הקורבנות הירוקים של הפיתוח: במסגרת תוכנית המטרו והרכבת הקלה בגוש דן ייכרתו כ-17 אלף עצים. כך עולה מבדיקה שנערכה ב"אדם טבע ודין". בארגון משוכנעים שניתן היה לבצע את העבודות עם פגיעה פחותה בעצים ועם הבטחה לנטיעתם של רבים נוספים במסגרת התוכניות.
1 צפייה בגלריה
מטרו הבימה
מטרו הבימה
כמה עצים לא ייכרתו. מטרו הבימה
(צילום: אדר׳ טל אייל ושרון שפירא עריכה גרפית: שירה שטינברג)


מהבדיקה עולה כי במסגרת המקטע הדרומי של קו המטרו M1, כ-1,300 עצים מיועדים לכריתה, מתוכם כ-730 בערכיות גבוהה. לעומתם יש כ-2,000 עצים לשימור.
המקטע הצפוני של הקו יכלול כ-5,600 עצים מוצעים לכריתה, מתוכם כ-1,400 עצים בערכיות גבוהה. לעומתם בקו כ-3,100 עצים לשימור. "מקטע זה של קו המטרו M1 כולל דפו בשטח פתוח בין רעננה לכפר סבא, המאופיין בעצים רבים. רובם בערכיות בינונית, אך הם בעלי חשיבות גבוהה בשל רציפות הייעור וצפיפות המקבצים", אמרו ב"אדם טבע ודין".
עוד עולה מהסקירה כי בקו M2, כ-1,700 עצים מוצעים לכריתה, מתוכם כ-1,000 עצים בערכיות גבוהה. לעומתם כ-2,100 עצים לשימור נמצאים באזור הקו. "קו מטרו זה עובר בלב המטרופולין ולכן כולל כריתה מסיבית של עצים בערכיות גבוהה, הנמצאים בפארקים מפותחים הנמצאים בלב המטרופולין. דוגמה בולטת לכך היא גן הכובשים בתל אביב", הוסיפו בארגון.
בקו M3, כ-8,500 עצים מוצעים לכריתה, מתוכם כ-570 עצים בערכיות גבוהה. לעומתם כ-5,400 עצים לשימור. מדובר בקו טבעתי העובר בעיקר בשולי המטרופולין.
בארגון טוענים כי "למרות שמרבית העצים המוצעים לכריתה אינם עצים בוגרים, חשוב לזכור שעד למועד מימוש התכנית שאינו ידוע נכון להיום, ייתכן שהערכיות שלהם תשתנה". כן מדגישים באדם טבע ודין כי למרות שמרבית העצים המוצעים לכריתה אינם עצים בוגרים - יש חשיבות לאופן פיזורם במרחב. "מקבצי עצים בערכיות בינונית הנמצאים בצפיפות גבוהה וברצף, חשובים לא פחות", אמרו.
"עצים ממתנים את ההתחממות הגלובלית", מזכירים ב"אדם טבע ודין", "הם מפחיתים גזי חממה, מורידים בעד 8 מעלות את הטמפרטורה, מייצרים הצללה, משפרים את איכות האוויר והבריאות הנפשית. ולכן לעמדתנו קיימת חשיבות עליונה בשמירה על עצים קיימים והטמעת מנגנונים לנטיעת עצים חדשים. "ייעור עירוני" כחלק מהחוסן הלאומי להתמודדות עם משבר האקלים".

מחברת נת"ע נמסר בתגובה: "תוכנית הקמת המטרו הינה תוכנית חסרת תקדים בגודלה העוברת בין 24 רשויות, לאורכה תוקמנה 109 תחנות תת קרקעיות במתחם אורבני צפוף. בהליך התכנון, אישר פקיד היערות כריתת כמות עצים גדולה, וזאת על מנת לאפשר את הפרויקט. בתוך כך נציין כי נסיון בניית הרכבת הקלה מוכיח, כי בתכנון המפורט, ניתן לשמר ולהציל עצים רבים וכך פועלת נת"ע. בנוסף מעתיקה החברה עצים משמעותיים בעלויות גבוהות, וזאת במטרה לשמר ערכי טבע חשובים. נזכיר כי כל פעולה מאושרת ומלווה על ידי פקיד היערות ואגרונומים, ובקרוב ידונו מוסדות התכנון בטענות 'אדם טבע ודין'".