חברות פייזר ומודרנה ציפו לקרב דמים בין מדינות העולם שיתנפלו על מלאי החיסונים מתוך תקווה לצאת כמה שיותר מהר ממגפת הקורונה. אבל בפועל, לפחות באירופה – הזמן עוצר מלכת: האירופאים לא ממהרים להתחסן, מרכזי החיסונים נותרים שוממים שעות רבות ביממה וגם ראשי המדינות לא עושים הרבה כדי לשנות את המצב.
אף שחיסונים מיוצרים במפעלי פייזר ומודרנה בבלגיה, שוויץ וגרמניה, מרבית האירופאים ממאנים להתחסן. על אף בדיקות רבות שהוכיחו שהחיסונים בטוחים, ועל אף נתוני היעילות הגבוהים כל כך שנצפו על עשרות אלפי נבדקים, האירופאים נותרים בשלהם.
גם הסקרים הביעו את חוסר האמון של האירופאים בחיסונים: 46% מהצרפתים אמרו שיסרבו לקבל את חיסוני הקורונה. באיטליה, הכלכלה השלישית בגודלה באירופה, משגשגות תנועות של מתנגדי חיסונים, לא רק נגד קורונה, אלא עוד קודם לכן, נגד מחלות אחרות נגדן יש חיסונים. גם בפולין ובהונגריה המצב מדאיג, כשסקרים הראו שמעל 40% מתושבי המדינות הללו יסרבו להתחסן נגד קורונה.
מתנגדי חיסוני הקורונה ניסו להפיץ גם כאן בישראל תעמולה נרחבת, עד שהרשתות החברתיות הודיעו לפני כשבועיים שימחקו הודעות ופוסטים המסיתים נגד חיסונים. בין היתר, טענו מתנגדי החיסונים כאן, וגם בעולם כולו, שחיסוני ה-mRNA יגרמו להופעת גידולים סרטניים, ישנו את מבנה תאי הגוף, את האישיות, והאשימו את חברות התרופות בכך שהעלימו מידע מהציבור
מה הוביל את האירופאים להתנגדות נחרצת כל כך לחיסונים? עדות ראשונה לכך ניתן למצוא בתיעוד מהמאות ה-18 וה-19, שם החלה התנגדות לתרופות, כשהמאמינים ייחסו את המחלות לרצון האל, ואת התרופות לרצון להתערב בטבע. לאלה הצטרפו פחדים מהרפואה המודרנית ושלל מיתוסים, חלקם נפוצים עד היום.

מתנגדי החיסונים לקורונה ניסו להפיץ גם כאן בישראל תעמולה נרחבת, עד שהרשתות החברתיות הודיעו לפני כשבועיים שימחקו הודעות ופוסטים המסיתים נגד חיסונים. בין היתר, טענו מתנגדי החיסונים כאן, וגם בעולם כולו, שחיסוני ה-mRNA יגרמו להופעת גידולים סרטניים, ישנו את מבנה תאי הגוף, את האישיות, והאשימו את חברות התרופות בכך שהעלימו מידע מהציבור.
האמת כמובן רחוקה: טכנולוגיית ה-mRNA של פייזר ושל מודרנה הובילה ליצירת חיסונים בעלי היעילות הגבוהה ביותר שנצפתה אי פעם. ה-mRNA אינו משנה את תאי הגוף, לא גורם להופעת גידולים ובהחלט לא משנה את האישיות. הניסיון הרב מהחיסונים בעולם מלמד שמרבית תופעות הלוואי מתגלות כמה ימים לאחר החיסון, מה שסותר את הטיעון המרכזי של סרבני החיסונים – על כך שתופעות הלוואי יופיעו בעוד כמה שנים.
1 צפייה בגלריה
נוער מתחסן בתל אביב
נוער מתחסן בתל אביב
תופעות לוואי. נעלמות לאחר כמה ימים
(צילום: מוטי קמחי )
אבל כטיבה של תעמולה מסולפת, כטיבו של שקר: ככל שמטפטפים אותו יותר, כך יותר ויותר אנשים נוטים להאמין לו. התנגדות החיסונים תפסה תאוצה כבר בשנות ה-90, כאשר רופא אנגלי – אנדרו ויקפילד - פרסם מאמר שקרי על חיסוני ה-MMR, הגורמים לכאורה לאוטיזם. מאוחר יותר התברר כי הוא שיקר, רישיונו נשלל והמאמר נמחק.
תנועות מתנגדי החיסונים ממשיכות להפיץ תעמולה שקרית, מנהיגי המדינות מסרבים לעשות מאמצים גדולים כדי לבלום אותם, וכך מבצעי החיסונים נותרו איטיים מאוד. על פי התחזיות באירופה, כיסוי חיסוני משמעותי של היבשת יהיה צפוי רק בעוד כשנה, במקרה הטוב
אבל הנזק כבר נעשה: על גל המאמר השקרי תפסו תאוצה מתנגדי החיסונים שהמשיכו להפיץ את השקר הזה והעצימו את תנועות סרבני החיסונים. בישראל נעשים מאמצים גדולים כדי למגר אותן, מה שהוביל לשיעור היענות גבוה כל כך, גם בזכות פרסום נגדי, וגם בזכות הדוגמה האישית שנתנו מנהיגי המדינה וצוותי הבריאות שמיהרו להתחסן ראשונים.
אבל אירופה נותרה הרחק מאחור: תנועות מתנגדי החיסונים ממשיכות להפיץ תעמולה שקרית שנמשכת כבר שנים, מנהיגי המדינות מסרבים לעשות מאמצים גדולים כדי לבלום אותן, וכך מבצעי החיסונים נותרו איטיים מאוד. על פי התחזיות באירופה, כיסוי חיסוני משמעותי של היבשת יהיה צפוי רק בעוד כשנה, במקרה הטוב.
אבל לא רק מתנגדי החיסונים מובילים לאיטיות הרבה באירופה: גם כשתגדל ההיענות, מדינות רבות לא יוכלו לתת מענה מלא לחיסון האוכלוסייה, משום שהאיחוד האירופי החליט לקבוע חלוקה שווה ואחידה של החיסונים. חלק מהמדינות הצליחו לעקוף את המסלול הזה ולהזמין במחיר גבוה יותר כמויות נוספות של חיסונים. אבל בינתיים, אין להן מענה והעובדה שכל חיסון מגיע עם "טיימר", רק מקשה על העניין: חיסוני פייזר מחזיקים מעמד חמישה ימים בלבד מחוץ למקפיא, וחיסוני מודרנה – עד חודש.
ככל שהמגפה תמשיך להתפשט, כך יגבר הסיכוי להופעתם של עוד ועוד זני קורונה חדשים בעלי מוטציות, חלקן עלול אף להתגלות כעמידות לחיסון ולהוביל למכה קשה וכואבת עוד יותר במגפת הקורונה
ההצלחה העצומה של מבצע החיסונים בישראל, נובעת לא רק מההיערכות המקדימה שהובילה לרכישת כמויות עצומות של חיסונים במחיר גבוה יותר מזה שרכש העולם, אלא ואולי בעיקר בזכות מערכת הרפואה הציבורית: קופות החולים ומגן דוד אדום נפרסו בכל הארץ ואפשרו גישה קרובה לכל אזרח במהירות וביעילות.

ואיך העיכוב באירופה ישפיע עלינו?

אף שמגפת הקורונה תהיה ברובה מאחורינו בסביבות אפריל, הדרכון הירוק לא צפוי להתקבל באירופה שתמשיך למנות את קורבנות המגפה בחודשים הקרובים. וככל שהמגפה תמשיך להתפשט, כך יגבר הסיכוי להופעתם של עוד ועוד זני קורונה חדשים בעלי מוטציות, חלקן עלול אף להתגלות כעמידות לחיסון ולהוביל למכה קשה וכואבת יותר במאבק במגפת הקורונה.
בינתיים למרבה המזל, מוטציות הקורונה אינן יכולות לחיסון: הן חיסוני פייזר והן מודרנה וככל הנראה גם שאר החיסונים מצליחים למנוע הדבקה בווריאנטי הקורונה החדשים שלמרבה המזל אינם גורמים למחלה קשה יותר, אך מדביקים במהירות רבה יותר. נותר לקוות שבאירופה יתעשתו במהירות ויבינו שללא החיסון – המגפה לא תיכחד.