השר לשעבר בני בגין, בנו של ראש הממשלה המנוח מנחם בגין וחבר הליכוד לשעבר שהודיע על הצטרפותו לגדעון סער, אמר היום (ב') בריאיון לאולפן ynet כי הוא "מעדיף שנתניהו יודח על פני הקמת ממשלת ימין". על העימותים בין שוטרים לחרדים קיצוניים בעת אכיפת תקנות הסגר הוא טען: "התחלואה היא חלק מהפוליטיקה".
"משבר המגפה נוהל על ידי פוליטיקאים, משיקולים פוליטיים ולעיתים אפילו משיקולים אישיים", טען בגין. "רק לפני כמה שבועות נתניהו התגאה בכך שעוד מעט אנחנו יוצאים מהמצב הזה, קרא לציבור ללכת לשתות קפה ובירה. זה מאוד אופייני, הזיגזגים האלה. למה לא עלה בדעתם לסגור את נתב"ג לפני כן? אי אפשר להשלים עם פוליטיקה כזאת. יש מה לעשות - להתנהג באופן הגון וישר".
2 צפייה בגלריה
בני בגין באולפן ynet
בני בגין באולפן ynet
"מצב התחלואה? פוליטיקה קלוקלת ביחס לפיקוח נפש"
(צילום: הדר יואביאן)
ייתכן שרק עם הגינות ומוסר לא היינו משיגים מיליוני חיסונים, אולי יש יתרונות לפוליטיקה. "על איזה רקע? מה הייתה הבעיה לסגור את נתב"ג בזמן? ואני רוצה שוב להתייחס לעניין ההתפארויות והשחצנות הזאת, 'אנחנו כבר מסדרים את העניין', והמשמעות היא שאנשים נהגו מתוך חירות - עם מסכות, בלי מסכות - וכל זה הוא תוצאה של פוליטיקה קלוקלת ביחס לעניין שהוא ביסודו פיקוח נפש וחיים".
במה אתם שונים עכשיו, אתה וגדעון סער, ממשה כחלון בתקופה ההיא? "אני לא עומד להצטרף לאיזשהו ניסיון של מר נתניהו להרכיב את הממשלה. אני מקווה שהוא לא ירכיב את הממשלה, אם כן חלילה אז הוא יוביל לדרך ללא מוצא. נתניהו הולך ומידרדר".
אין יותר ימין ושמאל? "ייתכן שיש, אבל כאשר עומדים לפנינו אתגרים כאלה אז אני חושב שצריך להבחין בנושא העיקרי - שהוא מניעת השלטון של עולם השקר שנתניהו ורעיו מציגים היום".

אתה אומר "נקבל את קולות הימין ונרכיב ממשלה". לפי סער, ייתכן שזה יקרה עם לפיד, חולדאי, אנשי מרכז-שמאל. "אין לי תשובה אחרת לכך מאשר להצביע על צביעותם של אנשי ראש הממשלה. לפיד היה בממשלתם, בממשלת נתניהו שהייתי חבר בה בשנים 2013-2009, מפלגת העבודה יוצגה אז על ידי אהוד ברק וחברי בוז'י הרצוג, וכולנו חשבנו אז - גם נתניהו - שזו הייתה ממשלה טובה".
בני בגין, איש הליכוד, אומר 'אני מעדיף שנתניהו יודח על פני הקמת ממשלת ימין'. "זה מובן מאליו היום. כל מי שרואה את ההתנהגות, שמוכן לתת לעולם השקר הזה להשתלט, ליוהרה, לשחיתות ציבורית של ראש ממשלה שמשתמש בכוחו השלטוני לטובתו הפרטית, גם בהקשר למשפט שעומד להיפתח נגדו בחודש הבא, עם זה אי אפשר להשלים".
2 צפייה בגלריה
בגין ונתניהו ב-2015. "אין לי קושי לעזוב ליכוד שהלך והידרדר"
בגין ונתניהו ב-2015. "אין לי קושי לעזוב ליכוד שהלך והידרדר"
בגין ונתניהו ב-2015. "אין לי קושי לעזוב ליכוד שהלך והידרדר"
(צילום: EPA)
מה חשבת על התוכנית הכלכלית שהוצגה אתמול? "זו דוגמה נוספת. ראש הממשלה מסיבותיו האישיות, כדי להימנע מקיום ההסכם עם בני גנץ, מנע הבאת תקציב מסודר, מאוזן, לאישור הממשלה והכנסת - רק מן הסיבה הזאת. ועכשיו תופרים בחיפזון איזושהי תוכנית, אני חושב שזה מאוד אופייני להתנהגות של נתניהו".
כמה קשה לך, אישית, לעזוב את תנועת הליכוד? גם אתה, בטח אבא שלך, הייתם סמלים שלה. "כשאני רואה את הליכוד של היום, אני רואה את הפער בינו לבין הליכוד שאני הכרתי. אין לי כל קושי לעזוב ליכוד שהלך והידרדר, שמדרדר את מדינת ישראל".
על רקע דיווחים על אודות אנשים ששקלו לתמוך בסער ומהססים בשל הצטרפותו, התייחס בגין לסוגיות אידיאולוגיות. "אני נמנעתי בהצבעה השלישית של חוק הלאום, ומדוע? תרמתי לכך שהחוק יתקבל על הדעת, אני חושב שהוא יעמוד עכשיו גם בבג"ץ. הייתה לי יד בדבר, וזאת מחשבתי על החוק".
ולגבי רפורמות במערת המשפט? פסקת התגברות? "על כל אלה צריך לדבר באופן מפורט, אלה סיסמאות. בכל חברה, בכל ארגון, צריך מדי פעם לעצור ולבחון את הצורך בשינויים, ואני חושב ששינוי כזה לא מפחיד כשלעצמו. צריך לטפל בכל דבר ודבר. אני הצעתי גרסה משלי לפסקת ההתגברות, כלומר המונח 'פסקת התגברות' כשלעצמו אין בו אסון. יש פסקאות התגברות שאני אתנגד אליהן, ויש כאלה כמו זאת שהבאתי שאני מאוד תומך בהן".
לגבי אותן רפורמות אמר בגין: "אני לא נבהל מהמילה הזאת. את כל הנושאים האלה צריך לברר שוב בשקט, ברצינות, לא על ידי סיסמאות והסתה שמאפיינות את שלטון הליכוד בשנים האלה".
בגין כיהן בעבר פעמיים כשר בממשלותיו של בנימין נתניהו. ב-2015 הוא שוריין על ידי נתניהו במקום ה-11 ברשימת הליכוד לכנסת ה-20, ובמהלך הקדנציה הודח מוועדת הפנים של הכנסת לאחר שהתנגד להחלת הצעת חוק שתאסור על המשטרה לפרסם המלצות בדבר הגשת כתבי אישום בתום חקירת אישי ציבור. לקראת הבחירות לכנסת ה-22 הודיע בגין כי לא יצביע לליכוד.