4 צפייה בגלריה
 שרון אפק מוטי אלמוז
 שרון אפק מוטי אלמוז
הפרקליט הצבאי הראשי שרון אפק וראש אכ"א מוטי אלמוז
(צילום: צביקה טישלר, אלכס קולומויסקי)
במשטרה הצבאית ובפרקליטות הצבאית הביעו היום (ב') תדהמה נוכח המתקפה חסרת התקדים של אלוף מכהן בצה"ל שהושמעה בדיון סגור ונחשפה ב-ynet, ובמסגרתה כינה ראש אכ"א מוטי אלמוז את הפרקליטים הצבאיים "מאפיה וחבורה של שקרנים ועבריינים המזייפים עובדות".
את הדברים אמר האלוף אלמוז ברקע העובדה שרק גורמים זוטרים הואשמו באחריות להתאבדותו של לוחם גבעתי ניב לובטון, שהופעל כסוכן על ידי המשטרה הצבאית החוקרת. הפרשה נשמרה בסוד, מה שהקל על הרמטכ"ל אביב כוכבי לפטור את אלמוז מצעד פיקודי ולהסתפק בהבעת חרטה והתנצלות.
גורמים בפרקליטות הצבאית הסבירו כי לא מדובר בפליטת פה של קצין בכיר נגד גוף צבאי אחר, אלא במעשה חמור הרבה יותר. "מדובר בהכפשות שאין להן אח ורע או מקום גם בשיחת מסדרון אגבית", אמרו. "למעשה, אלמוז נתן פה פקודה בלתי חוקית בעליל, בלשון המעטה, כי הוא המפקד של המשטרה הצבאית בשבתו כראש אכ"א. כשהוא אומר לחוקרים במצ"ח ולקציני מצ"ח 'אל תקשיבו לפרקליטות הצבאית', הוא מערער את כל יסודות מוסד האכיפה הפלילי-משפטי של צה"ל.
"מה חושב חוקר צעיר או קצין מודיעין שהאזין לדברים של האלוף שלו, ומחר בבוקר עובד בצמוד לפרקליט צבאי בטיפול בפרשיית אונס או התאבדות בצבא? זה כמו שאלוף פיקוד צפון ישמיץ את אגף המודיעין ויורה לחטיבת גולני או לקציני אוגדת הגליל לא לעבוד יותר בשיתוף פעולה עם 8200 או עם גורמי המודיעין".
4 צפייה בגלריה
ניב לובטון
ניב לובטון
ניב לובטון ז"ל. "בצה"ל ביקשו להשאיר את הפרשה בפרופיל נמוך"
הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף שרון אפק, הופתע אף הוא מאמירותיו של ראש אכ"א, עמיתו למטה הכללי, אך העדיף לקחת חלק בהסתרתן גם בתוך הפרקליטות הצבאית.
גורם המעורה בפרטי האירוע אמר ל-ynet: "הפרשייה הזו הייתה ידועה למעט אנשים כי בצמרת צה"ל ביקשו לשמור אותה בפרופיל נמוך. גם במצ"ח נדרשו אנשים לשמור את הדברים לעצמם במשך חודשים ארוכים, בתקווה שההוראה שנתן הרמטכ"ל לאלמוז לחזור בו מדבריו תשכיח את הדברים. אבל צריך לזכור: אלמוז לא טען את דבריו בעידנא דריתחא, אלא בביקור מסודר במהלך ביקורת שערך ליחידת מצ"ח דרום. הוא כינס את אנשיה ושוחח עימם גם על נושא פרשת לובטון ז"ל. היו שם לפחות עשרה אנשים, בהם חוקרים צעירים בשירות חובה שלראשונה בחייהם ראו אלוף".
הגורם הוסיף כי הדברים שפורסמו הם רק חלק מעודן מההשתלחות הקשה של אלמוז באותה השיחה. בכך הוא מתכוון להכפשות שהטיח ראש אכ"א בתובע הצבאי הראשי, שכללו גידופים קשים הגובלים, לפי גורם ששמע אותם, בהוצאת דיבה.
4 צפייה בגלריה
אביב כוכבי
אביב כוכבי
הרמטכ"ל אביב כוכבי. הסתפק בהבעת חרטה
(צילום: רועי עידן)
ככל הידוע, הוחלט לא לנקוט צעד כלשהו נגד אלמוז. "ראש אכ"א לא נענש ואף לא ננזף על ידי הרמטכ"ל", ציינו גורמים בצה"ל. "בכל מקרה אחר שבו קצין משתלח בצורה הזו, הטיפול הפיקודי היה מסתיים בצורה חמורה יותר, קל וחומר כשמדובר באלוף שאחראי על כל כוח האדם בצבא".
גורמים בפרקליטות הצבאית ציינו כי המתקפה של אלמוז היא הזדמנות מצוינת לתקן עיוות של שנים, ובמסגרתו ראש אכ"א אחראי על חיל המשטרה הצבאית.
"מצ"ח היא על פניו יחידה עצמאית ובלתי תלויה, אבל מי שמקדם בה קצינים, מדיח אותם והחיל כפוף לו הוא ראש אכ"א", אמרו. "איזה הבנה או זיקה יש לראש אכ"א במשטרה הצבאית? זה מתכון לכשלים מובנים, לניגודי עניינים ולמצבים מביכים שבהם הוא מנצל, כמו במקרה הזה, את מעמדו כדי לתקוף מול חוקרי מצ"ח את הגוף העיקרי שמולו הם עובדים מדי יום. הגיעה השעה להפריד בין המשטרה הצבאית לאכ"א ולהפוך אותה ליחידה עצמאית לגמרי, כמו הפרקליטות הצבאית".
4 צפייה בגלריה
אלמוז כדובר צה"ל. "מכיר את כוחה של מילה"
אלמוז כדובר צה"ל. "מכיר את כוחה של מילה"
אלמוז כדובר צה"ל. "מכיר את כוחה של מילה"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גורמים משפטיים שעובדים באופן קבוע עם הפרקליטות הצבאית ועם אגף כח אדם הביעו גם הם שאט נפש מדברי אלמוז. עו"ד עידן פסח, ששירת במשך שנים בפרקליטות הצבאית ומשמש כיום כסנגור צבאי בכיר במילואים, אמר: "דברי אלמוז משולים לסכין בגבה של הפרקליטות, שאמונה על השלטת החוק ואכיפת הדין בצה"ל. קיימת סינרגיה חשובה מאין כמותה ביחסי העבודה והאמון ההדדי בין הפרקליטות הצבאית לשאר גופי צה"ל. אלמוז, ששירת בעבר כדובר צה"ל ומכיר את כוחה של המילה והשפעתה השלילית, מכתים מערכת יחסים חשובה בין גופים בצבא".
בצבא אמרו שראש אכ"א והפצ"ר שוחחו ביניהם לאחר האירוע. ראש אכ"א חזר בו מהדברים ואמר שהוא מלא הערכה לפצ"ר ולפרקליטות הצבאית, באופן מקצועי ואישי: "הם ליבנו את הדברים והם ממשיכים בעבודה המשותפת".
סגן הפצ"ר לשעבר, אל"מ במיל' אילן כץ, כיום במשרד עורכי הדין כץ-מרגולוב-הראל, הוסיף כי דברי אלמוז "מאפיינים בדרך כלל גורמים עבריינים החותרים תחת מערכות המשפט. גם אני בתפקידיי בצבא מתחתי ביקורת נוקבת על החלטות משפטיות, אבל מכאן עד להאשמת הפרקליטים הצבאיים בזיוף עובדות – ארוכה הדרך. הדברים מהווים חציית קו אדום. בצבא מתוקן היה מצופה לרשום לראש אכ"א נזיפה חמורה באופן פומבי ולא להסתפק בהתנצלות מהשפה אל החוץ. לא ברור כיצד הרמטכ"ל אפילו לא נזף בראש אכ"א".
כץ, שהכיר אישית את התובע הצבאי הראשי שהיה במרכז המתקפה של אלמוז, גינה את דברי האלוף והזכיר שתחת פיקודו של אלמוז באכ"א זויפו נתונים על גיוס החרדים: "התובע הראשי היה אחד המעולים בתפקידיו, גם כשייצג קצינים בכירים כסנגור".
מדובר צה"ל נמסר: "לאחר האירוע, לפני מספר חודשים, הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, זימן את ראש אכ"א, האלוף מוטי אלמוז, לשיחה והעיר לו על תוכן הדברים ועל סגנון ההתבטאות. ראש אכ"א ציין כי הוא מצר על הדברים ובכוונתנו להתנצל עליהם. הרמטכ״ל הנחה את האלוף אלמוז לדבר עם הפורום שבפניו נאמרו הדברים ובפני הגורמים הרלוונטיים בפרקליטות הצבאית ולהציג גם בפניהם את התנצלותו".