לאחר שמפגינים בבני ברק רגמו אוטובוסים באבנים ביום ראשון בלילה ואף שרפו אחד מהם, נהגי אוטובוסים חוששים להיכנס לעיר והנחיות משרד התחבורה והמשטרה משתנות בכל כמה שעות. "אנחנו חייבים להתפרנס, אבל זה מפחיד להיכנס לשם - אם קורה משהו אתה לבד", אמר אחד הנהגים.
אבו ננה, נהג בחברת קווים, נוהג בשעות המאוחרות בעיר. "זה בדיוק השעות הבעייתיות והיה בלגן. זה תמיד מפחיד כי זו תחבורה ציבורית ויכול לצאת לך מישהו ולתת לך סטירה ויש הרבה בלגן בכל הקווים, אבל בבני ברק אתמול היה מפחיד מאוד. מפחיד להיכנס לעיר".
לדבריו, "מה שהיה אתמול זה כמו אינתיפאדה והמשפחה לחצה עליי לא ללכת לעבודה, אמרו לי לנוח, כי הורגים אותי. אבל אין מה לעשות, צריך פרנסה, אני יוצא לעבודה ולא יודע מה יהיה, זה לא נתפס. אנחנו בני אדם שרוצים לבוא לעבודה, להתפרנס ולתת שירות. אין לנו קשר למלחמה הזאת".
5 צפייה בגלריה
האוטובוס שהוצת בבני ברק
האוטובוס שהוצת בבני ברק
זה מה שנשאר מהאוטובוס שהוצת בבני ברק
(באדיבות חדשות כל העולם)
5 צפייה בגלריה
אוטובוס חברת אפיקים עולה ב אש ב בבני ברק
אוטובוס חברת אפיקים עולה ב אש ב בבני ברק
האוטובוס עולה באש
5 צפייה בגלריה
הפרות סדר ועימותים בבני ברק
הפרות סדר ועימותים בבני ברק
הפרות סדר ועימותים בבני ברק
(צילום: יאיר שגיא)


מחמוד נוהג בקווי בני ברק בחברת קווים בכל שבוע. "זו סכנה אמיתית ואני מפחד לנסוע לשם בגלל המצב הזה. אם יש הפגנה אתה לא רואה את המשטרה, אתה לבד שם ואתה רק רוצה לצאת בשלום אבל אין מה לעשות, אין עבודה אחרת", הוא אמר. לדבריו, "חשבתי אם להגיע לעבודה, אבל אמרתי 'מה שיהיה יהיה, אתה לא יכול לשבת בבית, אתה צריך לצאת לפרנס' - וזה מה שאני עושה. בהפגנות האלה לא מסתכלים שאתה נהג ובן אדם, אם יש הפגנה רוצים למחות ולהרוס ואם אתה שם - אתה בבעיה".
נהגים רבים ששוחחנו איתם העדיפו להישאר בעילום שם, אך התחושות דומות. אחד מהם אמר: "אני עוד מעט מתחיל נסיעה לבני ברק ואני לא יודע לקראת מה אני הולך. הם עושים מה שבא להם ואני לא מרגיש שמישהו מגן עלינו בכלל". נהג אחר טען כי "אני נוסע שם מ-2006 ואף פעם לא היה דבר כזה. אומרים שזה קומץ, אבל איפה היה הרוב? למה אף אחד לא הגן על הנהג?".
ביום ראשון, לאחר יום עמוס בעימותים אלימים בין חרדים לשוטרים, הגיע אייל ציפורי, נהג חברת אפיקים עם האוטובוס לרחוב השומר בעיר - שם קבוצת נערי שוליים רגמה את רכבו באבנים. לאחר שהנהג וחמשת הנוסעים פונו, המתפרעים הציתו את האוטובוס. ציפורי נפצע קל ופונה לקבלת טיפול בבית החולים שיבא בתל השומר. "זאת הייתה תחושה שאם אתה נשאר פה - אתה מת, זה סוף החיים שלך", סיפר אתמול ציפורי. "באותם רגעים אתה לא מעכל שזרקו אבנים ושברו. חשבתי שהם יעצרו פה, אבל זה לא נעצר שם".
"המון של פורעי חוק וזעם, פושטקים כאלו, רצו להוציא את הזעם שלהם ועשו שמות באוטובוס, בי ובנוסעים. פוניתי לבית חולים עם שני פרמדיקים של מד"א, שהוציאו אותי בשן ועין משם", אמר ציפורי.
5 צפייה בגלריה
תחנת אוטובוס ששברו המפגינים בירושלים
תחנת אוטובוס ששברו המפגינים בירושלים
הרס תחנת אוטובוס בירושלים
5 צפייה בגלריה
הפרות סדר ועימותים בבני ברק
הפרות סדר ועימותים בבני ברק
העימותים בבני ברק
(צילום: יאיר שגיא)
בארגון כוח לעובדים שלחו אתמול מכתב לשרת התחבורה מירי רגב ודרשו כי יוצבו מאבטחים בקווים שנוסעים ברחובות שבהם בסבירות גבוהה יהיו עימותים, יוצבו מצלמות אבטחה באוטובוסים, יואץ קצב התקנת המחיצות בין הנהגים לנוסעים ויכירו בנהגים כעובדי ציבור. זאת, לדברי הארגון, "בשל ריבוי מקרי האלימות כלפי נהגי התחבורה הציבורית במהלך העימותים בין כוחות המשטרה לחלקים בציבור החרדי בירושלים, בית שמש ובני ברק, קיים חשש כבד לביטחונם של נהגי התחבורה הציבורית".
בארגון הנהגים מבית ההסתדרות הלאומית אמרו כי "נהגי האוטובוסים הפכו להיות בשר תותחים. הם עומדים בקו החזית ונפגעים שוב ושוב ואין קול ואין עונה. לא יעלה על הדעת שמצב זה יימשך. אנו תוהים מה יקרה לאחר שנהג יירצח על הכביש. הגיע זמן שהעבריינים יכנסו לכלא. נהג הוא עובד ציבור ומי שפוגע בו חייב לשאת את דין הקשה ביותר. אוי לאותה בושה. זהו אירוע טרור לכל דבר ועניין".
מאז יום ראשון ההנחיות בתחבורה הציבורית באשר להתנהלות בבני ברק משתנות באופן תדיר. בראשון בערב הונחו החברות המפעילות את התחבורה הציבורית לא להיכנס לשכונות בני ברק ולספק את השירות מציר ז'בוטינסקי ומכביש 4 בלבד. הנחיה דומה ניתנה גם אתמול בבוקר על ידי משרד התחבורה והמשטרה. לאחר מכן הודיעה השרה רגב כי "פעילות התחבורה הציבורית תימשך על מנת לשרת את ציבור תושבי העיר תוך הפרדה ברורה בין הרוב שומר החוק לבין ונדליסטים", אך סייגה וציינה כי ההחלטה תשתנה בהתאם להערכות המצב עם המשטרה ואכן, בשעה 14:00 הודיעו שוב על איסור כניסה לבני ברק וחצי שעה מאוחר יותר החזירו את התחבורה הציבורית לעיר.
זו לא הפעם הראשונה שבעקבות ונדליזם משרד התחבורה והמשטרה מורים על הפסקת שירות התחבורה הציבורית. מקרה כזה התרחש לפני כחודשיים ביפו, אז הושבתה התחבורה הציבורית ברחוב יפת ללא הודעה מוקדמת וכמה חודשים קודם לכן גם בירכא שבצפון. מיטל להבי סגנית ראש העיר תל אביב ומחזיקת תיק התחבורה בעיר אמרה כי "הסטת התנועה מוסיפה חטא על פשע, מפקירה את הנוסעים ונכנעת לאלימות. ההתנהלות עד כה היא מבישה והתגובה המאוחרת והרופסת מעידה על כך שהבחירות חשובות לשרים יותר ממתן שירות לציבור ומצרכיהם של הנוסעים".
פורסם לראשונה: 22:15, 25.01.21