1 צפייה בגלריה
ריבים עשויים ליצור שבר, אבל גם מתוך השבר ניתן להיבנות קשר יפה
ריבים עשויים ליצור שבר, אבל גם מתוך השבר ניתן להיבנות קשר יפה
ריבים עשויים ליצור שבר, אבל גם מתוך השבר ניתן להיבנות קשר יפה
(צילום: Shutterstock)

אנחנו חיים בעולם שחותר באופן תמידי לשלמות, עד כדי כך ש"האויב של הטוב הוא הטוב מאוד". במציאות שכזאת, שברים ופגמים עלולים להבהיל, אבל אי אפשר לדבר על אהבה בתוך זוגיות בלי לדבר על פגמים. אהבה מצריכה היכרות עמוקה עם הצד השני, לרבות פגמיו, לצד יכולת להכיל אותם, לעבוד איתם ולהיבנות מהם.
ריבים, חיכוכים וחוסר הסכמה ילוו את החיים הזוגיים שלנו לפעמים במשך שנים. הם עשויים ליצור שבר. אבל שברים הם גם אחת מאבני הדרך בחיים של זוג טרי בדרכו להפוך לזוג בוגר. אחד הכישורים הזוגיים החשובים ביותר הוא היכולת לריב במקום לטאטא את הכול מתחת לשטיח. הריב מאפשר לנו לשחרר קיטור במקום לצבור טינה, מאפשר לנו לדעת מהם הגבולות של בני הזוג שלנו, למדוד אותם בכעסם ולהתאים את עצמנו האחד לשניה בצורה טובה יותר.
אבן דרך נוספת בחיי זוגיות היא השגרה. לפעמים זו שגרה שוחקת, שום דבר יוצא דופן לא מתרחש, ונדמה כי החיים מתרחשים בין כביסה, משרה מלאה ואיסוף ספרים מהספרייה, עד שפתאום את מנסה להיזכר למה אתם בכלל מנהלים את חייכם במקביל. לפעמים אלו ימים של "הפסקת אש", של מתיחות שקטה מתחת לפני השטח, בין אם את זוכרת את הסיבה לכך ובין אם כבר שכחת ונותרה רק המרירות.
הריבים, השגרה, הדרמות והמתחים הם חלק מזוגיות בריאה ומתפקדת, אבל הם עשויים להשאיר חרכים בביוגרפיה הזוגית הנצברת שלכם.

זוגיות קִינְטְסוּגִי

אחד מסוגי האמנות היפים ביפן נקרא קינטסוגי ("איחוד מוזהב"), או "קינסוקורי" ("תיקון מוזהב"). קינטסוגי היא לקיחת כלי חרס שנשברו והדבקת השברים זה לזה באמצעות דבק מוזהב. הכלי לא חוזר להיראות בדיוק כפי שנראה קודם, ונוצרת לו אסתטיקה חדשה. הזהב (או הכסף) הוא קריטי: לא מדובר בסתם דבק, אלא בכזה שהושקעה בו תשומת לב ואבקה ממתכת יקרה, והוא נועד להגדיל את היופי.
קינטסוגי היא אמנות בת מאות שנים ומקורה בפילוסופיית הוואבי-סאבי היפנית. בפשטות, בוואבי-סאבי יש מקום לשינויים שנוצרים ומציאת יופי בדברים פשוטים או לא מושלמים: דברים קטנים כמו ענף של עץ או כלי חרס שנשבר והודבק בדבק מוזהב.
כשמחילים את הוואבי-סאבי על הזוגיות, הקמטים וקווי השבר לא מוחלקים אלא מקבלים מקום כחלק מהחיים. התייחסות לזוגיות שלכם ככלי עם שברים שהודבקו בדבק מוזהב, נותנת מקום של כבוד לפערים ולאי השלמות – ולצידם גם להיסטוריה הזוגית שצברתם ולדרך שאתם הולכים זה עם זו. במקום לברוח מהשבר או לזרוק את הכלי לפח, ישנה בחירה לאסוף אותו וליצור ממנו משהו יפה, חזק עוד יותר ובר-קיימא.
דרמות פנימיות בזוגיות וחוויות אחרות שמתרחשות בחיי כל אחד ואחת, יכולות לקבל תודעה קינטסוגית. גם הלא מושלם הוא החיים. הפיכחון הארצי הזה חשוב מאוד, דווקא עבור רכישת היכולת לנוע בחיים ולהבין שלא הכול דורש פעולה ועוד פעולה, ושגם קבלת החלקיות ואי השלמות היא חלק חשוב וחיוני בחיים של כולנו.
שרה סגל-כץ היא מורת הלכה ומלווה זוגות לקראת נישואין ובתוכם. היוזמת והמנהלת של המגזין המקוון גלויה.