחד עם תוכניות מתאר ארציות ומחוזיות והחלטות ממשלה לפינוי מחנות צה"ל ומתקנים ביטחוניים במרכז, לטובת פיתוח עירוני ומתן מענה למצוקת הדיור. התוכנית מייעלת בצורה מיטבית את השימוש בקרקע, ובהתאם לכך נקבע כי ניתן להעלות את היקפי הפיתוח בשטח התוכנית ב-50% לעומת התוכנית המאושרת, וזאת כדי לשמור על השטחים הפתוחים. כמו כן, התוכנית קובעת כי פיתוח המתחם ייעשה בד בבד עם קידומן של מערכות תחבורה ציבורית ופיתוח פתרונות ניהול נגר ותשתיות, באופן שלא יועמסו על הסביבה העירונית הסמוכה".
מתכננת מחוז תל אביב ברשות מקרקעי ישראל, גילי טסלר, ציינה כי "כמי שאמונה על יזום וקידום תוכניות בקרקעות המדינה, אין ספק כי תוכנית הצל, המכונה 'קדמת השרון', מצויה בחזית התכנון הלאומי ומהווה עוד שלב בהתקדמות המתחם לתכנון מפורט. התוכנית מטייבת את השינויים שחלו עם קידומה של מערכת המטרו במוסדות התכנון, תוך התייחסות להערות כלל הגורמים ופריסת העצמת השטחים לפיתוח בצד העצמת שטחי הציבור והפארקים".
מנהל אגף בכיר תכנון ופרויקטים ברשות מקרקעי ישראל, רפי אלמליח, הוסיף: "מדובר בתוכנית חשובה ביותר, המספקת היקף נרחב של 36 אלף יחידות דיור באזור ביקוש במרכז הארץ. לתוכנית תועלות משמעותיות, בהיותה מאפשרת טיהור קרקע מזוהמת בהיקף נרחב. כמו כן, התכנון מוטה פתרונות תחבורה ציבורית ומאפשר העצמת זכויות וניצול יעיל של הקרקע, תוך שמירה על קישוריות תחבורתית גבוהה בזכות תחנות המטרו הקיימות בשטח".
מעיריית רמת השרון נמסר בתגובה להחלטה: "המדינה חייבת לשקם את הטבע והאדמה שנפגעו במשך שנים ארוכות בשטחי תע"ש, ולהשאיר במקום פארק מטרופוליני פראי. זה מה שדורשים כלל ראשי הערים שבשטחן נמצא השטח, וזה מה שראוי שיהיה. יש כאן הזדמנות חד פעמית שלא תחזור על עצמה לעשות צדק היסטורי עם הטבע במרכז הארץ. אנחנו הצענו להוסיף אלפי יחידות דיור באזורים אחרים, על מנת להגדיל את מניין הדירות ולהשאיר את פארק תע"ש כנקודת נוף אחרונה. לצערנו, המדינה לא מתחשבת בעמדת הרשויות המקומיות ומקדמת תוכנית של 36 אלף יחידות דיור, ללא תשתיות תחבורתיות ואחרות. מדובר בטעות היסטורית ואנו נפעל בכל המישורים על מנת לעצור אותה".