3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
מדיניות חדשה מול בית הדין בהאג. הנשיא ביידן
(צילום: AP)
ממשלו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן "יבחן ביסודיות" את הסנקציות האמריקניות שהוטלו על גורמים בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, על רקע חקירה בחשד לביצוע פשעי מלחמה של חיילים אמריקנים באפגניסטן. כך הודיע היום (רביעי) דובר מחלקת המדינה האמריקנית.
"אף כי איננו מסכימים עם החלטות בית הדין בהאג הנוגעות לאפגניסטן ולסכסוך הישראלי-פלסטיני, הסנקציות ייבחנו בקפידה כאשר נחליט על צעדינו הבאים", נמסר בהודעה. עוד נמסר כי הממשל החדש תומך ברפורמות "שיסייעו לבית הדין להשיג את משימתו העיקרית - להרתיע ולהעניש על פשעים זוועתיים, ואף ייתכן שארה"ב תשתף פעולה עם בית הדין במקרים חריגים".
ממשלו של הנשיא הקודם דונלד טראמפ האשים בשנה שעברה את בית הדין בהאג בהפרת הריבונות של ארה"ב, לאחר שהורה לחקור האם בוצעו פשעי מלחמה באפגניסטן על ידי הכוחות האפגניים, הטליבאן או כוחות ארה"ב.
3 צפייה בגלריה
בית הדין הפלילי הבינלאומי האג
בית הדין הפלילי הבינלאומי האג
ישראל צריכה לחשוש? בית הדין הפלילי בהאג
(צילום: shutterstock)
3 צפייה בגלריה
תמונתה של השופטת פאטו בנסודה
תמונתה של השופטת פאטו בנסודה
התובעת הראשית פאטו בנסודה
(צילום: EPA)
בספטמבר האחרון ארה"ב הטילה סנקציות על פאטו בנסודה, התובעת הראשית של בית הדין הפלילי בהאג, שהובילה את החקירה. בנוסף לבנסודה גם אחד העוזרים הבכירים שלה, פקיסו מוצ'וצ'וקו, נענש בסנקציות. עוד לפני כן, בחודש יוני, טראמפ אישר להטיל סנקציות על אנשי בית הדין, סנקציות שכוללות הקפאת נכסים בארה"ב ואיסורי נסיעות.
פומפאו גם התנגד לחקירה שהחלה ב-2019 בהאג על פשעי מלחמה, לכאורה, בשטחי הרשות הפלסטינית, כולל על ידי כוחות ישראלים. פומפאו אמר אז שארה"ב עשויה לבטל ויזות למי שיפתחו בחקירה נגד ישראל.
ארה"ב שללה ב-2019 את אשרת הכניסה של בנסודה בשל האפשרות שתיפתח חקירה בנושא אפגניסטן. אך במסגרת ההסכם בין האו"ם לוושינגטון בנסודה עדיין הייתה יכולה לנסוע לניו יורק כדי למסור עדכונים למועצת הביטחון בנוגע למקרים שקשורים לבית הדין בהאג.
בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הוקם ב-2002. ארה"ב מעולם לא הייתה חברה בו, והיא מתחה ביקורת על התנהלותו מאז הקמתו. פומפאו אמר בשנה שעברה שבית הדין בהאג הוא מוסד "פרוץ ומושחת לחלוטין" והוסיף כי "לא נסבול את הניסיונות הבלתי לגיטימיים שלו להכפיף את האמריקנים לסמכות המשפטית שלו".