#שובו של הביבי-בוט

בפרפראזה על קמפיין האינסטגרם של נתניהו מ-2019 ("שוחד בלי כסף זה כמו חביתה בלי ביצה"), קמפיין של הליכוד בלי בוט מופרע בפייסבוק הוא כמו חיסון לקורונה בלי המנה השנייה: זה פשוט לא עובד. השבוע חסמה פייסבוק, בפעם השלישית בתוך שנתיים, את הביבי-בוט - אותו צ'אט אוטומטי במסנג'ר שחוזר לחיינו בכל מערכת בחירות ומצליח להתעלות על עצמו בכל פעם מחדש. אחרי שהפיץ טקסטים מרגשים כמו "הערבים רוצים להשמיד את כולנו", ופרסם תוצאות סקרים בניגוד לחוק הבחירות, הפעם הפציר הביבי-בוט בעוקבים למסור לו שמות ומספרי טלפון של חברים וקרובי משפחה שטרם התחסנו לקורונה.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
(עיבוד תמונה. צילום: AP, Shutterstock)
מי שפרטיהם הועברו לרשות אנשי הקמפיין של הליכוד באמצעות הבוט, לא בהכרח הסכימו או ידעו על כך, מה גם שמדובר במידע רפואי רגיש, דבר שעומד לא רק בניגוד לכללי השימוש של פייסבוק, אלא בניגוד לכל שיקול דעת והוגנות בסיסית. פייסבוק השעתה את הבוט לשבוע והסירה את הפוסט המלווה את הקמפיין המפוקפק, והוכיחה שוב שהרגולציה - במקרה זה, חוק הבחירות, לא יודעת להתחיל להתמודד עם האתגרים שמציבים לה הקמפיינים הדיגיטליים. במערכות הבחירות הקודמות כבר זכינו לשלל שערוריות מטעם הליכוד - כולל תחקיר רשתות הבוטים שמפעילה המפלגה, דליפת המידע הקריטית מאפליקציית "אלקטור" שלה, והמעקב המופרז אחר מצביעים. אין ספק שגם הפעם נכונות לנו הפתעות.

#הכוכב המסתורי של קמפיין הליכוד

עם כל הכבוד לביבי-בוט, בליכוד החליטו לאמץ כוכב חדש עבור הקמפיין הדיגיטלי. "לא משנה את מי גדעון סער יצרף לרשימה שלו - סער חייב את לפיד ויתר השמאל", זו השורה התחתונה של הסרטון שהופץ בסוף השבוע שעבר ברשתות החברתיות מטעם הליכוד. לא משנה גם אם יצרף את מסי, את טופאק, את אלוויס או את קים קרדשיאן. לרשימה הנוצצת והמופרכת הזאת, שורבבו גם שמו ודמותו של כוכב מקומי - קובי סוויסה, הידוע בכינויו K.S. אם אין לכם מושג במי מדובר, סוויסה הוא סוג של תופעת רשת בהתהוות. לפי הגדרתו הוא איש תקשורת, סוכן שחקני כדורגל והבעלים של קבוצת הפועל אשקלון, אבל הוא גם משווק של מכונות גילוח ייעודיות לאזורים אינטימיים, וכוכב טוויטר מזדמן - בין היתר בזכות שורה של סרטונים שהשתיקה יפה להם, אבל חיפוש גוגל קצר יפה להם עוד יותר. קחו פופקורן, תתרווחו ושבו לצפות.

#מטינדר ועד אסוס

מילה טובה על הקמפיין המולטי-חזיתי של מרצ: לא רק ברשתות החברתיות הפופולריות, אלא גם באפליקציית ההיכרויות טינדר ("כמה פעמים קרה לך שהצטערת שהחלקת ימינה?") ואפילו על גבי משלוחים של אסוס (אבל לא רק) באמצעות שיתוף פעולה עם מוקדי חלוקת דואר נבחרים ("אצלנו אין חתול בשק"). כקונטרה לפריחתן של רשימות השמאל-מרכז במערכת הבחירות הנוכחית, תחת הכותרת "מרצ וינטג'" מנסה המפלגה לבסס את השורשים ההיסטוריים שלה ולמשוך חזרה מצביעים ומצביעות. קטעי ארכיון בני 20-30 שנה ויותר ממלאים את הסטורי של מרצ באינסטגרם, ואת המודעות בפייסבוק ובטוויטר. אגב, אם תחפשו "יש עתיד" בגוגל, התוצאה הראשונה תהיה מודעה ממומנת של מרצ.

#עיגול לטובה

ואם כבר יש עתיד, בלתי אפשרי לפספס את הרשימה - על שלל אנשיה, תומכיה וקבוצותיה, בטוויטר. הקונספט פשוט להפליא: רגע אחרי חשיפת המיתוג החדש לקמפיין המפלגה, הכולל את המילים "לפיד 2021" כשהספרה אפס מסומנת בעיגול בצבע כתום, נוסף אותו עיגול כתום לשמות חברי הרשימה ושמות חשבונות הקבוצות שלה בטוויטר (כולל צעירי יש עתיד, יש עתיד רמלה, יש עתיד חולון וכדומה). גם הציוצים עצמם נחתמים לרוב בעיגול הכתום, ומבליט אותם באופן אוטומטי בפיד. גם באינסטגרם אפשר להתחיל לראות ניצנים של העיגול הכתום, אולי שם לא כל החשבונות הספיקו להתעדכן במהלך.