ראש הממשלה מרכז מאמץ מול הרבנים הבכירים כדי למנוע את פתיחת תלמודי התורה, במשטרה מתמודדים עם התנגשויות אלימות בין שוטרים לאזרחים בריכוזי החרדים - אבל במערכת הבריאות חוששים כי אירועי הימים האחרונים היו רק הקדימון לקראת התפרצות מחודשת של הקורונה במגזר.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
ל-ynet נודע כי בדסק החרדי של "מגן ישראל" מוטרדים מאוד מחגיגות ט"ו בשבט שצפויות להיערך בחצרות האדמו"רים החל מיום רביעי, ובדיונים פנימיים שהתקיימו בו גוברות ההערכות כי החגיגות עלולות להפוך ל"אירועי חנוכה 2" ולהתברר כ"פיגוע הדבקה" שיביא בתוך שבועות ספורים לגל תחלואה רביעי בחברה החרדית, קשה יותר מקודמיו.
מדי שנה בט"ו בשבט – כמו בחגים ובמועדים אחרים - נוהגים רבנים, בעיקר מהזרם החסידי, לערוך שולחן ולקיים "טיש" ענק לבני הקהילה, בו הקהל - אשר מונה מאות ואף אלפי בני אדם - מצטופף סביב האדמו"ר למשך שעות ארוכות ושומע ממנו דברי תורה ושיחות בענייני היום, והמשתתפים שרים ואוכלים יחד שאריות מזון מצלחתו של הרבי, העוברות מיד ליד בין החסידים.

"אנחנו בשלב הקריטי"

לפני כחודש וחצי התקיימו בחצרות אירועי הדלקת נרות חנוכה, וכעבור שבועיים הם התגלו כמוקדי התפרצות של נגיף הקורונה. החשש במשרד הבריאות הוא כי חגיגות ט"ו בשבט מסוכנות אף יותר מאותן הדלקות, משום שמדובר בהתקהלויות ארוכות ודחוסות יותר סביב שולחן מרכזי אחד, כוללות אוכל – ומן הסתם ייערכו בחללים סגורים, ללא ריחוק או מסכות ובלי שמירה מינימלית על כללי ההיגיינה הנדרשים.
1 צפייה בגלריה
עימותים בין כוחות משטרה לחרדים בשכונת סנדריה בירושלים
עימותים בין כוחות משטרה לחרדים בשכונת סנדריה בירושלים
חוששים מהמשך ההפרות
כעת מנסה מנהל הדסק החרדי במגן ישראל, רוני נומה, להידבר עם ראשי החצרות ונציגיהם על מנת להביא לביטול האירועים או לכל הפחות למזער את נזקיהם. למרות המאמצים, ההערכה היא שרוב הקהילות החסידיות יקיימו את ה"טישים" בכל מקרה במתכונת כזו או אחרת.
נומה אמר ל-ynet כי הוא מצפה למאמץ נוסף מצד הציבור החרדי לקראת הישורת האחרונה של המאבק בנגיף. "אנחנו בשלב קריטי של בלימת התחלואה וכיפופה למדדים שיאפשרו - במקביל לתהליך מואץ של ההתחסנות - להגיע לתחילת האביב במצב שיאפשר יציאה אמיתית לחירות ושגרה", הסביר. "כל התקהלות לא אחראית בימים ובשבועות הקרובים תשבש ותקשה את השגת היעד ואף עשויה להביא לתמותה שניתן למנוע אותה".