הממשלה תתכנס מחר (ה') לדון בהארכת הסגר השלישי שהוארך כבר בשבוע ולפי שעה אמור להסתיים ביום ראשון בחצות, וכן בהמשך סגירתו של נמל התעופה בן גוריון - שאם לא יוארך, יסתיים גם כן במועד זה. בינתיים, בוועדת חוקה, חוק ומשפט התעמתו חברי הכנסת עם היו"ר יעקב אשר, שניסה להגביל את החוק שזכה לתמיכה בכנסת בנוסחו המקורי.
הדיון בוועדת החוק הוא המשך לדיון שהחל אתמול בהצעת החוק להחמרת הקנסות למפרי תקנות הקורונה. אמש הדיון הופסק בשל מחלוקת בין הליכוד והחרדים לבין כחול לבן בנוגע לנוסח החוק. בעוד שהליכוד והחרדים ניסו לרכך את החוק ולהקל בו, בכחול לבן דרשו שהחוק יעבור בנוסחו המקורי - כולל אפשרות לכל שוטר לתת דו"חות וסגירה מיידית של מוסדות שיפרו את התקנות.
8 צפייה בגלריה
בני גנץ ובנימין נתניהו
בני גנץ ובנימין נתניהו
המאבק על החמרת הקנסות והארכת הסגר. נתניהו וגנץ
(צילום: קובי גדעון, לע"מ, AFP)

כמו אתמול, בשלב מסוים הכריז יו"ר הוועדה יעקב אשר על הפסקה. לדבריו, "ההרגשה שיש לי מכל תחרות הזמר האנטי שמתנהלת פה היא שאתם לא רוצים להעביר את החוק". בהמשך פרסם הודעה שבה נאמר: "למרות שהסיעות החרדיות הסכימו לפשרות מרחיקות לכת בחוק הקנסות כדי לשדר מסר של אחריות, כחול לבן והאופוזיציה מתעקשים על תחרות קטנונית בתתי סעיפים וסייגים שהוכנסו לחוק בהמלצת הייעוץ המשפטי. במצב כזה אין טעם לחדש את דיון הוועדה".
לפני כן קרא יו"ר הקואליציה מיקי זוהר לחזור לנוסח המקורי של החוק, וח"כ אשר אמר: "אני מתנגד לחוק, אבל הסכמנו לו מתוך אחריות. צו סגירה הוא כתם". אשר ביקש לתת למוסדות שייסגרו התראה של 48 שעות, וטען כי "מעבר לכסף, יש כאן כתם על המוסד עצמו". חבר הכנסת יוראי להב הרצנו, מנגד, הטיח באשר: "הדם של הילדים שימותו יהיה על הידיים שלך. זו שפיכות דמים. אתה מדבר על כתמים כשמדובר פה על דם של ילדים".

ח"כ איתן גינזבורג מכחול לבן, שהתעמת אתמול גם הוא עם אשר, אמר: "תבטלו את ההחרגה שיהיה חוק שוויוני. אם תתנו לכולם 48 שעות כל המדינה תיפתח. אתה כיו"ר ועדה אומר משהו אחד וכותב משהו אחר. בינתיים יש סגר רק לא במקומות מסוימים. תאר לך שמגיעים להצגה בהבימה ואומרים שיש 48 שעות לסגירה. מה יקרה בזמן הזה? זה הבל. היום החוק אומר משהו ברור לכולם שאסור לפתוח ואתה לוקח את המוחרגים ומחריג יותר".
המחלוקת נוגעת לאישור הצעת החוק להגדלת הקנסות, שעתידה להשפיע בעיקר על מוסדות החינוך החרדיים שעדיין נפתחים. יו"ר כחול לבן בני גנץ איים כי לא יתמוך בהארכת תקנות הסגר אם חוק הקנסות לא יעבור כלשונו, כולל צווי סגירה לאותם מקומות שפועלים בניגוד להנחיות.
8 צפייה בגלריה
יעקב אשר
יעקב אשר
הדיון על הגדלת הקנסות בוועדת החוקה, היום
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת )
הוועדה צפויה להצביע בקרוב, לאחר שדנה בנושא משעות הבוקר. לפי שעה מסתמן כי צו סגירה מנהלי למוסדות חינוך יינתן רק לאחר שניתנה התרעה של 48 שעות לפחות. הקנס המרבי שניתן יהיה לקבוע בתקנות לגבי הפרת הגבלות מסוימות יעלה - במקום 5,000 שקל הוא יעמוד על 10,000.
הקנסות הגבוהים ייקבעו בתקנות שיובאו לאישור ועדת החוקה והם יותקנו בהתאם למדרג שנקבע בהצעת החוק, המתחשב בין היתר ברמת הנזק או חומרת הסיכון מהעבירה.
בדברי ההסבר נכתב כי העלאת הקנס המרבי תאפשר לקבוע מדרג של קנסות בהתאם לגודל העסק, מספר המשתתפים באירוע, מספר התלמידים במוסד החינוך ועוד.
בנוסף, מסתמן כי ייקבעו בחוק הגבלות על הטלת הקנס המוגדל, כך שניתן יהיה להטילו רק על עסקים שבהם מספר העובדים עולה על 5. הקנס יינתן גם בגין קיום אירועים אסורים לפי התקנות, גם בהתאם למספר המשתתפים.
במוסדות חינוך יוטל הקנס אם מספר התלמידים במקום עולה על 35, כאשר הגורם המוסמך לתת את הקנס המנהלי יהיה שוטר באישור קצין משטרה בדרגת רב-פקד ומעלה, או פקח עירייה באישור ראש יחידת הפיקוח, או גורם פיקוח שהוסמך לכך על ידי ראש הרשות.

8 צפייה בגלריה
מוסדות חינוך במודיעין עילית פתוחים כרגיל
מוסדות חינוך במודיעין עילית פתוחים כרגיל
אכיפת מוסדות חינוך במודיעין עילית
(צילום: יאיר שגיא)
עוד לפני תחילת הדיון, יו"ר הקואליציה מיקי זוהר וכחול לבן התעמתו בטוויטר. זוהר כתב כי "כחול לבן מתנגדים לכל פשרה שמוצעת בעניין חוק הקנסות, הם מוכנים לסכן את בריאותם של כל אזרחי ישראל בשביל קמפיין הבחירות", וכינה זאת "בושה וחרפה".
בכחול לבן השיבו: "או שכולם יישמעו לסגר, או שלא יהיה סגר. שיהיה ברור לתחמנים מהליכוד: כחול לבן לא תוותר על כך שכל מוסדות החינוך בכל רחבי הארץ יהיו סגורים. בניגוד לנתניהו, יש לנו אחריות. לא נאפשר מדיניות מופקרת משיקולים פוליטיים שעולה בחיי אדם".

ח"כית מכחול לבן: "התורה שלכם סם מוות", יו"ר הוועדה: "צבועים"

ח"כ יעקב אשר פנה מוקדם יותר בדיון בוועדת החוקה לחברי כחול לבן: "אתם דופקים מיליון בעלי עסקים בשם הפופוליזם. אם הייתי מביא רוטציה הייתם הולכים, צבועים". ח"כ תהלה פרידמן ממפלגתו של גנץ תקפה: "יש לכם תורה שהיא סם מוות".
ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת) אמר בדיון: "אנחנו נגד החוק הזה, וכל הפלפולים של קצין כזה או אחר. אחוז הקנסות בגובה של יותר מ-5,000 שקל הוא לא הדבר שיפתור את הקורונה. אם אתם תומכים בעסקים הקטנים אז למה אתם תומכים בחוק? מאות אלפי עסקים קטנים בסכנת סגירה.
"5,000 שקל לעסק קטן זה חמור מאוד. לפני שאתם מניחים חוק תביאו נתונים שמראים תופעה כזו של הפרת חוק על אף סכום הקנס הקיים. קשה לנו לסמוך על המשטרה שלא מגנה על האזרחים שלנו ברחובות, ואתם מצפים שנאשר את זה?".
לדברי נציג המשטרה בדיון המתקיים כעת בוועדת החוקה, "המשטרה סבורה שהאכיפה במוסדות החינוך לא צריכה להיות בלעדית למשטרה, אלא תיעשה גם על ידי הרשויות והמשרדים הרלוונטיים. אנחנו מתנגדים לקביעה שרק שוטר יאכוף במוסדות הללו, ומתנגדים גם לקביעה שהקנס יינתן רק על ידי קצין. לקצין שלא נמצא בשטח אין יתרון איכותי על פני השוטר שכן נמצא בשטח, ואנחנו לא רוצים שהקצין יהיה חותמת גומי לשוטר".
8 צפייה בגלריה
תהלה פרידמן
תהלה פרידמן
ח"כ תהלה פרידמן. "התורה שלכם - סם מוות"
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת )
8 צפייה בגלריה
אסנת מארק
אסנת מארק
"רוצים לדפוק את החרדים". ח"כ אוסנת מארק
(צילום: דוברות הכנסת )
ח"כ אוסנת מארק מהליכוד תקפה את כחול לבן, שמעוניינים במתן קנסות גבוהים ללא מדרגות: "העסקים נרמסים תחת הקמפיין שלכם". עוד היא אמרה בדיון: "במצב התחלואה ומצב הדברים פה בוועדה, שכל אחד מרים דגל של 'אין סגר', נכון לקחת אחריות. נלחמנו כדי שהוועדה לא תהיה חותמת גומי של הממשלה ונעשו הרבה תיקונים ושינויים לתקנות שהובאו אליה.
"במצב הקריטי של התחלואה רוצים לדפוק את החרדים עד הסוף", לשון חברת הכנסת, "הוועדה עבדה ימים ולילות לתקן תקנות ובחלק מהדברים הצלחנו, אבל יש פה ריצת אמוק רק בשביל לדפוק את החרדים אבל בדרך דופקים את כולם וגם את בעלי העסקים". היא ציינה בהמשך: "אנחנו לא מתביישים לדבר עם הרבנים, זאת הדרך".
8 צפייה בגלריה
הפרות סדר בבני ברק, בית שמש וירושלים
הפרות סדר בבני ברק, בית שמש וירושלים
השבוע: הפרות סדר בבני ברק, בית שמש וירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי, בני ברקים, בית שמש חדשות)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ניסה לכנס את הממשלה אתמול, אך נכשל בשל סירובו של גנץ לאשר את כינוס הממשלה וזאת עד שהעלאת הקנסות והגברת האכיפה נגד מוסדות חינוך שמפרים את תקנות הקורונה יאושרו בכנסת. "אם אין הגברת אכיפה - לא תהיה ישיבת ממשלה", נמסר מלשכת גנץ. בינתיים, גנץ קיים התייעצויות עם שרת התיירות אורית פרקש-הכהן ועם "צוות 19" - פורום מומחים לענייני הקורונה שמייעץ לשרי כחול לבן. בתום ההתייעצות נראה שהמפלגה תתנגד להארכת הסגר.
גנץ הדגיש כי לא יאפשר דיון ממשלה בנושא היציאה מהסגר לפני יום חמישי כדי לבחון האם מגמת הירידה נמשכת. בנוסף הוא הנחה להמשיך בהיערכות לתוכנית יציאה דיפרנציאלית, שתאפשר קדימות לבעלי תו ירוק וענפי כלכלה שיפעלו במסגרת תו ירוק.
אלו הם עיקרי המלצות ונתוני המומחים שהוצגו בפניו:
  • השבוע חלה ירידה של 17% במאומתים ושל 6% בשיעור החולים הקשים החדשים, חלה ירידה גם במקדם ההדבקה.
  • יש ירידה משמעותית במספר מאומתים בערים שבהן אחוז המתחסנים מעל גיל 60 הוא גבוה.
  • בערים הערביות והחרדיות שיעור המתחסנים והמחלימים המבוגרים נמוך משמעותית מאשר בקרב הציבור הכללי.
  • התפתחות מוטציות תימשך, גם בישראל, ויש להיערך לכך שלא ניתן יהיה להשאיר את נתב"ג סגור.
  • יש למסד מנגנון מסודר של בדיקות מראש לאורך זמן בנמל התעופה.
  • נזק בריאותי עקיף כבד בשל הסגר - השמנה, אירועי לב, דיכאון, איחור בזיהוי מחלות ממאירות, עישון מוגבר ועוד.
  • נזק נפשי כבד בקרב הציבור ועלייה של 75% בפנייה לעמותות, בדגש על פניות בנושא אובדנות ובדידות.
המומחים המליצו לסיום כי אם לא תהיה אכיפה, הסברה ועמידה בהנחיות - אין טעם בהמשך הסגר וכי יש לעקוב אחר המשך התקדמות מגמת השיפור.
8 צפייה בגלריה
אורית פרקש הכהן
אורית פרקש הכהן
"הציבור לא יציית לתקנות". אורית פרקש-הכהן
(צילום: אבי מועלם )
8 צפייה בגלריה
מיקי זוהר
מיקי זוהר
יו"ר הקואליציה מיקי זוהר. הציע פשרה, תקף את כחול לבן
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת )
שרת התיירות אורית פרקש-הכהן ביקשה מפרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש לקבל נתונים השוואתיים לשנים קודמות של מספר מונשמים בחודש ינואר, לפני הקורונה.
לדבריה, "הסגר לא יפתור כלום אלא רק ידחה את הבעיה, הציבור גם לא יציית יותר". היא קראה להשלים את הליכי החיסון בקרב כלל אוכלוסיית בני ה-60 ומעלה. "עוד ימים של סגר יפחיתו מאה חולים נגיד, אבל מה אחר כך? נצא לאותו דבר? סגר הוא לא תוכנית עבודה", היא טענה.
משרד הבריאות מצדו מתכוון לבקש כי הסגר יוארך בשבוע על רקע מספרי התחלואה הגבוהים והעומס בבתי החולים, אולם לא בטוח שבקשתו תתקבל. גורמים בסביבת נתניהו אומרים שהכול תלוי בנתונים: "אם הגרף יתכופף, אז הסגר יוארך בימים בודדים ולא יותר", אמרו.
במשרד יבקשו גם להאריך את סגירתו של נתב"ג בשבוע נוסף עם אופציה להארכה נוספת. גם כאן צפוי קרב מול כחול לבן שידרשו את פתיחת השמיים כדי לאפשר לישראלים לחזור הביתה.
פורסם לראשונה: 11:03, 27.01.21