בענף התיירות היוצאת חוששים מאוד כי סגירת השמיים תימשך לפחות עד מרץ - משמעות הדבר: חברות התעופה יחזרו לטוס רק בפסח.
5 צפייה בגלריה
כמעט לבד בדרך לעלייה למטוס
כמעט לבד בדרך לעלייה למטוס
נתב"ג נסגר ואיתו גם התקווה לטוס בקרוב
(צילום: גלעד ילון)
דלתא איירליינס הודיעה כי היא משהה זמנית את שירות הנוסעים בקו ניו יורק - תל אביב בעקבות הגבלת הטיסות שממשלת ישראל הודיעה עליה."דלתא תמשיך להפעיל את שירות הקרגו בין ארה"ב לישראל ותחדש את הפעילות לנוסעים בעת שממשלת ישראל תסיר את הגבלות הטיסות הקשורות למגפת הקורונה", נמסר מהחברה.

"נושא הדרכון הירוק עדיין בחיתוליו"

גורם בכיר באחת מחברות התעופה הזרות שטסות לארץ אמר ל-ynet כי "כשמדינה מחליטה לסגור את השמיים שלה בלי צפי לדד-ליין ואף להפך - השיח הוא על הארכת תקופת סגירת השמיים לעוד חודש לפחות, היא לא משאירה הרבה אופציות. חברת תעופה מבינה שאין לה הרבה ברירות אלא לעצור את הטיסות ליעד זה".
אותו גורם אף הביע פליאה לפשר המהלך לאור העובדה כי באף מדינה לא הוחלט על מהלך כזה דרסטי שישתק בעצם את הטיסות של חברות זרות לתל אביב עד להודעה חדשה. עוד הוסיף כי "בכל החלטה של סגירת שמיים מעבר לימים ספורים, אלא לחודש ומעלה, זה דורש גם היערכות לוגיסטית בכל הקשור לשמירה על רישיונות הטיסה מול רת"א (רשות שדות התעופה האזרחית) וכמובן שמירה על כשירות הטייסים שעובדים בישראל.
5 צפייה בגלריה
קוקפיט תא הטייס
קוקפיט תא הטייס
"לוקח זמן להחזיר טייס לשירות. זה לא טייס קרב"
(צילום: אורי דוידוביץ')
"טייס לא חוזר להטיס מטוס נוסעים מהרגע להרגע, זה לא טייס של מטוסי קרב", מסביר אותו גורם שמדגיש כי גם כשנתב"ג ייפתח לפעילות יידרש עוד זמן מאותן חברות כדי לחזור לפעילות בארץ ולכן, להערכתו, חברות רבות לא ירצו לפעול בקו לישראל עד פסח.
לגבי הדרכון הירוק וכמות המתחסנים הגבוהה בארץ, ענה אותו גורם כי "כל עוד אין הסכם ברור בין ישראל למדינות ברחבי העולם באשר להתייחסות למי שהתחסן ולדרכון הירוק שיאפשר לו להיכנס למדינה, הרי שישראלים לא באמת יכולים לטוס לאן שהם רוצים. ישנן שיחות עם מדינות כמו יוון למשל, שתכבד כניסה של ישראלים שיציגו אישור חיסון לקורונה, אבל כל העניין הזה עדיין בחיתוליו. כך שלא מספיק שהשמיים ייפתחו, אנחנו צריכים לראות הסכמים בינלאומיים באשר לסוגיה זו. אחרת נמשיך לראות טיסות רק לדובאי , איי סיישל, יוון, קרואטיה ובולגריה".

כבר עכשיו ברוב המקרים אין טיסות עד מרץ

בבדיקה שערכנו, לא ניתן להזמין טיסות במרבית אתרי חברות התעופה שטסות בדרך כלל לישראל, עד מרץ וקדימה.
ארקיע, שעצרה את כל הטיסות שלה לדובאי עד סוף ינואר, הודיעה שתחזיר את הטיסות לקראת תחילת מרץ, כפי שהמצב נראה לפי שעה עם סגירה של שמיים לחודש ימים.
5 צפייה בגלריה
מטוס וויזאייר איירבוס A321
מטוס וויזאייר איירבוס A321
האם נחזור לטוס לחו"ל רק בפסח?
(צילום: shutterstock)
לדברי גיל סתיו סמנכ"ל השיווק והמכירות של ישראייר, "במקביל לכך שהשמיים נסגרים אנחנו רואים אופטימיות והתעוררות בהזמנות למרץ ולפסח. השילוב של הגידול בכמות המתחסנים באוכלוסייה, יחד עם רמת מחירים נמוכה והאפשרות לרכוש מגן ביטול נסיעה שמאפשר ביטול מכל סיבה, מוביל לכך שבכל יום יותר ויותר אנשים מזמינים לחודשים אלו. אנחנו למשל מציעים הנחה של 50 דולר למי שביצע חיסון אחד לפחות ומשווקים חבילות וטיסות לדובאי, בולגריה, יוון, קפריסין ויעדים קרובים נוספים".

תקועים בחו"ל בלי צפי לחזור: "מישהו צריך לקבל אחריות עלינו"

ישנם לא מעט ישראלים שנסעו לחופשות בשבועות האחרונים וציפו לחזור לארץ השבוע. אך לנוכח הסגר הדי פתאומי ולנוכח העובדה שלא כולם הצליחו למצוא טיסות חלופיות מוקדמות יותר, הם נשארו בחו"ל, וכעת אין להם גם טיסה חזרה בזמן הקרוב.
אחד מהם הוא בר אשתמקר,בן 30 מתל אביב שעוסק במשחק אך נמצא בחל"ת מאז פרוץ המגפה. אשתמקר מספר ל-ynet על כך שיצא מהארץ בסוף דצמבר כדי לחגוג את השנה האזרחית החדשה בדובאי, "רציתי לעשות טיול של פעם בחיים כי לא הייתי כאן כמובן. אבל באמצע הנופש נכנס הסגר בארץ אז החלטתי להאריך את השהות כאן עוד קצת. כאן מבלים ולא מרגישים את הבלגן שמתארים בארץ. אז חשבתי שנחזור בתאריך אחר. אלא שעכשיו משבועיים של טיול יוצא שנתקענו כאן כבר חודש ימים וגם אם רצינו לחזור אתמול לארץ, לא הייתה לנו אפשרות", מסביר אשתמקר ומתאר מצב שבו אין להם בכלל אפשרות להזמין טיסה עתידית לארץ משום שפשוט אין כזאת כרגע.
5 צפייה בגלריה
בר אשתמקר בדובאי
בר אשתמקר בדובאי
בלי אפשרות לחזור לארץ בזמן הקרוב. בר אשתמקר בדובאי
(אלבום פרטי)
"זה הזוי. הבנו שהפעם, שלא כמו בסגר הראשון והשני, אין אפילו טיסות חילוץ של חברות התעופה. איך מדינה משאירה את אזרחיה מאחור? מישהו היה צריך לדאוג לכל הישראלים שנתקעו כאן ואין להם דרך לחזור הביתה. שלא לדבר שאם אין מועד לסיום סגירת השמיים בארץ ואם אכן מדובר על לפחות עוד חודש ימים זה עלויות מטורפות שניאלץ לשלם בעבור שהות נוספת כאן בבתי המלון ועבור מחיה. לפחות שיסדרו לישראלים, בתיאום עם הרשויות המקומיות, מלוניות. אנחנו מבינים שיש כאן כוונה לשמור על בריאות הציבור מפני חדירת מוטציות לארץ אבל אנחנו לא פשענו כשיצאנו לחופשה למדינה אחרת ונתקענו בה. מישהו צריך לקבל אחריות עלינו".

"מצב של איפה ואיפה"

לאור העובדה שחברות התעופה בעצמן מבטלות בזו אחר זו את הטיסות לתל אביב עד הודעה חדשה, ספקיות תיירות דווחו ל-ynet כי האתרים מושכים את הטיסות של אותן חברות ממערכות ההפצה שלהן, "כל עוד ישראל לא מאפשרת לנחות בשדה התעופה בארץ".
שירלי כהן עורקבי, סמנכ"לית שיווק ומכירות באשת טורס הוסיפה: "אנו מעריכים שהשמיים יישארו סגורים בצורה מלאה או חלקית עד אחרי פורים, ומחודש מרץ תחל חזרה הדרגתית שתתגבר לקראת פסח וחודשי הקיץ. בעוד החשש ממוטציות שמקורן בחו"ל מובן, ממשלת ישראל חייבת להתגייס לפתיחת תיירות הפנים בהקדם האפשרי בהתאם למתווה האיים הירוקים". גם בסוכנויות הנסיעות קווי חופשה והדקה התשעים אישרו כי כרגע הדגש הוא על הזמנות עתידיות ממרץ לפסח וקדימה.
5 צפייה בגלריה
נמשיך לראות התחזקות בתיירות הפנים. אחוזת מיא במושב גורן
נמשיך לראות התחזקות בתיירות הפנים. אחוזת מיא במושב גורן
נמשיך לראות התחזקות בתיירות הפנים. אחוזת מיא במושב גורן
יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת תיירות נכנסת הוסיף: " לא הייתה סיבה מהותית לסגור את השמיים לו היו מנהלים את העסק הזה בצורה אחרת. חיוב בדיקה 72 שעות לפני המראה, בדיקה נוספת בשדה התעופה ועוד בדיקה כמה ימים אחרי. בדומה לאיך שזה מתנהל במדינות נאורות אחרות, שם לא מיהרו לסגור את השמיים. זה כמובן מהלך שמרחיק גם את התיירות הנכנסת. כדי שנטוס מכאן ויטוסו לכאן תיירים צריכים להירקם הסכמים בין המדינות. זה לא מספיק שהתחסנו פעמיים. מה שבטוח שבינתיים כל עוד השמיים יישארו סגורים תיירות הפנים תחזור לפתוח את בתי המלון והצימרים. ושוב נמצא את עצמנו במצב של איפה ואיפה" .
.