ההנהגה הרוחנית החרדית שוברת שתיקה אל מול מעשי האלימות והוונדליזם הלילה בריכוזי המגזר: בכירי הרבנים במגזר החרדי, הרב חיים קנייבסקי והרב גרשון אדלשטיין, הוציאו הערב (ב'), באיחור מה, איגרת המיועדת להורים ולתלמידי הישיבות, ומתנגדת נחרצות לקיומן של ההפגנות ולהשתתפות בהן. "כמובן אין מי מקהל החרדים לדבר ה' שמגיע להשתתף בהפגנות, אשר כידוע אין זה דרכה של תורה", כתבו. את המפגנים כינו "פוחזים מחוץ למחננו" ולהשתוללות קראו "כיעור".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"בוודאי שלא עלתה על דעת מאן דהוא להתחבר עם הפוחזים מחוץ למחננו, שמציתים אש האלימות", כתבו. "בנוסף גם יש לעורר שאין להתקרב למקומות אלו, ויש בזה משום הרחק מן הכיעור. ראוי למנוע את מידת הסקרנות לזה, כי עצם ראיית מעשים אלו מזיקה לנפש". הם חתמו בתפילה: "ומן השמים ירחמו, שילמדו תועים בינה, וילכו בדרכה של תורה".
מוקדם יותר היום היה זה הרב הראשי לישראל, יצחק יוסף, שפרסם ראשון הודעה מיוחדת ובה גינה את "הפורעים בבני ברק", כינה אותם "נוער שוליים מחללי השם" - וקרא לחברה "להתנער מהם". הרב יוסף, "הראשון לציון", הוסיף כי "דרכם אינה דרך התורה", והמליץ לרשויות הרווחה לטפל בהם ולמחנכים ללמדם מידות ודרך ארץ. "אין שום הצדקה למעשי אלימות ויש לחדול מכך מיד", קבע.
3 צפייה בגלריה
הראשון לציון הרב יצחק יוסף
הראשון לציון הרב יצחק יוסף
הראשון לציון הרב יצחק יוסף
"שמעתי בכאב רב ובזעזוע על האלימות הקשה והחילול השם החמור שנעשה בימים האחרונים בכמה מקומות ברחבי הארץ, והתנהגותם האלימה של קומץ נערים מנוערים מן התורה ומהמידות ודרך ארץ, שמבצעים מעשי אלימות בימים האחרונים", אמר הרב הראשי, בגינוי ראשון מצד ההנהגה הרוחנית.
"בוודאי שאין שום הצדקה למעשים חמורים מעין אלה", הוסיף. "אותם שעושים מעשים כאלה בשם התורה, הם מחללים שם שמים ברבים". הרב אף ציטט את הגמרא הקובעת כי "עוון חילול השם הוא הכי חמור שיש. אפילו יהיה לו ייסורים, אפילו יעבור עליו יום הכיפורים ויחזור בתשובה, לא מתכפר לו העוון הזה".

"להוקיע את הפורעים"

הוא דרש "להוקיע את אותם פורעים ולהתנער מהם. דרכנו כדרך התורה ודרך ארץ קדמה לתורה, וחובה קדושה על ראשי העיר ועל רשויות הרווחה בעיר בני ברק להתגייס לטיפול מיידי בנוער זה, שאחרי הכול הוא חלק מבשרנו, וכמובן שהוא מיעוט ואינו מלמד על הכלל. מיעוט זה מכתים את תדמיתו של הציבור החרדי כולו, שרובם ככולם רחוקים מאוד מהתנהגויות אלו".
3 צפייה בגלריה
הפרות סדר בבני ברק והתנפלות על ראש העיר
הפרות סדר בבני ברק והתנפלות על ראש העיר
הפרות סדר בבני ברק והתנפלות על ראש העיר
(צילום: שמעון ברוך)
לנוער פנה: "לחדול מכל מעשי אלימות ולדעת שאין שום הצדקה בעולם לנקוט בדרך של אלימות. כי אנשים אחים אנחנו, כולנו בני אברהם יצחק ויעקב, דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום, וכולנו מצווים על 'ואהבת לרעך כמוך'".
לכוחות הביטחון קרא לנהוג באיפוק, "כי אנשים אחים אנחנו". מהמחנכים ביקש "לעמוד בקשר רצוף עם כלל התלמידים בכל התקופה הקשה העוברת עלינו, ללמדם תורה, מידות ודרך ארץ".

"אסור להימצא בסביבת ההפגנות"

גם מנהיגה הרוחני של ש"ס, חכם שלום כהן, המכהן כנשיא מועצת חכמי התורה של המפלגה, יצא בהוראה נחרצת שלא להשתתף בהפגנות: "איסור חמור להימצא בסביבת הפגנות ועימותים המנוגדים בתכלית לדרך התורה, וכל המפר את דברנו ונמצא שם - הרי הוא שותף לחילול ה' וגדול עוונו מנשוא", פסק במכתב שהוציא היום (ב').
"הנה בעוונות הרבים, לנוכח מגיפת הקורונה המפילה חללים רבים בעם ישראל", כתב, "אורבת לנו אף סכנה רוחנית המאיימת להרוס את כל יסודות חינוך ילדינו עליהם עמלנו ומסרנו את נפשנו, עם התגברות תופעת ההפגנות האלימות ברחובותינו, כאשר אנשים פורקי עול שלא מקרב מחננו עושים דין לעצמם, מתעמתים עם שוטרים, מתפרעים וגורמים נזק לנפש ורכוש תוך כדי סכנת נפשות חמורה, חילול שם שמים נורא והוצאת שם רע על כלל היהדות הנאמנה".
"אוי לעיניים שכך רואות", כתב. "ומלבד חילול ה' הגדול הנגרם מכך, ישנה סכנה רוחנית חמורה לצעירי הצאן העלולים לנהות אחר ההתרחשויות ואף להיגרר לתוכן חלילה, וההרס החינוכי מי ישורנו, כאשר עמל של שנים עלול לרדת לטמיון ברגע אחד".
לפיכך, הזהיר, "להדיר רגליכם ממקומות עימות אלו ולא לשהות בהם ולו לרגע אחד. איסור חמור להימצא בסביבת הפגנות ועימותים המנוגדים בתכלית לדרך התורה, וכל המפר את דברנו ונמצא שם - הרי הוא שותף לחילול ה' וגדול עוונו מנשוא".
את ההורים הזהיר: "להשגיח על בניהם שלא יימצאו במקומות אלו, אלא ישקדו על תלמודם על פי ההנחיות, וינהגו הקפדה יתירה בשמירת כללי הבריאות כפי שציוותנו התורה".
פורסם לראשונה: 12:54, 25.01.21