דקות ארוכות המתינו תושבים בבני ברק, ספונים בחרדה בבתיהם בסמוך לאש המשתוללת, אך איש לא ענה להם – לא המשטרה, לא מכבי האש. "קיבלתם הוראה לא לענות לנו", נשמע תושב בני ברק זועק למוקדן בתחנת מכבי האש, לאחר רבע שעה של חיוג ללא מענה. גם לאחר שכבר נענה ש"כוחות הכיבוי בדרך" – לקח עוד זמן ארוך עד שהגיעו וכיבו את השריפה שהבעירו מתפרעים, במרחק של כשלוש דקות נסיעה מהתחנה הממוקמת באותו הרחוב ממש. למעשה, האש החלה לבעור בשעה 1 בלילה, ולא כובתה עד 2 וחצי.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

הקלטה שהגיעה לאולפן ynet חושפת מעט ממה שעבר על אלפי התושבים המתגוררים בסמוך למוקד ההתפרעויות אמש (יום ב') בבני ברק, רובם אנשים שומרי חוק שלא היה להם דבר עם האירועים האלימים. הם וילדיהם, חלקם תינוקות בני יומם בעיר החרדית הצפופה – נאלצו לנשום את העשן הסמיך מתוך חשש אמיתי לחייהם.
"אנחנו מחייגים אליכם כבר רבע שעה, זה ממש לא פייר מצדכם... אתם לא מרימים את הטלפון", נשמע תושב זועק בשיחה עם מכבי אש. "קיבלתם הוראה לא לענות? אוטובוס עולה פה באש ועד רגע זה אתם לא מגיעים". המוקדן (התחנה נזכיר ממוקמת בסמוך, באותו הרחוב), שואל: "באיזו עיר? בני ברק? אנחנו בדרך אדוני". "אתם בדרך כבר רבע שעה", עונה התושב המיואש. "זה בבניין ליד, תצאו, רק תוציאו את האף שלכם וכבר אתם תראו, תריחו את העשן".

שעה וחצי בלי מענה

ב"כ היא תושבת בני ברק, אם לילדים פעוטים המתגוררת בפינת הרחובות אלישע וכהנמן, בסמוך למהומות, והיא מתארת את רגעי האימה הארוכים: "קצת אחרי חצות החלו להישמע זעקות היסטריות לעזוב את הבתים. בערה ענקית של אש השתוללה מול המעבר בין הבניינים, שם חנה האוטובוס הבוער של חברת אפיקים", היא מספרת.
3 צפייה בגלריה
(צילום: שמעון ברוך)
"במשך שעה וחצי הבטנו - תושבים עם תינוקות עטופים בשמיכות, ילדים יחפים בפיג'מות וזקנים רועדים מקור - בעיניים כלות באש הענקית שהשתוללה, כשכוחות החירום, הכיבוי וההצלה לא עונים אפילו לטלפונים".
לדבריה, "מדי כמה דקות נשמעו קולות נפץ של מכל הדלק הבוער ופיצוצים של אור בשמיים – ועדיין נאדה! אף אחד ממוקדי החירום שאמור לתמוך בתושבים המבוהלים לא הראה את כף רגלו במקום. התחלתי לצעוק כמו משוגעת, כשהילדים הקטנים שלי רועדים מקור ובוכים יחד איתי, ועדיין", היא משוכנעת, "כוחות הכיבוי קיבלו הנחיה לא להגיע, כשהעשן כבר בגובה של שני בניינים, האורות כבו והאדישות חוגגת".
המוקדן (התחנה נזכיר ממוקמת בסמוך, באותו הרחוב), שואל: "באיזו עיר? בני ברק? אנחנו בדרך אדוני". "אתם בדרך כבר רבע שעה", עונה התושב המיואש. "זה בבניין ליד, תצאו"
ב"כ תוהה: "מוקדי החירום לא אמורים לעזור לתושבים בזמן חירום? האם בגלל כמה פרחחים מטורפים, נוער שוליים, הילדים הקטנים צריכים להישאר עם הטראומה של חוסר אמון וההרגשה הנוראה מכל שלאף אחד לא אכפת מאיתנו? אנחנו עדיין רועדים מההלם. איך זה יכול להיות שבמקום כל כך צפוף באוכלוסייה, שאין לה קשר לאירועים האלה, מוקדי החירום מפקירים את התושבים לחסדי האש המשתוללת, כשבעיניי ראיתי את הסכנה להבערת בניין המגורים שלי".
ב"כ מספרת כי מי שהתגייס לסייע לתושבים היו אנשי "איחוד הצלה": "רק הם לקחו אחריות על פינוי התושבים ושמירת המרחק בזמן שמכליות הדלק של האוטובוס התפוצצו בקול רעם אדיר".

שרפו עגלות של תינוקות

אברהם רוחמקין, המתגורר אף הוא בסמוך, מספר לאולפן ynet כי חש הוא ושכניו הופקרו. "כששרפו פה עוד עגלה של תינוק ועוד פח אשפה, לא היו לא מכבי אש ולא משטרה", הוא מספר. "התקשרנו אליהם. מכבי האש נמצאים במרחק 200 מטרים מפה, אבל לקח להם שעה בדיוק להגיע. ברחנו מהבית וישבנו בתחנת אוטובוס".

רוחמקין גר בבני ברק למעלה מ-50 שנה, ובבניין שנפגע מהאש – זה 47 שנים. רק הבוקר החלה חברת החשמל בתיקון הפגיעה התשתיתית שיצרו המהומות וניתקו את החשמל למאות תושבים. "מישהו במכבי אש חייב לתת את הדין על זה", הוא אומר.
"אנחנו שומעים פה סירנות של מכבי אש באופן קבוע (בגלל הסמיכות לתחנה), אבל כשיש שריפה רצינית, כשאוטובוס בוער מתחת לחוטי חשמל, בבניין שיש בו תינוקות בני שלושה שבועות, איש לא מגיע. בקור הנורא של ינואר ירדו איתם באחת בלילה, והכניסו אותם לקיוסק בפינה. זה לא ייאמן".

"ראיתי את עצמי נשרפת עם ילדיי"

אילנה אביטן, אף היא תושבת העיר, מספרת על התפרעויות של נוער שוליים – חלקם כלל לא תושבי העיר, טענה שחוזרת, אגב. מנגד נשמעות טענות אחרות בדבר הפקרה מתמשכת של אותם "גידולי פרא" בחברה החרדית. "למה מתעוררים רק עכשיו", שואל א'. "אנחנו מכירים את התופעה הזו כבר שנים, מדי ערב שבת. הם ונדליסטים, ועכשיו זה זולג החוצה".
ב"כ: "במשך שעה וחצי הבטנו - תושבים עם תינוקות עטופים בשמיכות, ילדים יחפים בפיג'מות וזקנים רועדים מקור - בעיניים כלות באש הענקית שהשתוללה, כשכוחות החירום לא עונים לטלפונים"
אביטן אומרת כי היא "עד עכשיו בטראומה". לדבריה, "זה התחיל משעה שתיים בצהריים ונמשך עד לפנות בוקר. בהתחלה הגיעו שוטרים בכמויות והיו התפרעויות, אחר כך זה המשיך בהתפרעויות של נערי שוליים... אלה לא היו נערים שלנו בכלל, והם עשו מה שרצו. המשטרה הלכה, הם לא יכלו עליהם אז עזבו. כולם עזבו, ואנחנו המשכנו לסבול את כל הרוע".
היא עצמה התקשרה למשטרה ולמכבי האש מספר פעמים. חלק מהזמן המתינה ללא מענה כלל, וכשכבר ענו, אמרו "אנחנו בדרך" – ולא הגיעו. "במוקד העירוני אמרו לי להתקשר למשטרה, במשטרה אמרו לי להתקשר למכבי האש, במכבי אש אמרו לי להתקשר למשטרה – וחוזר חלילה. אמרתי להם, בואו מהר. הפורעים דרדרו את האוטובוס, והוא עלול להיתקע פה באחד הבניינים. ענו לי, 'כן, אנחנו באים' - ולא באו".
3 צפייה בגלריה
הבניין שניזוק מהשריפה
הבניין שניזוק מהשריפה
התריסים נמסו באחד הבניינים שניזוק מהשריפה
אביטן צפתה בחרדה באש הניצתת, בניצוצות שעולים ובעשן הסמיך. "כבר ראיתי את עצמי נשרפת פה עם הילדים קטנים", היא מתארת. חלונות הבתים של שכניה נשרפו כליל. "צעקנו למכבי אש, הלכנו עד אליהם והתחננו שיבואו, שיכבו את האש, כבר יש שריפה גדולה. אבל אין קול ואין עונה. איש לא הגיע. רק לאחר כשלושת-רבעי השעה נאמר לנו לעזוב את הבתים. כולנו ברחנו - ילדים עם תינוקות, כולם עם שמיכות, בקור. אלה היו ממש רגעי אימה. אני מרגישה שכולם – העירייה, המשטרה ומכבי האש - הפקירו אותנו".
אביטן אומרת כי התקופה האחרונה של הסגר דרדרה עוד יותר את הנוער שכבר היה עם רגל אחת בחוץ: "זה מתחיל מכך שאין לימודים והילדים יוצאים לתרבות רעה. הם יוצאים לרחובות ואין להם מה לעשות. עכשיו הם מצאו סיבה לאקשן".

"חסמו יציאה של ניידת כיבוי"

מנציבות כבאות והצלה בחרו לתקוף – מבלי להשיב על טענות התושבים: "סגל הפיקוד הבכיר בכבאות והצלה לישראל רואה בחומרה את הניסיון לפגוע בכוחות החירום, ולחבל בפעולות החילוץ וההצלה של לוחמי האש בעיר בני ברק", מסרו.
3 צפייה בגלריה
הפרות סדר ועימותים בבני ברק
הפרות סדר ועימותים בבני ברק
הפרות סדר ועימותים בבני ברק
(צילום: יאיר שגיא)
"לוחמי האש פעלו הלילה במספר אירועים מבצעיים תוך שהם נזקקים לליווי משטרתי צמוד למוקדי האש, ובמהלכם נרגמו רכבי הכיבוי באבנים על ידי פורעי חוק. בנוסף, חוו הלוחמים התגודדות אלימה של מפגינים מול תחנת הכיבוי בעיר, כשאף ניסו לפרוץ לתחנה תוך חסימת יציאתן של הכבאיות אל מוקדי האש".
עוד הוסיפו: "האירועים אמש, ובכלל זה שריפת האוטובוס, נמצאים כעת בבחינה ובתחקיר לשיפור המענה המבצעי. נציב כבאות והצלה מבקש מהציבור לגלות אחריות ולאפשר לכוחות הביטחון לבצע פעולות חילוץ והצלה מצילות חיים".
מהמשטרה נמסר כי "בניגוד לטענות ופרסומים שגויים, נבהיר כי המשטרה פועלת כל העת בעיר בני ברק ומסייעת לציבור שומר החוק, כאשר כל ניסיון פגיעה בציבור נענה על ידי הכוחות המוגברים בנחישות, לרבות מעצר של עשרה חשודים ביממה האחרונה בחשד למעורבות בהפרות הסדר, לשם מיצוי מלוא חומרת הדין עמם.

בעירייה מבטיחים: נפרסם תיעודים ממצלמות

בעיריית בני ברק מסרו כי ראש העיר, הרב אברהם רובינשטיין, קיים סבב שיחות עבודה צפופות עם מפקד מחוז תל אביב, דוד ביתן, ועם מפקד מרחב דן, מומי בוריה. "הובן כי לצד הגינוי התקיף על פעילות המשטרה בצורתה החריגה ביום חמישי, לא נקבל בשום אופן שהוא מציאות שבה קומץ קיצונים מתפרע ומשתולל בעיר וזורע בה הרס כפורקן יצרים ויצירת אנרכיה", אמרו.
אביטן: "צעקנו למכבי אש, הלכנו עד אליהם והתחננו שיבואו, שיכבו את האש, כבר יש שריפה גדולה. אבל אין קול ואין עונה. איש לא הגיע. רק לאחרת כשלושת-רבעי השעה נאמר לנו לעזוב את הבתים"
לדברי העירייה, בשיחה סוכם על "ביצוע פעולות אכיפה ממוקדות לשמירה על הסדר בעיר, ובכלל זה העברת כלל תיעודי המצלמות מרחבי העיר להגעה ממוקדת ומהירה אל הפורעים בנחישות וברגישות, בכדי להשיב את שגרת חיים הנורמלית בעיר בצל הקורונה וחובת השמירה על החיים. לא נאפשר אירועים כגון האירוע החמור שהיה הלילה", הוסיפו. "העירייה בשיתוף פעולה עם המשטרה תמגר את התופעות הללו".
בעירייה קראו לתושבים, בשם "רבני העיר ומאוריה, באופן ברור ונחרץ, לשמור על ילדיהם ולמנוע שוטטות מיותרת וקרבה להתקהלויות אלו. אנו מודיעים ומעדכנים כי בהתאם לפריסת מצלמות החירום בעיר - כל מקרה של אלימות המתועד במצלמות החירום הגלויות והסמויות, יפורסם מעתה באופן מלא בהתאם להנחיות החוק, ויטופל באופן ממוקד ומהיר".