"לחלק לאנשים כסף זו לא תוכנית כלכלית, זה שוחד בחירות". כך אמר היום (שני) בריאיון לאולפן ynet הכלכלן והיועץ הפיננסי, שלמה מעוז, בהתייחס לתוכנית הכלכלית החדשה שהציגו אמש ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, ישראל כץ, מבלי שקיימו דיונים מקדימים עם צמרת האוצר ועם נגיד בנק ישראל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כזכור, ראש הממשלה ושר האוצר הציגו אמש בכנסת את תוכניתם הכלכלית החדשה להתמודדות עם משבר הקורונה, הכוללת "9 צעדים להזנקת הכלכלה בגדול", לדברי נתניהו. העלות הכוללת של התוכנית היא 15 מיליארד שקלים וכלל לא ברור אם כל או חלק מצעדיה יאושרו.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ישראל כץ
בנימין נתניהו ישראל כץ
בנימין נתניהו וישראל כץ
(צילום: קונטקט)
מעוז הוסיף: "לפני שנה, כשהיה משבר ואנשים היו בפאניקה, אז נתנו להם כדי להרגיע. זה היה בסדר, זה כיבוי אש. אבל כרגע, בשביל מה נותנים להם כסף? כל התוכנית היא בעיניי מגוחכת. מי נתן לך את הרשות לדחות מע"מ שאתה גובה מהאזרחים ולהעביר למדינה? והאם בכלל יש תוכנית באמת? איך אנשים יעבדו מהבית? על זה דיברתם? לא. זורקים כסף וקוראים לזה תוכנית. בתור כלכלן אני מתבייש שקוראים לזה תוכנית כלכלית".
ד"ר מיכאל שראל, כלכלן בראש פורום קהלת לכלכלה, הסכים עם מעוז: "כל המענקים האלה, במיוחד לאנשים שלא נפגעו בכלל מהמשבר, הם מיותרים לחלוטין. אנחנו כבר בגירעון של 160 מיליארד שקל. כאילו שזה לא מספיק, יש פה התרת כל רסן וכל משמעת תקציבית, על מנת לחלק עוד ועוד מענקים לאנשים שבכלל לא נפגעו.
לטענת שראל, "אין שום סיבה להגדיל עוד ועוד את הגירעון ולחלק מתנות לאנשים כאשר הכיסוי שלו יפגע בכולנו כי כולנו נצטרך אח"כ לשלם הרבה יותר מיסים שיפגעו בצמיחה וברווחה". מעוז הוסיף: "יבוא יום ואלה שעובדים ועמלים ישלמו את החוב".

המענקים יסייעו לכלכלה? "ראינו שהתיאוריה הזאת לא עבדה"

באשר לטענה של נתניהו וכץ כי המענקים יגרמו לאנשים לצרוך ובכך יסייעו להניע את המשק, אמר שראל: "ראינו בשתי הפעמים הקודמות שחולקו מענקים לכלל האזרחים ובכל זאת הצריכה הפרטית בישראל נפגעה בצורה הקשה ביותר כמעט מכל המדינות המערביות. התיאוריה הזאת לא עבדה, לפחות לא בישראל".
עם זאת, לטענת שראל, כן קיים סעיף אחד נכון בתוכנית והוא הסעיף הנוגע להפחתת הרגולציה על עסקים, במיוחד על עסקים חדשים. "זה דבר שהיה צריך להיעשות כבר מזמן. זו תוכנית שרצה כבר למעלה משנה וזה בוודאי יעזור לעסקים, בוודאי לעסקים הקטנים. הרגולציה בישראל הדוקה מדי, היא פוגעת בכולנו, ביוקר המחיה ובעיקר בעסקים הקטנים".
מעוז הסכים והוסיף: "ראש הממשלה הבטיח כבר לפני הרבה שנים 'וואן סטופ שופ' - אני הולך לעירייה, פותח עסק, נרשם למע"מ, למס הכנסה, לכולם. אם צריך את משרד הבריאות או את המשרד לאיכות הסביבה - הכל במקום אחד. הבטיחו ולא קיימו. מי שמנסה לפתוח קיוסק בארץ מוציאים לו את הנשמה".