72 שעות קריטיות: אם עד יום שישי מליאת הכנסת לא תדון בהארכת הסגר שנקבע עד יום ראשון בחצות, מגבלות הסגר - בהן היציאה עד אלף מטרים ואיסור ההתקהלות - יבוטלו, ולא ייאכפו עד להחלטה על תקנות חדשות. יש לציין כי לביטול תקנות הסגר משמעות רבה גם על אלה שהפרו את הגבלות התנועה וההתקהלות בשבוע האחרון, שכן כל הדו"חות בגין הפרת הנחיות אלה - שניתנו מאז שהוארך הסגר ב-21 בינואר - יבוטלו.
4 צפייה בגלריה
בני גנץ יעקב ליצמן בנימין נתניהו אריה דרעי
בני גנץ יעקב ליצמן בנימין נתניהו אריה דרעי
גנץ דורש שחוק הקנסות יעבור כלשונו, הליכוד והחרדים מנסים להקל
(צילום: אבי מועלם, אלכס קולומויסקי, יואב דודקביץ)
יו"ר ועדת הכנסת ח"כ איתן גינזבורג החליט שלא לכנס את הוועדה בראשותו לאישור הארכת הדיון בתקנות, ולכן ההצבעה על תקנות הסגר תגיע להכרעה במליאה. אם בתום שלושה ימים לא תגיע מליאת הכנסת להסכמות, התקנות יתבטלו.
הצעת החוק להחמרת הקנסות, שעתידה להשפיע בעיקר על מוסדות החינוך החרדיים שעדיין נפתחים, אושרה בקבינט הקורונה לפני זמן רב - אך התעכבה בשל לחץ החרדים. שלשום, שעות ספורות אחרי שהחוק אושר סוף סוף בקריאה ראשונה במליאת הכנסת, הודיע יו"ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ לליכוד כי עד שהצעת החוק לא תאושר באופן סופי בקריאה שנייה ושלישית, מפלגתו לא תאפשר את העברת תקנות הסגר.
4 צפייה בגלריה
איתן גינזבורג בועדת החוקה
איתן גינזבורג בועדת החוקה
ועדת הכנסת לא תדון בהארכת תקנות הסגר, המליאה תכריע. ח"כ גינזבורג
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח עם ראשי הקואליציה החרדיים, השרים יעקב ליצמן ואריה דרעי, וביקש מהם להעביר את החוק מיד בקריאה שנייה ושלישית, אך בפועל הליכוד בשיתוף הנציגים החרדים בוועדת הכנסת העבירו את הדיונים על חוק הכפלת הקנסות לוועדת חוקה, חוק ומשפט שבראשה עומד ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה. משמעות הדבר היא שבוועדה זו יוכלו חברי הסיעות החרדיות לשנות משמעותית את החוק שעבר בקריאה ראשונה.
בעקבות זאת הודיע גנץ לנתניהו כי לא יאשר להעלות לדיון את תקנות הסגר עד שמתווה הקנסות יעבור במליאה באותו הנוסח שעבר בקריאה ראשונה, ללא שינויים. בין היתר, למשל, דורשים בכחול לבן לתת צווי סגירה למקומות שיפרו את ההנחיות - בעוד בליכוד מנסים להציע פשרה שלפיה צו סגירה יינתן רק לאחר כמה קנסות.
כעת ההחלטה על המשך הסגר תועבר למליאת הכנסת, שבה אין לקואליציה רוב ללא כחול לבן. הדרישה שהעלה גנץ היא חלק מטענות המפלגה לאכיפה אי-שוויונית בין מגזרים, לאור מוסדות החינוך שפתוחים ביישובים החרדיים וחתונות שמתקיימות בחצרות של פלגים חרדים קיצוניים. בימים האחרונים הגדילה המשטרה את האכיפה, ונתקלה בהתנגדות עזה בכמה מהמקומות - כולל מהומות בבני ברק ובירושלים.
בוועדת החוקה ביקשו הארכה לדיון בתקנות כדי למנוע את הכרעתן במליאת הכנסת, אך כאמור ח"כ גינזבורג החליט שלא לכנס את ועדת הכנסת לאישור הארכת הדיון בתקנות, ובכך ההצבעה על תקנות הסגר תגיע להכרעה במליאה (תוך שלושה ימים לפי החוק).

4 צפייה בגלריה
אכיפה של הנחיות הסגר ברחבי הארץ
אכיפה של הנחיות הסגר ברחבי הארץ
דו"חות שניתנו בשבוע האחרון יבוטלו? אכיפת הנחיות הסגר, ארכיון
(צילום: דוברות המשטרה)
בכחול לבן הסבירו את צעדיהם: "במדינת ישראל אין סגר דה פקטו - יש ציבור שעומד בתקנות ושומר על הנחיות הסגר, ויש ציבור ששם עליהן פס. עד שלא תהיה אכיפה שוויונית, והנחיות הסגר לא יאכפו וישמרו באופן מלא, אין כל משמעות להמשך הסגר במתכונתנו הנוכחית. דין בני ברק וביתר עלית כדין הרצליה וראשון לציון".
ועדת החוקה של הכנסת דנה בהכנתו לקריאה שנייה ושלישית של חוק הכפלת הקנסות למפרי תקנות הקורונה, לאחר שעלתה בדיון סוגיית שלילת התקציבים ממוסדות שמפרים את ההנחיות, השיבו נציגי משרד המשפטים כי "הנושא ייבדק". לאור חילוקי הדעות בין הליכוד לכחול לבן, יצאו חברי הכנסת להפסקה של "20 דקות" כדי להגיע להבנות - אך לא הגיעו להסכמות. לכן, ההפסקה התארכה שעות ארוכות, ולבסוף נדחה הדיון להיום בבוקר (יום רביעי).
4 צפייה בגלריה
מיקי זוהר
מיקי זוהר
"לסגור מוסד רק אחרי שקיבל כמה קנסות". הצעת יו"ר הקואליציה
(צילום: דוברות הכנסת)
יו"ר הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר מהליכוד, אמר בדיון: "מאחר שאנחנו יודעים שיש קומץ קטן במגזר החרדי שלא שומר על ההנחיות, ההצעה הזו היא בכדי שהוא לא יפגע ברוב החברה החרדית. צריך להגדיל את הקנסות ולמנוע פעילות בניגוד להנחיות. אם יש מוסדות שפועלים בניגוד להנחיות - הם צריכים להיסגר. אני מציע פשרה שלפיה המוסד ייסגר אחרי שקיבל כמה קנסות ולא אחרי פעם אחת". זוהר הציע גם שהמוסד החינוכי יקבל התרעה אחרונה של בין יום ליומיים לפני סגירתו.
מנגד, בכחול לבן דורשים שהחוק יעבור כלשונו, כפי שהם רצו וכפי שאושר בקבינט לפני שלושה חודשים, כולל צווי סגירה למפרי הנחיות, מתן אפשרות לכל שוטר לתת קנסות ומתן קנסות גם לעובדי המוסד שייפתח בניגוד לחוק ולא רק למנהל. הליכוד והחרדים רוצים שרק שוטר בדרגת סגן ניצב יוכל לתת את הקנס, ושהקנס יינתן רק למנהל המוסד - כדי למתן את הפגיעה.
הצעת החוק שאושרה כוללת את העלאת הקנסות על עבירות מנהליות מ-5,000 שקלים ל-10,000. בין היתר מוצע להעלות את הקנסות על הפעלת מקום שפתוח לציבור או בית עסק בניגוד לתקנות, ועל עריכת מסיבה, כנס, טקס, פסטיבל, טיול מאורגן, אירוע ספורט, מופע בידור או מופע אמנות בניגוד לתקנות.
כמו כן, מוצע להחמיר את הקנסות על הפעלה של מוסד חינוך שנפתח בניגוד לתקנות. הכוונה היא לקבוע בתקנות סכומי קנסות שונים בהתאם להיקף ההפרה ולעוצמת הסכנה שנשקפת ממנה, כך שמוסד שפותח את שעריו למספר גדול יותר של תלמידים יקבל קנס גבוה יותר ממוסדות שמקיימים פעילויות חינוך למספר נמוך יחסית של תלמידים.
פורסם לראשונה: 22:27, 26.01.21