2 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
יואב גלנט
(צילום: הדר יואביאן )
שר החינוך יואב גלנט קיים הערב (שני) פגישה בזום עם ראשי רשויות שבה הוא עדכן אותם בנוגע למתווה שגובש בשיתוף השלטון המקומי: ילדי הגנים וכיתות א'-ד' וי"א-י"ב יחזרו ללימודים עם תום הסגר, ביום שני. לפי המתווה, לאחר מכן כיתות ה'-י' ילמדו חצאי שבוע, כפי שהיה לפני הכניסה לסגר. גלנט הורה לראשי הרשויות "להיערך לאפשרות שממשלת ישראל וקבינט הקורונה יקבלו החלטה לפתוח את מוסדות החינוך, בצורה חלקית או מלאה, בשבוע הבא".
עם זאת, הדגיש השר גלנט כי "בימים הקרובים תתכנס הממשלה על מנת להחליט על מועד ואופן החזרת התלמידים לבתי הספר. איני יודע מה תהיה המלצת המומחים ומשרד הבריאות, לנוכח נתוני התחלואה והסיכון להתפשטות המוטציות השונות בישראל. עם גמר הדיון, תצא הנחייה מלאה ומסודרת".
2 צפייה בגלריה
כיתה ריקה בבית ספר יסודי בתל אביב
כיתה ריקה בבית ספר יסודי בתל אביב
כיתה ריקה בבית ספר בתל אביב. ארכיון
(צילום: AP)
לסיכום אמר השר גלנט כי הוא "מבקש מכל ראשי הרשויות במדינת ישראל להיערך מעכשיו לאפשרות שמוסדות חינוך ייפתחו בשבוע הבא – וזאת משום שההיערכות לפתיחתם היא מורכבת ודורשת זמן. וכן נדרש להמשיך ולעודד את צוותי ההוראה ותלמידי כיתות י"א'-י"ב להגיע ולהתחסן בקהילה".
בישיבה מתחו ראשי הרשויות ביקורת חריפה נגד משרד הבריאות. הם טענו כי נעשה "קמפיין בזוי" שפוגע בילדים ומטעה לחשוב שהם בסיכון מוגבר, זאת חרף הנתונים המראים שאוכלוסייה זו לא נמצאת בסיכון. ראשי הערים הציגו יוזמה לפיה ניתן להחזיר בהדרגה את מערכת החינוך לפי רמת חיסון בעיר.
יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס אמר לשר גלנט: "זה הזמן לשנות כיוון – להתחיל להתנהל לפי מספר מחוסנים ולא לפי מספר מאומתים. התנהלות וקבלת החלטות לפי הצד הירוק של תחלואת הקורונה, קרי מחוסנים ולא לפי הצד האדום של התחלואה".
השר גלנט אמר בתגובה כי בתי הספר אכן לא מגבירים את התחלואה, ואף בולמים אותה בחלק מהמקרים - אך טען כי משרד הבריאות מסרב להעביר למשרדו את נתוני המורים המתחסנים.


גרוטו: לשקול מחדש את פתיחת בתי הספר בתום הסגר

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו התייחס היום בריאיון לאולפן ynet למצב התחלואה בארץ ("מתחילים לראות ניצנים של בלימה וירידה"), לתעדופי החיסונים ("קודם נסיים לחסן את בני ה-60 ומעלה - אדם אחד בקבוצה הזאת עלול להדביק עשרה צעירים"), ולמתווה היציאה מהסגר - "אני מעריך שהגנים וחנויות הרחוב ייפתחו קודם, הדיונים עדיין מתקיימים".
"מה שאנחנו צריכים ומצפים לראות זה שינוי במגמה", אמר גרוטו בהתייחס למועד תחילת היציאה מהסגר, "אנחנו מתחילים לראות ניצנים של השינוי, גם במספר החולים המאומתים וגם בחולים הקשים החדשים. מספר החולים בבתי החולים עדיין לא יורד כי האשפוז ממושך לכן זה לוקח יותר זמן, אבל יש ירידה קלה. השבוע הזה הוא קריטי מאוד, נראה מה יהיו המגמות שלו כדי להחליט מה יהיה בסופו".
- אתה יודע לומר אם הגנים ייפתחו ראשונים או דווקא כיתות י"א-י"ב בשל הבגרויות? "אנחנו מחסנים את כיתות י"א ו-י"ב, לשמחתי אפשר לחסן מגיל 16 ומעלה, אז בוודאי שיהיה יותר קל להחזיר אותם ברגע שהם יהיו מחוסני. לגבי השאר גם ברור לנו שככל שהגיל יורד - גם הסיכון יורד. אני מניח שכשנגיע להמלצה כזאת יהיה ברור שגני ילדים פחות מסוכנים מאשר בתי הספר וכך הלאה".
זמן קצר לאחר מכן, בדיון במליאת הכנסת בנושא הכפלת קנסות הקורונה, אמר שר הבריאות יולי אדלשטיין כי "נוצרת איזשהי אווירה של 'זהו. עוד מאמץ קטן וזה מאחורינו'. צריך לומר ביושר שזה לא המצב". אדלשטיין הבהיר: "אנחנו נצטרך לחיות בצל הקורונה תקופה ארוכה. אותי לימדו לא לשקר, ואני לא רוצה לדווח לכם שבעוד חודש הכל יהיה פתוח, כי זה לא המצב". על דיוני קבינט הקורונה באשר ליציאה מהסגר ציין אדלשטיין: "נצטרך להיות מאוד זהירים גם הפעם".