ג'ו ביידן, הנשיא החדש של ארה"ב, שוחח היום (ג') עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לראשונה מאז שנכנס לתפקיד ב-20 בינואר. בכירים בממשל ביידן אמרו שבשיחת הטלפון הביע הנשיא האמריקני דאגה ממעצרו של איש האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני, והתייחס לטענות שרוסיה אחראית להרעלתו של נבלני. השבוע קרא הבית הלבן לשחרורו של נבלני. הדוברת ג'ן סאקי הזהירה שנשיא ארה"ב "שומר את כל האופציות על השולחן".
בנוסף שוחח ביידן עם פוטין על כמה פרשיות שמיוחסות לרוסיה: ההתערבות בבחירות בארה"ב, מתקפת הסייבר הגדולה נגד הממשל האמריקני והדיווח שמחבלים מהטליבאן קיבלו מענקים מהצבא הרוסי כדי לחסל אמריקנים באפגניסטן. נושא נוסף שעלה בשיחה, כך לפי הבית הלבן, הוא ריבונותה של אוקראינה והתוקפנות הרוסית נגדה.

2 צפייה בגלריה
שיחה ראשונה של ביידן עם פוטין מאז שנכנס לתפקיד
שיחה ראשונה של ביידן עם פוטין מאז שנכנס לתפקיד
שיחה ראשונה של ביידן עם פוטין מאז שנכנס לתפקיד
(צילום: AP, MCT)
שני המנהיגים הביעו נכונות להאריך בחמש שנים את תוקף אמנת הגרעין New START, שתוקפה אמור לפוג בפברואר. האמנה נועדה להגביל את מספר משגֵרי הטילים הגרעיניים שבהם מחזיקים שני הצדדים. עד כה לא הצליחו הצדדים להסכים על אמנה חדשה או על הארכתה של האמנה הקיימת, שנחתמה ב-2010. בקרמלין אמרו הערב שרוסיה וארה"ב שלחו זו לזו את המסמכים הדרושים להארכת אמנת הגרעין, ובימים הקרובים יושלם המהלך. בקרמלין הוסיפו שפוטין אמר לביידן שהוא תומך ב"נרמול היחסים" בין רוסיה לארה"ב.
הגורמים האמריקנים טוענים שמוסקבה פנתה לממשל ביידן בשבוע שעבר, וביקשה לקיים את השיחה בין המנהיגים. ביידן הסכים, אך ביקש להתכונן לשיחה עם הצוות שלו ולשוחח עם בכירים בבעלות הברית של ארה"ב באירופה - כולל מנהיגי בריטניה, צרפת וגרמניה.
2 צפייה בגלריה
ארכיון 2011 סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
ארכיון 2011 סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
פוטין וביידן בפגישה ב-2011, בזמן כהונת ברק אובמה
(צילום: AP)
בדצמבר, אחרי שחבר האלקטורים בארה"ב אישר את ניצחונו של ביידן על דונלד טראמפ, בירך פוטין את הנשיא הנבחר של ארה"ב. בהודעה מטעם הקרמלין נמסר: "פוטין איחל בהצלחה לנשיא הנבחר, והביע אמון שרוסיה וארה"ב יוכלו לפתור את הבעיות והאתגרים הרבים הניצבים בפני העולם, למרות חילוקי הדעות ביניהן".
ביידן מעוניין לנקוט כלפי רוסיה בגישה תקיפה יותר מקודמו בתפקיד. הוא רוצה לטפל במחלוקות עם רוסיה, ולא בהכרח לפתור אותן או לחזק את היחסים עם פוטין. בחודשים האחרונים תקף ביידן את היחס "המזלזל" של טראמפ לנוכח הסכנה הרוסית. על מתקפת הסייבר שמיוחסת לקרמלין אמר: "המתקפה הייתה הייתה במשמרת של דונלד טראמפ - כשהוא לא הסתכל". הוא הוסיף שמתקפת הסייבר היא "סכנה גדולה" לביטחון הלאומי, ושארה"ב לא יכולה להרשות לעצמה שלא להגיב. הוא הבטיח שכשייכנס לתפקיד התגובה תגיע.