חשד ממשי לשיתוף פעולה פנימי בגניבת התחמושת החריגה מבסיס צה"ל בצאלים: כחודש לאחר חשיפת ynet על גניבת 93 אלף כדורי 5.56 מהבונקר המרכזי שבמרכז האימונים הלאומי (מל"י) שבנגב, התגלו בימים האחרונים פרטים נוספים על אחת מגניבות אמצעי הלחימה הגדולות בשנים האחרונות - והחמורה שבהן.
לפי ממצאי החקירה, החוליה שגנבה את עשרות ארגזי התחמושת השתמשה בלפחות כלי רכב גדול אחד שהחדירה לשטח המחנה רחב הידיים. הדבר נעשה חרף מערך אבטחה כבד שעובה בהשקעה של מיליוני שקלים בשנים האחרונות, וכולל שערים מחוזקים, גדרות תיל גבוהות ואמצעי אבטחה טכנולוגיים רבים, לרבות מצלמות ומכ"מים במעגל סגור.
לפי החשד, הגנבים קיבלו סיוע מגורמים שעבדו או שירתו בבסיס. הם הביאו עימם כלי פריצה שהושארו מאחור, ככל הנראה מאחר שהתברר שאין בהם צורך בשל העזרה שקיבלו מבפנים.
התחמושת הרבה עדיין לא אותרה חרף מאמצים משטרתיים, ולפי הערכות חלקה כבר נמכר לגורמים עבריינים. בצה"ל עדיין לא נקטו צעדים פיקודיים נגד הגורמים האחראים על האבטחה בבסיס, וזאת אף שלאחרונה הדיח הרמטכ"ל אביב כוכבי קצינים מפיקוד הצפון בגין גניבת עשרות כלי נשק מבסיס ליד גבול לבנון.
1 צפייה בגלריה
בסיס צאלים מתקן אימונים לוחמה אורבנית
בסיס צאלים מתקן אימונים לוחמה אורבנית
ארכיון. אימון בבסיס צאלים
(צילום: אלעד גרשגורן)
"אנו יודעים שיש מדי פעם חדירות וגניבות מתוך מחנה צאלים, שנמצא במיקוד של הפזורה הבדואית בנגב ושל שבט ספציפי", אמר ראש אגף המבצעים במטכ"ל, אלוף אהרון חליוה, שהיה נציג צה"ל בדיון שנערך בנושא בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, בראשות ח"כ צבי האוזר. "זה קורה גם בשטחי האש, עם אותן תמונות מוכרות משנים עברו הכוללות שימוש בטרקטורונים. כל נשק צה"לי המוצא דרכו לציבור, זו לא תעודת כבוד לנו".
האלוף חליוה ציין שבהנחיית הרמטכ"ל הושם דגש על הנושא ובחודש שעבר נערכו 52 ביקורות פתע בבסיסים השונים, בנוסף לביקורות השגרתיות המתקיימות 8-6 פעמים בחודש. "הכישלון יהיה באחריות המפקדים והדבר יובא לעיון הרמטכ"ל לפני דיוני שיבוצים לתפקידים עתידיים", הוסיף. מלבד התחמושת הרבה שנגנבה מהבונקר שבצאלים, בדיון התברר כי בשנה החולפת נגנבו מצה"ל כ-80 כלי נשק שונים, 15 מהם מבתי חיילים, כמחצית ממספר הגניבות מבתי חיילים ב-2019.
בדיון חשף חליווה שבעקבות האירוע והישנות התופעה תוקם פלוגת אבטחה לבסיס צאלים, והיא תאויש על ידי חיילי צה"ל או כוח מג"ב: "הקמת פלוגת האבטחה כבר אושרה על ידי סגן הרמטכ"ל אלוף אייל זמיר, ועכשיו מתנהל שיח בין אגף התכנון לבין משטרה באשר למתכונת. זה יהיה כוח מקצועי שיפעל גם בשטחי האש".
ראש מחלקת מבצעים בצבא, אל"מ מורן עמר, הזכיר בדיון שבעיית גניבות אמצעי הלחימה מצה"ל עדיין קיימת גם בשטחי האימונים בבקעת הירדן, שם מתאמן צה"ל בקרבת כפרים פלסטינים: "זו סוגייה משילותית-אבטחתית ולכן מ-2017 גיבשנו תקן לאבטחת נשקיות, ומאז נשקיות שמאובטחות בתקן הזה, לא סובלות מגניבות".
יו"ר הוועדה האוזר: "גניבות האמל"ח מצה"ל הן חלק מבעיה של חוסר משילות ואסטרטגיה כוללת לנושא. הציבור מבקש ומצפה מהממשלה למשול ולהשליט חוק וסדר בנושא. גניבת הנשק מצה"ל היא ראשית הצירים בהפרת ההסכם הלא כתוב בין האזרחים למדינה. היא מובילה לנשק שמגיע לעבריינים ולמעגל קסמים של אובדן שליטה ומשילות".
מצה"ל נמסר בתגובה: "בגין האירוע המדובר מתנהלת חקירת מצ"ח אשר בסיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית. צה"ל פועל בכל העת למיגור אירועי גניבות, בדגש על גניבות נשק ואמצעי לחימה מבסיסיו, מתחקר אירועים מסוג זה ומפיק לקחים על מנת למנוע את הישנותם. כל זאת, באמצעות שיתוף פעולה נרחב של גורמי צה"ל ומשטרת ישראל, ביקורות פתע בראשות הרמטכ"ל, מפקדים בכירים נוספים ובקרים, פעולות הסברה ותרגילים רוחביים.
"פעילות צה"ל בתחום הוכיחה את יעילותה, הן לדוגמה פרויקט 'עין צופיה' למיגון מחסני הנשק והתחמושת בצה"ל ופרויקטים נוספים בפיתוח כגון 'משמר תנופה' למיגון כ-50 ממחנות צה"ל, פיתוח ויישום מכולות נשקים חכמות ואבטחת כלי נשק צבאיים ביישובי הגנה מרחבית".
פורסם לראשונה: 22:26, 25.01.21