מליאת הכנסת אישרה היום (שני) בקריאה ראשונה את הצעת החוק להכפלת קנסות הקורונה, שעוכבה במשך כשלושה חודשים. במהלך הצעת החוק נאם יו"ר כחול לבן ושר הביטחון, בני גנץ, ואמר כי "לא אתן שתהיה כאן תחמניסטן. ראש הממשלה משתמש בקורונה כקמפיין בחירות ועושה שיקולים פוליטיים בתהליכי האכיפה - אך מדינת ישראל היא מדינת חוק וסדר".
6 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"לא נגד חרדים - אלא בעדם". בני גנץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
6 צפייה בגלריה
מוסדות חינוך במודיעין עילית פתוחים כרגיל
מוסדות חינוך במודיעין עילית פתוחים כרגיל
הולכים לבית הספר במודיעין עילית, היום
(צילום: יאיר שגיא)
גנץ הוסיף: "אם משרד החינוך לא יפעיל את סמכויותיו, לא ישלול תקציבים ולא יסגור מוסדות שמפרים את הנחיות המדינה, ואם החוק להגדלת הקנסות לא יעבור בשלוש קריאות - לא נישאר אדישים. במצב כזה אפעל לבטל רטרואקטיבית קנסות גם לבעלי עסקים שנפגעו - בעלי מסעדות, חדרי כושר ורבים אחרים שפרנסתם נפגעה. לא תהיה אכיפה סלקטיבית".
לדברי גנץ, "אני לא דורש אכיפה שוויונית כי אני נגד חרדים, אלא כי אני בעדם. לצערי הקמפיין הפוליטי של נתניהו עולה לנו בחיי אדם".
שר הבריאות יולי אדלשטיין, שהציג את הצעת החוק, אמר כי "אני מצפה מחברי הכנסת שהצעת החוק תקבל תמיכה גורפת". לדבריו, "היה עצוב לראות" שסיעות בקואליציה – ככל הנראה ש"ס ויהדות התורה – פעלו לגייס רוב להפלת ההצעה.
6 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
"אלף הרוגים בגלל המחדל של רגב ונתניהו". נפתלי בנט
(צילום: מוטי קמחי)
6 צפייה בגלריה
מטה יהדות התורה
מטה יהדות התורה
"גדולי הדור התריעו ממה שיקרה בלי מערכת החינוך". ח"כ טסלר
(צילום: אהוד אמיתון/TPS)
הצעת החוק להחמרת הקנסות, שעתידה להשפיע בעיקר על מוסדות החינוך החרדיים שעדיין נפתחים, אושרה בקבינט הקורונה לפני זמן רב - אך התעכבה בשל לחץ החרדים. במסגרת ההצעה נקבע כי תוחמר הענישה שמוטלת על מי שמפר הגבלות מסוימות, והורחבו האמצעים שעומדים לרשות גורמי אכיפת החוק נגד המפרים.
הצעת החוק שאושרה כוללת את העלאת הקנסות על עבירות מנהליות מ-5,000 שקלים ל-10,000. בין היתר מוצע להעלות את הקנסות על הפעלת מקום שפתוח לציבור או בית עסק בניגוד לתקנות, ועל עריכת מסיבה, כנס, טקס, פסטיבל, טיול מאורגן, אירוע ספורט, מופע בידור או מופע אמנות בניגוד לתקנות.
כמו כן, מוצע להחמיר את הקנסות על הפעלה של מוסד חינוך שנפתח בניגוד לתקנות. הכוונה היא לקבוע בתקנות סכומי קנסות שונים בהתאם להיקף ההפרה ולעוצמת הסכנה שנשקפת ממנה, כך שמוסד שפותח את שעריו למספר גדול יותר של תלמידים יקבל קנס גבוה יותר ממוסדות שמקיימים פעילויות חינוך למספר נמוך יחסית של תלמידים.


נץ סיכם עם מ"מ פרקליט המדינה, עמית איסמן, על האצת הטיפול בכתבי האישום כנגד הפרות חמורות של הנחיות הקורונה. בפגישה שקיים היום גנץ עם מ"מ פרקליט המדינה הבהיר איסמן כי העניין מצוי בסדר עדיפויות גבוה ביותר. השניים סיכמו כי התיקים שיועברו על ידי המשטרה, בהתאם להנחיית המשנה ליועמ"ש, עו"ד מומי למברגר, יטופלו במהירות בכדי לסייע במאבק האכיפה נגד הקורונה.
בפגישה נדונו סוגי תיקי חקירה שהוגשו לפרקליטות על בסיס סעיף 218 המאפשר הגשת כתבי אישום על הפרות חמורות המסכנות חיי אדם כגון: חולים שיצאו מביתם במהלך תקופת הבידוד, ארגון אירועים המוניים ועוד. כאמור, עד כה הועברו לידי הפרקליטות, מאז תחילת תקופת הקורונה רק 120 תיקים לטיפול פלילי. גנץ ציין בפגישה כי על כלל מערכות השלטון בישראל להירתם לאכיפה למען בריאות הציבור ולדאוג כי מי שמבצע עבירות חמורות ומסכן את בריאות הציבור, יטופל גם באמצעות הדין הפלילי.
6 צפייה בגלריה
אחמד טיבי
אחמד טיבי
אחמד טיבי בדיון
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
6 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
יואב קיש
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
בדיון הסוער במליאה תקף חבר הכנסת נפתלי בנט את ראש הממשלה ושרת התחבורה על כך שלא סגרו את נתב"ג בזמן לטענתו. "רגב ונתניהו, יש אלף הרוגים בגלל המחדל שלכם. לכו הביתה", אמר. "איך למען השם אפשר להכניס אוטוסטרדה של כל המוטציות בעולם לתוך מדינת ישראל? התרענו וזעקנו בזמן אמת: תשתלטו על נתב"ג. ביקשנו שתבדקו אנשים לפני שהם עולים למטוס ועם הנחיתה בארץ. בכל העולם עשו את זה. אתם עוד מעזים להגיד שהכול נפלא ובואו תלמדו מאיתנו? מה נלמד מכם? בושה וחרפה.
חבר הכנסת אביגדור ליברמן אמר כי "ראש הממשלה בפועל הוא ינקי קנייבסקי, נכדו של הרב קנייבסקי. ראש הממשלה הוא בקושי ראש ממשלה רזרבי, ומכאן פרץ האלימות וההשתוללות שאנחנו חווים היום. מי שאחראי על המהומות בבני ברק הם ראש הממשלה נתניהו ועסקני ש"ס ויהדות התורה, שלא רק לא טורחים לגנות את האלימות אלא להפך מגבים את הפורעים. לו ראש הממשלה היה מפעיל את כל הסמכויות אז הוא היה מוציא צו סגירה לאותם מוסדות והיה מנתק אותם מתקציב המדינה".
מנגד, חבר הכנסת יעקב טסלר מיהדות התורה אמר כי "המתפרעים הם נערי שוליים – זו תוצאה ישירה של השארת נערים בבית לתקופות ארוכות בבטלה ובשעמום".
לדברי ח"כ טסלר, "רוב הציבור החרדי הוא שומר חוק ושומר בקפדנות על הנחיות הבריאות. במקום שהמשטרה תשליט את הסדר ברחוב ותטפל בקומץ המתפרע, הם מענישים את כל הציבור, ששגרת חייו נהרסה והוחלפה בחיים בתוך שדה קרב. המשטרה זורעת פחד ואימה ברחובות עם ירי חי, ירי רימוני הלם ואלימות קשה. במקום לקום ולהתנצל בפני גדולי ישראל, שמביעים את כאבם כבר חודשים ארוכים ממה שעלול להתרחש בהיעדר מוסדות החינוך, פוליטיקאים מרשים לעצמם לפעור את פיהם בחוצפה נגדם. גדולי ישראל, מנהיגי הדור, נואשים יום-יום ושעה-שעה את משא הדור על לוח ליבם. מאיפה החוצפה לתקוף אותם? מאיפה העוז?".