3 צפייה בגלריה
עצוב ושומן. האולם המרכזי בנתב"ג
עצוב ושומן. האולם המרכזי בנתב"ג
הולך להיסגר לחלוטין בפעם הראשונה (שלא ביום כיפור). נתב"ג
(צילום: גלעד ילון)
לאור החלטת הממשלה הערב (א') לסגור הרמטית את נתב"ג החל מיום שלישי הקרוב ועד יום ראשון הבא, ריכזנו מספר שאלות ותשובות עבור מי מכם שהזמין כרטיס טיסה לשבוע הקרוב, או למי שנמצא כעת בחו"ל ומתוכנן לחזור ארצה.
נתחיל עם שאלת השאלות המתבקשת - האם כל הטיסות מתבטלות לאלתר?
כן. החל מיום שני בחצות למעשה, כל הטיסות שהיו מתכוננות להמריא ולנחות בנתב"ג מבוטלות. זאת מלבד מספר החרגות ליציאה בטיסה אל מחוץ לישראל, במקרים הבאים בלבד: טיפול רפואי, הליך משפטי שאותו אדם צד לו או נדרש להשתתף בו או לוויה של קרוב משפחה.
מנכ"ל משרד הבריאות יחד עם מנכ"ל משרד התחבורה רשאים לאשר בקשות חריגות בשל צורך הומינטארי או צורך אישי מיוחד של יציאה מחוץ לישראל. איסור על יציאה לטיסה חל גם ביחס לטיסות באמצעות מטוסים פרטיים ישראלים.
רכשתי כרטיס טיסה לפני הסגר - האם אוכל לבטל או לדחות את הטיסה והאם אני זכאי להחזר?
בכל חברה החוקים משתנים ולכן יש לחזור לתנאי כרטיס הטיסה שרכשתם. חברת ישראייר לדוגמה, מאפשרת לאלו שרכשו מגן ביטול נסיעה בעלות של 20 דולרים, לבטל ללא דמי ביטול עד 48 שעות לפני מועד הטיסה או לחלופין לבצע שינוי מועד בעלות של 50 דולר.
לקוחות אשר לא רכשו מגן ביטול נסיעה יכולים לבטל עד 72 שעות לפני מועד הטיסה ולקבל שובר למימוש עתידי. לקוחות אשר לא רכשו מגן ביטול נסיעה אשר נמצאים בחול ורוצים לשנות את מועד טיסת החזור יכולים לבצע זאת בעלות של 150 דולר.
מה עושים אם חברת התעופה ביטלה את הטיסה שלי?
במקרה שבו החברה ביטלה את הטיסה הלקוח יקבל את כל כספו בחזרה, בתנאי שהחברה או הספק ממנו נרכשו הכרטיסים הם ישראלים, כך על פי חוק הגנת הצרכן. המדיניות משתנה במקרים של חברות זרות ויש לבדוק עם החברה.
3 צפייה בגלריה
מסועים ריקים מאנשים וממזוודות
מסועים ריקים מאנשים וממזוודות
שאלות ותשובות על הטיסות שבוטלו בעקבות הסגר
(צילום: גלעד ילון)
אם איאלץ לחזור ארצה בטיסת חילוץ מה זה אומר מבחינת עלויות?
המשמעות היא שיחול תשלום נוסף על הלקוח. כרגע מדובר בעלות כרטיס חזור שנעה בין 150 ל-160 דולר לאדם. אך סביר להניח שהמחיר יכול עוד לעלות בהמשך. עוד חשוב לציין כי אין קיזוז על כרטיס הטיסה חזרה שרכשתם במקור.
האם הנוסע חייב להגיש בקשה בכתב על מנת לקבל את ההחזר הכספי שמגיע לו?
הנוסע כלל לא חייב כלל לבקש החזר. החברה צריכה לדאוג להעביר לו את הכסף עם מתן הודעת ביטול הטיסה. ברירת המחדל היא השבת התמורה, אלא אם הנוסע בחר בחלופה אחרת. כלומר, במידה שהנוסע בוחר מראש באופציה של כרטיס חלופי, או בשובר זיכוי רק אז עליו לפנות לחברת התעופה בכתב ולפרט את בחירתו.
האם חברות התעופה יכולות להציע שובר זיכוי או טיסה חלופית במקום החזר כספי ואם כן לכמה זמן השובר בתוקף?
כן, אך למרות שחברת התעופה יכולה להציע לנוסע שובר זיכוי הרי שהנוסע עדין רשאי לעמוד על זכותו לקבל החזר כספי ולא שובר. במידה שהלקוח בחר באופציה של שובר זיכוי במקום החזר כספי מלא, השובר יהיה תקף לשנה לפחות ויהיה ניתן לממש אותו לרכישת כל שירות שמפעיל הטיסה, או המארגן - מציע למכירה.
האם ניתן להעביר את שובר הזיכוי לאדם אחר ומה קורה במידה ולנוסע לא מתאפשר לממש את שובר הזיכוי שקיבל?
הנוסע יהיה רשאי להעביר את שובר הזיכוי לאדם אחר ללא הגבלה וללא תוספת תשלום. נוסע שלא יממש את השובר (או חלק ממנו) עד לסיום תוקפו, יהיה עדיין רשאי לקבל את התמורה ששילם מלכתחילה על הטיסה, בתנאי שיפנה מראש ויודיע לחברה על כך ואז יהיה רשאי לקבל את כספו בתוך 21 ימים מהמועד שבו פנה לחברה בכתב.
רכשתי חבילת נופש (טיסה ומלון), הכול תחת קורת גג אחת - מסוכנות נסיעות/חברת תעופה/ספק שמארגן חבילות נסיעות, האם הן מחויבות להחזיר לי את כל עלות החבילה או רק חלק ממנה?
חוק שירותי תעופה מתייחס גם לחבילות נופש, אבל רק לעניין החזרת התמורה של כרטיס הטיסה. ברירת המחדל קובעת החזר כספי לצרכן עבור כרטיסי הטיסה. לאור העובדה ששולם מחיר כולל עבור החבילה ללא פירוט מחיר כרטיס הטיסה והעוסק אצלו נרכשה חבילת הנופש הרי פעל כמארגן (סוכן נסיעות, ספק תעופה באשר הוא וגם חברת תעופה כמובן), הרי שיש להבחין בין מרכיבי החבילה מבחינת העילה.
על פי חוק שירותי תעופה, על המארגן להחזיר את התמורה ששולמה עבור כרטיס הטיסה, על פי הערכת העלות שבתוספת לחוק (בחשבונית אין פירוט של מחיר הכרטיס). ואילו, על פי דיני החוזים, על המארגן להחזיר גם את התמורה ששולמה עבור המלון בשל הפרת חוזה, גם אם ההפרה נובעת מכוח עליון.
3 צפייה בגלריה
טיסת בכורה מטוס בואינג 777X
טיסת בכורה מטוס בואינג 777X
האם מגיע לי החזר כספי מלא על חבילת נופש הכוללת טיסה ומלון - שבוטלה?
(צילום: רויטרס)
עו"ד יעל שאואט ,סגנית יועצת משפטית של המועצה לצרכנות אמרה כי "חשוב לחדד ולומר כי עמדת המועצה לצרכנות היא כי סוכנות הנסיעות איננה רק 'צינור' לביצוע הזמנה והעברת הכסף לספקים. פניית הצרכן לסוכן מתבססת על קשריו עם הספק והידע שיש לו, הגלוי לכלל הציבור וכזה שאינו גלוי. הסתמכות זו מחייבת את הסוכן לנהוג בזהירות בבחירת ספקי השירותים, ואם ספק נקלע לקשיים הרי שסוכנות הנסיעות היא שהתחייבה למתן השירות.
"בהתאם לכך, אם הצרכן אינו מקבל את השירות, קמה לו עילה לתביעה כנגד המשווק ו/או סוכן הנסיעות וזאת בגין כשל תמורה. בנוסף, על פי דיני החוזים, סוכנות נסיעות או מארגן שמשווק כרטיסי טיסה או חבילות תיור מחויבים לספק ללקוח את כרטיסי הטיסה ושוברי המלון עבורם שילמו".

עבור הנוסעים שמתוכננים לטוס או לחזור ארצה עד יום שני בחצות:

האם כל מי שחוזר מחו"ל עד מחר בחצות, לאו דווקא מבריטניה, מדרום אפריקה ומברזיל - מחויב בכניסה לבידוד במלונית ולא בבידוד ביתי?
כן. זאת בנוסף למדיניות האחרונה על פיה כל נכנס לישראל מחויב בבדיקת קורונה שלילית מ-72 השעות האחרונות, תלוי ביעד. תנאי זה הכרחי לעלייה למטוס עוד בשדה התעופה במדינה ממנה מגיעים לארץ.
יחד עם זאת, כל מי שינחת בארץ יעבור בדיקה לקורונה במתקנים החדשים בנתב"ג. לפי רשות שדות התעופה, מדובר בקבלת תשובה מהירה יותר - תוך ארבע שעות, לעומת הבדיקות הקודמות.
באחריות מי הבדיקה שעל השבים לעשות לפני שהם עולים לטיסה ארצה ועל מי חל התשלום עליה?
על אחריות הנוסעים והתשלום גם כן. למשל בדובאי, מדובר בבדיקה שעלותה החל מ-150 שקלים. אין החזר על הוצאה זו.

תגובות חברות התעופה:

מאל על נמסר כי "החברה מיישמת את הנחיות הממשלה ותעדכן את לוח הטיסות בהתאם. החברה פרסמה מדיניות מסחרית המאפשרת ללקוחות לקבל זיכוי או לבטל את כרטיס הטיסה לטיסות הממריאות עד 15.2.21".
גיל סתיו סמנכ"ל שיווק ומכירות של ישראייר אמר: "נוסעי הטיסות שיבוטלו לאור ההחלטה יוכלו לבחור בין מגוון של שוברים כגון שובר למימוש עתידי בסך 125% מגובה ההזמנה, שובר למימוש בחופשה בישראל בערך של 115% מגובה ההזמנה המקורית או קבלת החזר כספי תוך 30 ימים".
עוז ברלוביץ' משנה למנכ"ל ארקיע מסר כי "מגיע החזר כספי עד 30 יום ממועד הטיסה בוטלה. שינוי למועד טיסת עתידית - יוכל להתבצע ללא דמי שינוי".