בלילה שבין שני לשלישי בחצות זה קרה: נתב"ג נסגר באופן חסר תקדים כחלק מהחלטת הממשלה למניעת הגעת מוטציות נוספות של נגיף הקורונה. מאז ישראלים רבים בעולם לא יכולים לשוב ארצה. הסיבות מגוונות והסיפורים שונים במהותם זה מזה. "היום היינו אמורים לטוס חזרה לישראל", סיפרה מורן טנצמן-ענף ששוהה עם בעלה ובנם התינוק בסיישל. "אנחנו לא סובלים פה, אל תרחמו עלינו, אנחנו מאוד נהנים, אבל מאוד רוצים לחזור, יש תחושה של חוסר ודאות. סגרו בבת אחת, לא נתנו התראה מוקדמת. אנחנו באמת לא יודעים מתי נגיע לארץ".
מורן סיפרה שגם התושבים המקומיים בסיישל נמצאים בסגר והמסעדות ובתי עסק אחרים סגורים. "אנחנו הולכים לים, זה זמן משפחה עבורנו", סיפרה.
4 צפייה בגלריה
מורן טנצמן-ענף באיי סיישל
מורן טנצמן-ענף באיי סיישל
סך הכל נהנים. מורן טנצמן-ענף עם בעלה ובנם בסיישל
ניסיתם להקדים את החזרה? כן, כשדיברו על סגירת נתב"ג ישר ניסינו לחפש טיסות חזרה, אבל לצערי הטיסות מסיישל מאוד מצומצמות ולא הייתה אפשרות לצאת, חשבנו אפילו על דרכים חלופיות – לטוס דרך צרפת או דובאי, אבל לא היה שום סיכוי וצריך לבצע בדיקת קורונה לפני, אז מבחינה טכנית לא הצלחנו לעשות את זה. בינתיים התקדמנו לאי המרכזי, כך שברגע שיפתחו את השמיים נוכל בקלות לעלות על טיסה ולחזור לארץ".
סלין ענטין טסה לשהות עם משפחתה בצרפת לאחר שסבה נפטר וכעת היא תקועה בדרום המדינה. "אני עם בעלי והילד בן השנתיים שלנו", סיפרה בשיחה עם אולפן ynet. "אין לנו מושג מתי נוכל לחזור לארץ, אנחנו תקועים ממש ונאלצים לעבוד מפה. ניסינו להקדים את הטיסה, אבל הכל היה מלא ודרשו שנעשה בדיקת קורונה בתוך 24, וזה לא היה אפשרי מבחינה טכנית. למזלנו אנחנו אצל ההורים שלי, אבל אנחנו חייבים לחזור לארץ, יש לנו כלב ועניינים אחרים".
4 צפייה בגלריה
סלין ענטין
סלין ענטין
סלין יחד בעלה ובנם בצרפת
בדובאי תקועים מאות ישראלים שלא יכולים לשוב ארצה. אחד מהם הוא עומר עדין, סוכן נדל"ן, שיצא לבדוק הזדמנויות עסקיות באמירות. "הגעתי לפה לפני חודש", סיפר, "הייתי אמור לחזור כעבור שבוע אבל הארכתי את השהייה שלי עד סוף השבוע הקרוב, ואז הודיעו שהולכים לסגור את נתב"ג. אני פה עם אבא שלי, אחי הגדול ובת דודתי. אנחנו שומרים על ההנחיות, עושים ספורט והולכים למסעדות".
4 צפייה בגלריה
עומר עדין בדובאי
עומר עדין בדובאי
עומר עדין בדובאי

טיסת המטען תהפוך לטיסת חילוץ?

מחר מתכננת ישראייר להוציא טיסת מטען לדובאי. על אף שמטוס של חברת התעופה הישראלית ינחת ממילא בדובאי, טרם ניתן אישור להחזיר ישראלים הביתה בטיסה חזור והיום (ד') מתנהל שיח בין משרד הבריאות למשרד התחבורה.
"אני ובן זוגי תכננו את הטיסה הזאת בזמן שהמצב היה רגיל ואחרי ששנינו החלמנו מקורונה", סיפרה עדן שרוצה לשוב מדובאי ארצה. "אם לא היינו מחלימים, לא היינו באים לכאן, כי הובטח לנו פטור מבידוד בחזרה לישראל כמחלימים וגם נאמר לנו שאנחנו לא צריכים לעשות בדיקת קורונה לפני העלייה למטוס כי אנחנו מחוסנים.
"באל על לא הסכימו להעלות אותנו למטוס בלי בדיקה ובמשרד הבריאות אמרו לנו שאין צורך בבדיקות כי כבר החלמנו, אז בעצם בגלל חוסר תיאום בין משרד הבריאות לחברת התעופה לא עלינו על המטוס".
4 צפייה בגלריה
נמל התעופה בן גוריון נתב"ג שומם אחרי סגירתו מחשש ל מוטציה מוטציות קורונה
נמל התעופה בן גוריון נתב"ג שומם אחרי סגירתו מחשש ל מוטציה מוטציות קורונה
בינתיים בנתב"ג: שממה
(צילום: AP)
עדן ובן זוגה מנסים לעשות בדיקות קורונה בדובאי, במטרה להכין את עצמם לטיסה ארצה, אולי דרך ירדן, אבל התהליך ארוך ומסורבל. "יש אנשים שמנסים לחזור דרך ירדן או בטיסות פרטיות והתחושה היא שלאף אחד לא אכפת מאיתנו", סיפרה. "אתמול במשך חמש שעות חיפשנו מקום לעשות בדיקת קורונה ואחרי שבע שעות נכנסו רק 200 איש לבדיקה. אנחנו מנסים לעשות הכל כדי לחזור הביתה וזה שיש מטוס ישראלי שנוחת בדובאי ואסור לו לקחת אותנו זה אבסורד".
גם דימה תקוע בדובאי מאז ההחלטה על סגירת נתב"ג. "ניסינו לחזור לארץ ועשינו בדיקות קורונה, אבל התוצאות לא הגיעו בזמן וכך נתקענו בדובאי", סיפר הבוקר בשיחה עם ynet. "בלי בדיקות לא היו מוכנים להעלות אותנו למטוס וכרגע אין לנו אפשרות לחזור. היו דיבורים על טיסות פרטיות אבל אין לי כוונה ויכולת לשלם 1,200 דולר לטיסה. אנחנו כבר רוצים לחזור לארץ והמדינה לא מאפשרת לאזרחים שלה לחזור לישראל- מי שמע על דבר כזה?".
בתוך כך, מטוס של חברת התעופה דלתא, שנחת בישראל הבוקר כטיסת מטען, קיבל אישור חריג להמריא לנמל התעופה JFK בניו יורק עם נוסעים שקיבלו אישור חריג מוועדת החריגים. הנוסעים יידרשו להציג את אישור הוועדה, טופס בדיקת קורונה שלילית וטופס הצהרת בריאות. הטיסה צפויה להמריא מישראל לקראת חצות.
כמו כן, מעברי הגבול היבשתיים ייסגרו מחר ב-06:00 בבוקר, מה שיוריד מהפרק את האפשרות לשוב לארץ דרך ירדן. כעת, כשאין טיסות חילוץ, נותרה בפני התקועים בחו"ל רק האפשרות לעלות על טיסה פרטית של אחד מהמטוסים הישראליים.