"הפסקת הפיתוח של החיסון לקורונה של 'מרק' לא קוברת את פיתוח החיסון הישראלי": אומר הבוקר (ג') באולפן ynet פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן.
קראו עוד:
"מרק הודיעו שהם זונחים את שני הפיתוחים של החיסונים, שהיו בעיצומם", אומר פרופ' כהן. "מרק היא חברה רצינית בתחום. מבין שבעת החיסונים שאושרו ב-25 השנים האחרונות נגד מחלות חדשות, ארבעה היו שלה. אחד מהם הוא החיסון נגד אבולה, שאושר בשנה שעברה ושמבוסס על הפלטפורמה שבה השתמשו בפיתוח החיסון נגד הקורונה. אבל הם ראו שהתוצאות שלהם לא מספקות, לא ברמה שהם קיוו לה, בעוד שפייזר ומודרנה הגיעו ל-95% הצלחה. הם שקלו לפתח חיסון שיתבסס על זריקה אחת, אבל הגיעו למסקנה שהתוצאה לא מספקת".
אשר לחיסון שמפותח בימים אלה במכון הביולוגי בנס ציונה, אומר פרופ' כהן: "הוא מתבסס על אחת הפלטפורמות, על אחד הווירוסים שבו השתמשו גם בחברת מרק, אז כן, זה יכול להשפיע, זה יכול להעיד שאולי האסטרטגיה של החיסון צריכה להיות שונה, אבל זה לא אומר בהכרח שאנחנו צריכים לקבור את הפרויקט הזה".
בכל זאת, מסכים פרופ' כהן, מדובר בחדשות לא טובות מבחינת המכון הביולוגי וישראל. "מבחינה מסוימת, כן, יש פה איזושהי בעייתיות, כי היינו מצפים לראות משהו שייתן תגובה מאוד טובה. בחברת מרק ראו, לדוגמה, שהזרקה לתוך השריר היא לא מה שצריך לעשות. נראה שאצלם זה עובד פחות טוב. למרק אין זמן למצוא עוד פתרונות, אבל אני חושב שהמכון הביולוגי יכול לתקן את זה. לדוגמה, אם עד היום אמרו אנשי המכון הביולוגי שהם רוצים שתהיה רק זריקה אחת, אז אולי אפשר לשקול שתי זריקות, וזה יעזור. בכל מקרה, מדינת ישראל צריכה את התשתית הזאת, כי אנחנו לא יודעים מה יהיה במגפה הבאה".


בנס ציונה מפתחים חיסון אקטיבי המעורר את המערכת החיסונית של הגוף לפעול נגד הנגיף. הוא מבוסס על וירוס פעיל שנחשב בלתי מזיק לבני אדם ושהונדס כך שהמעטפת שלו תכיל את החלבון של נגיף הקורונה. הזרקת הנגיף המהונדס לגוף אמורה ללמד את המערכת החיסונית כיצד לייצר נוגדנים לנגיף.
פרופ' כהן התבקש לומר אם המכון הביולוגי צריך להמשיך לעבוד על הפיתוח, ואמר: "אני מעריך שכן, במיוחד לאור העובדה שהמכון הביולוגי עשה כברת דרך לא מבוטלת ונמצא עכשיו באמצע הפאזה השנייה של הניסויים. אני חושב שאחרי הגמר של הפאזה השנייה יצטרכו לדון לאן פנינו בנושא הזה".