ביקורת חריפה על המשטרה לצד ניסיונות להנמיך את הלהבות: אחרי עוד יום של עימותים אלימים מול שוטרים, פרסם אמש (יום א') יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני מסר שקיבל מהמנהיג הרוחני של הזרם הליטאי בציבור החרדי, הרב חיים קנייבסקי. "הוא אמר שאגיד בשמו שצריך להפסיק עם ההפגנות האלה, והוא קורא למשטרת ישראל להפסיק עם הדברים הנוראיים שהם עושים לתושבי בני ברק על לא עוול בכפם", אמר ח"כ גפני בישיבת חירום שנערכה בעיריית בני ברק. ראש העיר אברהם רובינשטיין קרא למשטרה לצאת מהעיר - ולאחר מכן גם הוא עצמו הותקף.
הפרת הנחיות הסגר השלישי הובילה אתמול לעימותים רבים בין אנשי החברה החרדית לשוטרים. לפי החשד, בירושלים השחיתו כמה חרדים את תחנת הרכבת הקלה שבטי ישראל וקרון שעמד בתחנה, ואחרים מחו כחלק מהתסכול על אכיפה משטרתית נגד מוסדות חרדיים בעיר. במהלך המחאה נגרם נזק לכלי רכב חונים ולאחרים שניסו לעבור באזור ההפגנה. בנוסף, קבוצת נערים רגמה באבנים אוטובוס של חברת אפיקים ברחוב השומר בבני ברק, בפעם השנייה בעיר בתוך כמה שעות. לאחר מכן הנערים גם הציתו אותו. הנהג נפצע באורח קל. שוטרים הגיעו לפזר את ההתקהלויות בעזרת רימוני הלם. צפו בהשחתת הרכבת הקלה, בהצתת האוטובוס ובתקיפת רכבו של ראש העיר בני ברק.

14 צפייה בגלריה
אוטובוס חברת אפיקים עולה ב אש ב בבני ברק
אוטובוס חברת אפיקים עולה ב אש ב בבני ברק
האוטובוס שנרגם באבנים והוצת בבני ברק, הלילה
14 צפייה בגלריה
אוטובוס חברת אפיקים שנרגם באבנים על ידי חרדים בבני ברק
אוטובוס חברת אפיקים שנרגם באבנים על ידי חרדים בבני ברק
אוטובוס חברת אפיקים שנרגם באבנים בבני ברק
14 צפייה בגלריה
אוטובוס עולה באש בבני ברק
אוטובוס עולה באש בבני ברק
עשן מיתמר בבני ברק לאחר הצתת האוטובוס, הלילה
(צילום: רונן רחמים)
אחרי כינוס החירום בעיריית בני ברק הגיע ראש העיר רובינשטיין להתקהלות ברחוב השומר וסולק על ידי מאות תושבים, שהתגודדו במקום וקראו לעברו קריאות גנאי. המונים התנפלו על רכבו של ראש העיר, ולדברי נוכחים במקום רובינשטיין הוברח מהמקום בעזרת שימוש בגז פלפל. "לשבור לו את המראה", נשמע אומר אחד הנוכחים בתיעוד מהזירה.
ממשטרת ירושלים נמסר בהתייחס להשחתה ברכבת הקלה כי "התקבל דיווח לפיו נגרם נזק בתחנת שבטי ישראל של הרכבת הקלה, חלונות רכבת שנכחה בתחנה נצבעו בחלקם והונח מכשול על גבי המסילה. כתוצאה מכך נגרם נזק בתחנה ולחלונות הרכבת ותנועת הרכבת התעכבה עד פינוי המכשול. שוטרים שהגיעו למקום פתחו בסריקות לאיתור החשודים".

מחברת סיטיפס, המפעילה את הרכבת הקלה, נמסר כי המשחיתים יצקו בטון על המסילה, וכי הדבר עלול היה לגרום לקרונות להתהפך עם הנוסעים. "במהלך ההפגנה האלימה סמוך לתחנת שבטי ישראל, יצקו המפגינים בטון במסילות הרכבת. מדובר בחבלה מסוכנת ביותר שעלולה הייתה לגרום לרכבת לסטות מהמסילות ואף להתהפך, עם הנוסעים בתוכה.
"בנוסף, גרמו המפגינים נזק כבד לתחנה ולרכבת. מכונות הכרטיסים ניזוקו. המפגינים שניפצו באבנים את שמשות הרכבת והתחנות והשליכו צבע דביק על הקרונות סיכנו במעשיהם את הנוסעים המבוהלים. סיטיפס מגנה בחריפות את המתקפה האלימה והוונדליסטית שסיכנה את הנוסעים וקוראת למשטרה למצות את הדין עם המתפרעים, שבמעשיהם החמורים סיכנו חיי אדם", נמסר ממפעילת הרכבת.
במקביל, כמה חרדים השתתפו במחאה שכללה חסימת צירי תנועה, גרימת נזק לתשתיות ויידוי אבנים לעבר כלי רכב באזור כיכר השבת בבירה. שני מעורבים בהפרת הסדר נעצרו, ובמשטרה דיווחו על גרימת נזק לרמזורים ולכמה כלי רכב.
14 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה בירושלים הושחתה
הרכבת הקלה בירושלים הושחתה
השחתת תחנת הרכבת הקלה בירושלים
(צילום: קבוצת מדברים תקשורת)
14 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה בירושלים הושחתה
הרכבת הקלה בירושלים הושחתה
הרכבת הקלה בירושלים הושחתה
(צילום: קבוצת מדברים תקשורת)
14 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה בירושלים הושחתה
הרכבת הקלה בירושלים הושחתה
הרכבת הקלה בירושלים הושחתה
(צילום: קבוצת מדברים תקשורת)
אחרי שאתמול בבוקר הפגינו אלפים בבני ברק, גם אמש המשיכו העימותים מול שוטרים שהגיעו לפזר התקהלות ברחוב השומר בעיר. גם לאחר סיום הפגנת הפלג הירושלמי, מאות צעירים נשארו ברחובות, הציתו פחים וחסמו כבישים לתנועת כלי רכב.
באירוע אחר בבני ברק נרגם אוטובוס של אגד בקו 402 באבנים ברחוב אהרונוביץ'. לאחר מכן נכנסו כמה נערים לתוך האוטובוס, רוקנו מטפים וגנבו ציוד של הנהג שנמלט מהאוטובוס. הפרות תועדו גם בבית שמש, שם לדברי המשטרה הותקפו הכוחות על ידי משתתפי חתונה עם מאות משתתפים. התפרעויות שכללו פציעת שוטרים ומעצרי מפגינים אירעו גם באשדוד ובשכונת מאה שערים בירושלים.
הלילה שוב נרגם אוטובוס בבני ברק, של חברת אפיקים, ברחוב השומר. הנהג, כבן 40, רוסס בגז מדמיע ונפצע באורח קל. הוא פונה על ידי צוות מד"א לבית החולים שיבא בתל השומר. התוקפים, שניצלו את העובדה שכוחות משטרה לא נכחו באזור, גם הציתו את האוטובוס. האש פגעה בכבלי חשמל וגרמה להפסקת חשמל באזור. מאוחר יותר הגיעו צוותי כיבוי מלווים בשוטרים כדי לכבות את האש. כוחות משטרה נוספים הגיעו כדי לפזר את ההתקהלויות בעזרת רימוני הלם.
ארגון נהגי האוטובוסים בישראל מסר בתגובה: "נהגי האוטובוסים הפכו להיות בשר תותחים. הם עומדים בקו החזית ונפגעים שוב ושוב, ואין קול ואין עונה. לא יעלה על הדעת שמצב זה יימשך". עוד נמסר כי "הגיע הזמן שהעבריינים ייכנסו לכלא. נהג הוא עובד ציבור, ומי שפוגע בו חייב לשאת את הדין הקשה ביותר. זהו אירוע טרור לכל דבר ועניין".
14 צפייה בגלריה
אוטובוס נרגם באבנים בבני ברק
אוטובוס נרגם באבנים בבני ברק
האוטובוס שנרגם באבנים בבני ברק אתמול
(צילום: איתי בלומנטל)
ח"כ גפני, נציגו של הרב קנייבסקי בכנסת, אמר בכינוס החירום בבני ברק: "זו תקופה מאוד קשה ורואים את התחלואה בכל הארץ, גם בציבור החרדי, ולצערנו רואים שאנשים שנפגעים הם צעירים, יולדות, תינוקות. ההתמודדות יוצרת מצבים קשים מאוד.
"אנחנו צריכים לומר את הדברים מבית ומחוץ. אנחנו לא מסכימים להתנהגות המשטרה, לא יעלה על הדעת שבגלל שיש הפרה בחופי תל אביב לסגור שכונה ולירות שם פצצות ורימוני עשן ורסס, כמו שעשו כאן בבני ברק בחמישי בלילה והיום. אני רוצה לראות שהמשטרה תעשה את זה ותסגור את רמת אביב עם עונש קולקטיבי".

ח"כ גפני הוסיף: "בבני ברק יש יותר מ-210 אלף תושבים, אנשים שרובם ככולם שומרי חוק וסדר. בימים האחרונים זה בלתי מתקבל על הדעת. דיברתי עם השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה ועם מפקד מחוז תל אביב דוד ביתן, והם אמרו שהם מורידים את גובה הלהבות. דוד ביתן אפילו הגיע היום לשבת עם ראש העיר. צריך לשבת ולהוריד את גובה הלהבות".
ההתפרעויות והעימותים בבני ברק החלו ביום חמישי האחרון, לאחר שכמה צעירים תקפו רכב של שלושה שוטרים מיחידת הרישוי, השליכו לעברם אבנים וקרשים ופצעו אותם. ארבעה חסידים שהיו מעורבים בתקיפה הסגירו את עצמם אתמול למשטרה. "אחרי שהעניין נגמר בזה שאותם בחורים הסגירו את עצמם, אני קורא לחבריי להפסיק את התופעה הזאת שלא מתקבלת אצלנו", אמר אמש ח"כ גפני.
הוא אמר עוד: "לא עשינו אף פעם דבר כזה. אנחנו רוצים להתמודד עם תפילה, אנחנו שומרים מכל משמר על זה שאנשים לא ידביקו ולא יידבקו ומתפללים שהמגפה תיעלם. שאלתי את מרן שר התורה מה להגיד לפני הכינוס. הוא אמר שאגיד בשמו שצריך להפסיק עם ההפגנות האלה, והוא אומר שהוא קורא למשטרת ישראל להפסיק עם הדברים הנוראיים שהם עושים לתושבי בני ברק. מה, הם הפכו להיות שעירים לעזאזל של שוטרים חמומי מוח? עלינו לסיים את מה שקורה אצלנו ולהפסיק את מה שקורה במשטרה".

יו"ר יהדות התורה ושר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן התייחס בכינוס לתקרית שבמהלכה שוטר נאלץ אתמול לירות באוויר בהתקהלות אלימה בבני ברק. "המשטרה התחילה להשתמש בנשק חם, וזה דבר שאנחנו לא יכולים לעבור על סדר יום", אמר השר ליצמן. "שמענו שהדבר הבא הוא ששר הביטחון יפעיל את חיל האוויר לפי המצב. אפילו חברי כנסת חילונים אמרו שזה היה מיותר. אנחנו חייבים שמישהו יבדוק את זה ברצינות, לא מח"ש.
"אנחנו דורשים מישהו חיצוני, אולי מבקר המדינה, שצריך לבדוק מי השוטר שעשה את זה. צריך לבדוק מי נתן את ההוראה להשתמש בנשק חם. מי שעשה את זה לא יכול לשרת יותר במשטרת ישראל. לא נרפה עד שהעניין הזה יתברר. אני חושב שכוחנו זה להיות במאוחד. כולנו באנו לכאן להביע עמדה ושיתוף פעולה של כל המפלגות, ומהיום והלאה נשתדל שהמשטרה לא תשתמש יותר בדברים נוראיים נגד הציבור החרדי".

במשטרה אמרו בעקבות תקרית הירי באוויר כי "מניתוח כלל הממצאים בשטח עולה כי המון פורע חוק הקיף שני שוטרים שנכחו במקום לשם שמירה על הסדר הציבורי והשליכו לעברם אבנים. אחד השוטרים חש דקירה בגב מחפץ קהה ונדחף על ידי ההמון, ולפיכך ביצע ירי באוויר לשם הרחקתם.
"השוטר השני נפגע מאבן בראשו ופונה לקבלת טיפול רפואי לאחר שחש ברע. בהמשך הוא יעבור בדיקות נוספות. נפעל לאיתור ומיצוי מלוא חומרת הדין עם פורעי החוק". השוטר שנפגע מאבן אמר: "במהלך פעילות מבצעית קיבלנו דיווח על חסימת כבישים. אנשים רצו לעברנו וזרקו בקבוקים ומכל מה שבא ליד. כשהרגשנו שאנחנו כבר נחנקים בתוך ההמון, שוטר שהיה איתי ירה באוויר על מנת לפזר אותם. הרגשנו סכנת חיים, ממש סכנה לחיים שלנו. אני חטפתי אבן גדולה בתוך הראש".

"קוראים למשטרה להסיג את הכוחות מהעיר"

ראש העיר בני ברק אברהם רובינשטיין אמר בכינוס החירום: "עיריית בני ברק על כל חלקיה ושותפיה גינתה ומגנה את מקרי האלימות נגד משטרת ישראל חד-משמעית ובכל פורום. כל מקרה אלימות נגד אדם, רכוש ונגד כל גורם שהוא הוא פשע בל יכופר שלא נסכים איתו בכל צורה. האירועים האחרונים יטופלו על ידינו בכל הרבדים.
"לאורך כל חודשי הקורונה, בהפרות ענק הייתה הידברות, היה שיח, איפוק בלי נשק חם ובלי רימונים ואלות ובלי פיצוץ אזרחים באלימות. אנו קוראים למשטרה ולשר הממונה להתעשת ולהסיג את הכוחות מרחובות העיר, ולהותיר לעיר את ניהול חיי השגרה כפי שזו מתנהלת עשרות שנים ללא דופי וללא אלימות.
"יחד עם זאת, בכאב עצום אנו אומרים כי משטרת ישראל והעומדים בראשה נושאים באשמה, בקטסטרופה המתחוללת בעירנו מספר ימים. מדובר בפעילות מתגרה, מתסיסה, חובטת ופוגענית, שמנהלת את תושבי העיר בבריונות חסרת תקדים, בענישה קולקטיבית שאין בינה לבין אכיפה דבר וחצי דבר. המשטרה מזרימה כוחות ענק לעיר, מתגוששת עם הציבור במפגני ראווה ומנהלת דו-קרב יזום עם נערי שוליים מוכי שעמום בשם הסדר הציבורי".
גם סגן שר התחבורה אורי מקלב מיהדות התורה נשא דברים. "מה שראינו בימים האחרונים בעיר זו אלימות חסרן רסן, שימוש באש חיה מול תושבים", אמר מקלב. "אנחנו קוראים לשר לביטחון הפנים ולראש הממשלה למצות את הדין ולשנות את השיטה הזאת. ממתי המשטרה מתנקמת באזרחים? היו לי שיחות רבות עם השר לביטחון הפנים. כוונת השר לשיתוף פעולה ולהפסקת האלימות".
14 צפייה בגלריה
הפרות סדר בבני ברק
הפרות סדר בבני ברק
יום של הפרות סדר בבני ברק
(צילום: טל שחר)
14 צפייה בגלריה
הפרות סדר בבני ברק
הפרות סדר בבני ברק
(צילום: טל שחר)
14 צפייה בגלריה
הפרות סדר בבני ברק
הפרות סדר בבני ברק
(צילום: טל שחר)
14 צפייה בגלריה
הפרות סדר בבני ברק
הפרות סדר בבני ברק
(צילום: טל שחר)
14 צפייה בגלריה
הפרות סדר בבני ברק
הפרות סדר בבני ברק
(צילום: טל שחר)
אתמול פרסמה המשטרה הודעה חריגה בעקבות המשך העימותים וההפרות בחברה החרדית: "בשבועות האחרונים אנו עדים לאלימות חמורה, משולחת כל רסן ומסוכנת המופנית כלפי שוטרים על ידי קבוצת קיצוניים. האלימות הובילה לפגיעה בגופם של שוטרים ברחבי הארץ והייתה עלולה גם לגבות מחיר בנפש. אלימות זו לא כוללת רק גידופים וקריאות גנאי, אלא גם תקיפה פיזית, יידויי אבנים וחפצים אחרים והפרות סדר אלימות.
"אלימות זו מופנית כלפי מי שאוכף את החוק על ידי המון משולהב שרואה בשוטרים אויב ועושים כל שלאל ידם לסכל את האכיפה ולעיתים גם לפגוע פיזית בשוטרים, כולל שימוש ציני, פסול ומכוער בילדים ובני נוער. גם לנוכח מציאות עגומה זו, המשטרה תמשיך לאכוף את הפרת התקנות בכל מקום ובכל מגזר לצד שיח הסברה והידברות. אלימות כלפי שוטרים או אזרחים תיתקל באכיפה נחושה ובלתי מתפשרת".
14 צפייה בגלריה
עימותים בירושלים
עימותים בירושלים
עימותים בירושלים
(צילום: רויטרס)
14 צפייה בגלריה
עימותים באשדוד
עימותים באשדוד
וגם באשדוד
(צילום: רויטרס)
במהלך מסיבת עיתונאים משותפת עם שר האוצר ישראל כץ, שבה הציגו השניים את התוכנית להענקת מענקים, התייחס ראש הממשלה לשיחה שקיים עם נכדו של הרב חיים קנייבסקי בנוגע לבקשה לסגור את תלמודי התורה. "אני מדבר עם כל הציבורים", אמר נתניהו.
ראש הממשלה הוסיף: "אני מצלצל לרבנים, למה לא? אם אפשר לקבל בהבנה, עדיף. הרב קנייבסקי לא זמין, וכל אחד שמדבר איתו מדבר עם הנכד. זה לא התחננות, לא התחננתי, זה המסר שלי אל הרב ואני מקווה שהשפיע, אבל משהו השפיע וטוב שכך".

"יהיו השלכות לענישה נגדנו"

בשכונת מאה שערים בבירה זעמו על השימוש שעשתה אתמול בבוקר המשטרה במכת"זית לצורך פיזור הפרות הסדר. משה, תושב השכונה, אמר: "כל המרפסות בשכונה מריחות כמו דיר חזירים. זה קרה בעבר, אבל לא כמו האכזריות של היום. מכת"זית נוסעת ברחוב ריק וממלאת בואש במרפסות של אנשים, זה עונש. אם המשטרה לא תירגע - יהיו לזה השלכות.
"אנחנו לא קשורים למדינה כבר 70 שנה, זה לא משהו חדש. אנחנו לא רוצים את העזרה ואת הטובות של המדינה, גם בעניין הקורונה. ברוך השם, אנחנו המקום הכי בטוח בארץ. אני לא לוקח ביטוח לאומי ולא קופת חולים. תנו לנו לחיות את החיים ואל תגידו לנו לסגור את המוסדות שלנו. היה פחד בפסח מהקורונה, ואני מאמין שהיום אנחנו במקום הראשון בהתמודדות עם הנגיף".
יחזקאל לב, דובר ארגון "בצדק" ותושב מאה שערים, אמר בשיחה עם ynet: "המכת"זית יורה ברחוב לכל עבר. אחותי הייתה בחנות וירו עליה בואש. יש פה ענישה קולקטיבית. בימים האחרונים היה לחץ גדול מאוד על המשטרה לבצע אכיפה חסרת תקדים בציבור החרדי אז המשטרה יצאה פשוט במסע ברברי, פשוט לתקוף אזרחים ועוברי אורח בלי שום סיבה נראית לעין".
פורסם לראשונה: 22:52, 24.01.21