ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד), המכהן גם כיו"ר הוועדה לביקורת המדינה, התראיין היום (ב') באולפן ynet, והתייחס תחילה להתפרעויות בבני ברק על רקע אכיפת המשטרה את תקנות הקורונה. "המשטרה באה לשם לא כדי לשמור עלינו, אלא כדי לשמור על החרדים עצמם", אמר, "רה"מ מרים טלפון לנכד של הרב קנייבסקי, שלא יתפלא שהציבור החרדי חושב שמותר לו".
בתגובה לדבריו של חברו למפלגה לשעבר עפר שלח, שאמר קודם באולפן ynet כי יאיר לפיד מחזיק את המפלגה כמו צעצוע בכיס, כלשונו, הוא אמר: "לפיד מצוין, הסקרים עולים ואת אנשי יש עתיד אי אפשר להחזיק".
2 צפייה בגלריה
אלעזר שטרן באולפן ynet
אלעזר שטרן באולפן ynet
אלעזר שטרן באולפן ynet. "נתניהו מתחנן לנכד של קנייבסקי"
(צילום: הדר יואביאן)
- רה"מ אמר שאפשר גם להידבר ולא רק לנקוט אמצעים כאלה. "הקורונה התחילה אתמול? אתם יודעים כמה מדברים עם הרב קנייבסקי? זה חדש שנתניהו מתייעץ ומרים טלפון ומבקש ומתחנן בפני הנכד שלו? אנחנו כמעט שנה בתוך המגפה, איפה רה"מ? אם יש רה"מ שפותח את נתב"ג כשליצמן מבקש ממנו להכניס תלמידי ישיבה מניו יורק, אם המחלה, אז אחרי כך סוגרים את נמל התעופה לכולנו".
- זה לא בסדר, אבל כן בסדר שיו"ר המפלגה שלך נוסע באמצע הסגר לארה"ב? "אני מציע להפנות אליו את השאלה הזאת".
2 צפייה בגלריה
שטרן עם היו"ר לפיד. "הוא מחזיק מצוין"
שטרן עם היו"ר לפיד. "הוא מחזיק מצוין"
שטרן עם היו"ר לפיד. "הוא מחזיק מצוין"
(צילום: מוטי קמחי)
-אבל אם לפיד יכול אז הרבה ישראלים שיש להם דבר מה בארה"ב רוצים לנסוע. "אם הם התחסנו פעמיים ויש להם דרכון ירוק והם רוצים לנסוע בשביל דברים שהם חושבים שהם חיוניים, במדינה מסודרת שמנהלת את נמל התעופה כמו שצריך לנהל אותו ולא ולפי שיקולים פוליטיים קואליציוניים משפטיים, אז כן - גם את וגם אני היינו יכולים לנסוע".
-רק נבהיר שלפי דעות של מומחים, לא פוליטיקאים, לא בטוח שגם מי שחוסן פעמיים יוכל לחזור לארץ בלי בידוד בגלל הווריאנטים. "מה שמומחים ואנשי מדע יגידו - אנחנו נציית להם. אם היו מקשיבים להם לפני חצי שנה או תשעה חודשים המצב שלנו היום היה הרבה יותר טוב. אם היו מנהלים את הקורונה משיקולים רפואיים מדעיים, לא היינו היום עם אלפי מתים".
- שלח לא טיפש, ופוליטיקאי טוב, איך אתה מסביר את המהלך שלו? "חבל לי, אני חושב שביש עתיד צריכה להיות יותר דמוקרטיזציה והיא תהיה. ב-2021 מתוכננת ועידה, יש תהליכים שלוקחים זמן. אנחנו בימי בחירות אחרי בחירות אחרי בחירות. בשנתיים האחרונות כמעט כל מה שאנחנו עושים זה רק בחירות. אין הרבה מפלגות שקמו ככה ושרדו כמו שאנחנו שורדים ועוד אנחנו במגמת עלייה".

- מצד שני, הפער בין לפיד לנתניהו עדיין עצום, גם בהתאמה וביכולת. "אתם חושבים שלפיד יכול לכנס מסיבת עיתונאים, כמו אתמול בערב, לבטל את כל משרדי הממשלה ולחלק מיליארדים לאנשים שהוא רוצה שיצביעו לו? כשאתה רה"מ הכי קל לך לבנות את המעמד שלך ולשמר אותו, במיוחד כשאין לך עכבות".
- התייחסת לתוכנית הכלכלית של נתניהו וכץ שהוצגה אתמול. מה דעתך עליה? "מה שאני הבנתי אתמול, מה שאני מבין כבר כמה זמן, זה שנתניהו קיים את מסיבת העיתונאים הזאת אולי בשביל לאסוף כמה מצביעים, אבל יותר בשביל להתגולל על מערכת החוק והמשפט במדינת ישראל. לפי מה שהוא אמר אתמול, אפשר להביא בולדוזרים לכל משרדי הממשלה בירושלים ולפרק אותם, כי לא צריך. הוא קורא להם 'פקידים', 'יועצים משפטיים', אצל נתניהו לא צריך את זה.
"לגבי העצמאים", המשיך שטרן, "אנחנו צועקים כבר שנה שצריך לעזור להם, והוא לא שומע. היה צריך לסייע כך שעשרות אלפי עסקים קטנים לא ייסגרו. עכשיו הוא מתעורר? חודשיים לפני בחירות?".

- משרד האוצר היה הראשון שרצה לעצור את כל המענקים, גם לעצמאים. "לא, הוא רצה לחלק את המענקים בצורה חכמה, הוא רצה שיתייעצו איתו. הוא לא רצה שיגידו לו 'אתם רק פקידים, לא נבחרתם, נזרוק אתכם".
בהתייחס לתוכן התוכנית טען שטרן : "ככה לא צריך לחלק את הכסף - צריך להביא את הכסף. זה לא עבר בממשלה בכלל, נראה אותו מעביר את התוכנית בממשלה שלו, ואחר כך מביא אותה לכנסת. אתם חושבים שצריך גוף שנקרא משרד אוצר? צריך כזה דבר במדינה? או שאם נבחרתי להיות שר אז אני לא צריך להתייעץ עם אף אחד, אלא לזרוק את כל החוקים והנהלים שיש, להגיד 'אני נבחרתי, אתם פקידים, אתם יועצים, אתם משטרה, לא צריך אתכם".
- אז מה שראינו אתמול היה קמפיין בחירות? "אין לי ספק שמה שהיה אתמול הוא קמפיין בחירות וגם קמפיין משפטי, שוב השתלחות ביועץ המשפטי לממשלה. אפשר לדמיין ראש ממשלה שמזלזל במערכת המשפט שלו? במערכת הממשלתית שלו? שמציג תוכנית וכאילו אומר לציבור 'עליהום' על מערכת החוק והמשפט? זה מה שאני ראיתי אתמול".

מבקר המדינה מונע פגישה בין נציגו לשטרן: "בקשה תמוהה"

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מונע מח"כ שטרן להיפגש עם יוסי ביינהורן, האחראי על משרד הביטחון במשרד מבקר המדינה. מצד שטרן טוענים כי גם יו״ר הכנסת יריב לוין סבור שיש לאפשר לו זאת, במיוחד שדובר בנושא שנמצא תחת בדיקתו כיו"ר הוועדה לביקורת המדינה.
לטענת שטרן, הוא מעוניין בפגישה בעניין מערכת הביטחון, מכייוון שלוועדת ביקורת המדינה יש ועדה מסווגת של חוץ וביטחון והוא סבור שכחלק מהכניסה לתפקיד - נכון שיפגש עם ביינהורן.
במכתב ששלח המבקר אנגלמן לשטרן הוא הסביר מדוע הוא לא מאפשר את קיום הפגישה: "הטענה שלפיה ׳התנהגות זו עומדת בניגוד לתקנון הכנסת׳ בקשר לבקשה לקיום פגישה מקצועית עם בעל תפקיד ספציפי במשרד מבקר המדינה, ללא ציון נושא מסוים (שאינה מוסדרת בתקנון הכנסת, למיטב ידיעתי) ושלא במסגרת ישיבת הוועדה, תמוהה בעיניי וכאמור, אינה נכונה משפטית ועובדתית", כתב.
בהתייחס לכך אמר שטרן באולפן: "אני מקווה שזה יסתדר מהר מאוד. ביקשתי להיפגש עם ראשי אגפים במשרד המבקר, לצערי הרב מבקר המדינה הזה להבדיל מקודמיו מונע את הפגישות שהיו מקובלות. אני מקווה שהוא יתעשת מהר מאוד. אני לא מכיר את התרבות הזאת".