ועדת מומחי ארגון הבריאות העולמי המליצה היום (ג') על מתן החיסון של מודרנה mRNA-1273 ופירטה את שורת ההתוויות והאזהרות.
ההמלצות נועדו כדי לזרז את מתן החיסון גם למדינות עולם שלישי, וכדי לתת אשרור נוסף להחלטת ה-FDA עליה הסתמכו מרבית המדינות שהחלו במבצע החיסונים.
עם זאת, מסרו בארגון כי הם לא ממליצים על חיסון גורף בחיסון זה לנשים הרות, אלא אם האישה נמצאת בסיכון הדבקה גבוה, כמו בקרב צוותי בריאות. יש לציין, כי ההנחיות לא נוגעות לחיסון של פייזר, שניתן בישראל.
בארגון קבעו כי עובדי הבריאות וקשישים נמצאים בסיכון ההדבקה והתחלואה הגבוה ביותר, ולכן יש לתעדף אותם ראשונים. המומחים מוסיפים כי החיסון של מודרנה בטוח ויעיל גם בקרב אנשים הסובלים ממחלות רקע כמו יתר לחץ דם, סוכרת, אסתמה, מחלות ריאה, כבד, וכליות.
על אף שנדרשים עדיין מחקרים נוספים שיבדקו את ההשפעה על מדוכאי חיסון, בחולים בקטגוריה זו מומלץ החיסון לאחר ייעוץ פרטני. חולי HIV נמצאים בסיכון גבוה למחלת קורונה קשה ועל כן החיסון מומלץ גם עבורם. נשאי HIV, קובע הארגון, יחוסנו בהתאם להמלצת מומחה. עם זאת, בישראל רשאים נשאי HIV להתחסן נגד קורונה באופן חופשי.
בארגון ממליצים עוד לחסן גם את אלה שחלו בקורונה, אולם המלצתם היא לחסן חצי שנה לאחר ההדבקה הראשונית.
מנהלת חדר הלידה בבית החולים לניאדו מסבירה על הסכנה של נשים בהיריון שנדבקו במוטציה הבריטית:
במסמך ההנחיות נקבע עוד כי אין לחסן את מי שסובל מהיסטוריה של אלרגיה חמורה, או מאלרגיה לאחד ממרכיבי החיסון. בישראל, נציין – מאשר משרד הבריאות למרבית הסובלים מאלרגיה להתחסן, אלא אם סבלו מאלרגיה למרכיבי החיסון או מתגובה אנפילקטית – תגובה אלרגית סוערת המתרחשת תוך שעה והמערבת שתי מערכות גוף (לב וכלי דם, נשימה, עיכול, עור).
באשר ליעילות החיסון, חוזרים בארגון ומסכמים כי שבועיים לאחר המנה הראשונה מגיעה יעילות החיסון ל-92%. בארגון נמנעו לציין את היעילות לאחר המנה השנייה שמגיעה ל-94.5% על פי פרסומי מודרנה.
המסמך מתייחס גם לשאלה האם החיסון מונע הדבקה של אנשים אחרים בידי המחוסן: לכך משיבים המומחים כי התשובה עדיין לא ידועה, וכי ההגנה החיסונית נמשכת כמה חודשים, אולם גם המשך המדויק אינו ידוע. התשובות לשאלות החשובות הללו עדיין נבדקות. בינתיים חוזרים בארגון על המלצת הריחוק החברתי עטיית המסכות והיגיינת הידיים.