לכלב זקן אולי באמת קשה ללמוד תרגילים חדשים, אבל מתברר שכלבים מגזעים מסוימים דווקא יכולים ללמוד מילים חדשות במהירות, ובאמצעות משחק. כך עולה ממחקר בהונגריה שעיקריו פורסמו ב"גרדיאן".
ילדים קטנים ידועים ביכולתם ללמוד במהירות שמות של עצמים חדשים, אבל המיומנות הזו נדירה אצל בעלי חיים. אולם כמה מחקרים העלו כי כלבים מגזעים מסוימים יכולים ללמוד שמות עצמים. למשל, בורדר קולי בשם ריקו הצליח ללמוד שמות של יותר מ-200 עצמים, ואילו צ'ייסר – גם הוא מגזע בורדר קולי – למד שמות של לא פחות מאלף עצמים.
2 צפייה בגלריה
מחקר בהונגריה מראה כיצד כלבים לומדים מילים
מחקר בהונגריה מראה כיצד כלבים לומדים מילים
מחקר בהונגריה מראה כיצד כלבים לומדים מילים
הניסויים הללו העלו סברה שכלבים מקשרים במהירות בין מילה חדשה לעצם חדש באמצעות צעצועים מוכרים. אבל המחקר החדש, המכונה "אתגר הכלב הגאון", מראה שייתכן שהמסקנה הזו דווקא אינה נכונה. כעת חוקריו אומרים כי גילו שכלבים מסוימים אכן מצליחים ללמוד שמות של עצמים חדשים, ובמהירות - וזה מתרחש באמצעות משחק.
"זה דומה לאופן שבו ילדים לומדים מילים, אבל אנחנו לא יודעים אם המכניזם במוח דומה", אמרה ד"ר קלאודיה פוגאצה מאוניברסיטת איוטבוש לוראנד בהונגריה, מחברת המחקר החדש. במחקר שפורסם במגזין Scientific Reports, פוגאצה ושותפיה – בהם הישראלית שני דרור - חשפו כיצד בחנו שני כלבים שהבעלים שלהם דיווחו שהם קולטים מצוין שמות: ויסקי, בורדר קולי בן ארבע, וויקי-נינה, יורקשייר בת תשע.
הכלבים השתתפו בשני אתגרים, או למעשה ניסויים: בראשון, הובאו לכלב שמונה עצמים - שבעה שהכיר בשמותיהם ואחד חדש. בעליו קרא בשמו של העצם החדש, והכלב היה אמור להביא אותו. המשימה השנייה של ויסקי וויקי-נינה הייתה לשחק עם הצעצוע החדש לאחר שבעליו חזר על שמו ארבע פעמים.
2 צפייה בגלריה
מחקר בהונגריה מראה כיצד כלבים לומדים מילים
מחקר בהונגריה מראה כיצד כלבים לומדים מילים
ויסקי בוחר דולפין, אף שלא שמע את המילה לפני כן
החוקרים מצאו שוויסקי, ובמידה פחותה יותר ויקי-נינה, הצליח לבחור לרוב את הצעצוע החדש מבין אלו שהכיר, לאחר שהוכרז בשם. זאת, אף שהשם עצמו היה חדש לכלב. אבל אף אחד מהם לא הצליח לאחר מכן (מעבר להצלחה אקראית) לבחור את הצעצוע החדש מבין שניים, לאחר שהוכרז בשמו. במילים אחרות, הסבירה פוגאצה, הכלבים בחרו את הצעצוע הנכון במשימה הראשונית לאחר שפסלו את העצמים שאת שמותיהם הם כבר הכירו.
בניגוד לכך, כאשר השם של הצעצוע החדש נאמר במשחק, הכלבים בחרו אותו מיד לאחר מכן במרבית הפעמים שבהם נקרא בשמו. ויסקי הצליח ב-17 מ-24 ניסיונות, וויקי-נינה ב-15 מתוך 20. אצל שניהם הטעויות גדלו ככל שהזמן שחלף מתחילת הניסוי הלך וגדל. פוגאצה אמרה כי הכישרון ללמוד מילים נראה ספציפי לכמה גזעים - אצל 20 כלבים אחרים שהשתתפו בניסוי כמעין קבוצת בקרה לא נראו יכולות למידה כאשר הם נבחנו על ידי הצוות.
הישראלית שני דרור, אחת מעורכות המחקר, היא דוקטורנטית באוניברסיטה בהונגריה, ו"אתגר הכלב הגאון" הוא חלק מהדוקטורט שלה. דרור, העוסקת באילוף כלבים, הייתה כלבנית בצה"ל ובמשטרה וייצגה את ישראל בתחרויות בינלאומיות עם כלבה מיתוס. "במחקר הזה אני מגשימה את חלום הילדות שלי להבין כלבים", כתבה באתר האינטרנט של "אתגר הכלב הגאון".