הנשיא הנבחר ג'ו ביידן מבטיח כי יחזיר את השפיות גם לתעשיית הרכב מבטיח מעבר מהיר להנעה נקייה במאות אלפי כלי הרכב בהם משתמש הממשל. זאת לאחר שהנשיא הקודם, דונלד טראמפ, ביטל את הפעולות שהתווה קודמו ברק אובמה, במסגרתן אמורה הייתה (גם) ארה"ב לקחת חלק במלחמה על הפחתת גזי החממה ושימור האקלים.
2 צפייה בגלריה
רכב נשיאותי קאדילק של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לוחית רישוי מספר 46
רכב נשיאותי קאדילק של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לוחית רישוי מספר 46
הרכב הנשיאותי של הנשיא ביידן - מתי יהפוך לחשמלי?
(צילום: AP)
כדי להבין את משמעות הבטחתו של ביידן יש לקחת בחשבון את המספרים הבאים, אותם הציג האוטומוטיב ניוז. ב-2019 החזיק הממשל ב-645 אלף כלי רכב, שנסעו יותר משישה מיליארד קילומטרים ושרפו כ-1.5 מיליארד ליטר סולר ובנזין. בחישוב גס, צריכת דלק ממוצעת (זוועתית) של כ-4 ק"מ לליטר על-פני 9,300 ק"מ לכל כלי רכב, והוצאה שנתית של כ-4.4 מיליארד דולר. אגב, מספר כלי הרכב החשמליים מתוך 645 אלף כלי רכב בשירות המדינה? בחודש יולי 2020 היו אלה 3,215 מכוניות בלבד.
2 צפייה בגלריה
טנדר גדול, חזק ותאב בנזין - הכי אמריקאי שיש
טנדר גדול, חזק ותאב בנזין - הכי אמריקאי שיש
טנדר גדול, חזק ותאב בנזין - הכי אמריקאי שיש
(צילום: ניר בן זקן)
כדאי להזכיר כי גישתו של הנשיא היוצא טראמפ לפיה על תעשיית הרכב האמריקאית להמשיך ולייצר כלי רכב אמריקאיים קלאסיים - במילים אחרות, טנדרים גדולים עם מנוע גדול וזללן בנזין - נתפסה כחיובית במיוחד בציבור בוחריו. למעשה, לא רק בקרב רפובליקנים (רוכשים אדוקים של טנדרים גדולים עם מנוע גדול ובזבזן), אלא גם ביצרניות רכב אמריקאיות הנאנקות תחת תקנות זיהום מחמירות ונדרשות להשקעות עתק כדי להתמודד מול התחרות הגדלה והולכת מהמזרח. שינויים שגרמו בין היתר לגלי פיטורים בקרב יצרניות אירופיות, ואיימו על עובדי פסי הייצור בארה"ב המחזיקים בוועדים כוחניים והשפעה אדירה בסנאט.
ביידן פחות התרשם מתאוות הבנזין הגדולה אבל מצא בכל זאת לנכון להרגיע את ועדי העובדים. "הממשל האמריקאי מחזיק בצי רכב עצום אותו אנחנו עומדים להחליף בכלי רכב שמשתמשים באנרגיה נקייה" אמר, ומיד הוסיף כי "כאלה שמיוצרים כאן בארה"ב על-ידי כוח עבודה אמריקאי". יש לזכור כי כבר במהלך הקמפיין לנשיאות הבטיח הנשיא הנכנס כי ידאג ללא פחות ממיליון מקומות עבודה חדשים בתעשיית הרכב, מספר דימיוני למרות שהוא כולל בכך גם ייצור חלקי רכב חשמלי חדשים והקמת תשתית חשמלית לאורך הכבישים.
לפי ביידן, כוחות משטרה, צבא, הצלה, רפואה, דואר וכמובן רכב פקידותי צמוד, יעבור בהדרגה להנעה חשמלית. כדי להאיץ את המהלך הוא מבטיח כי יוקמו 550 אלף עמדות טעינה מהירה חדשות לאורך רשת הכבישים העצומה במדינה. עם זאת, פרטים מדויקים באשר לתוכנית לרבות לוח זמנים לא התפרסמו עדיין. עלות ההחלפה אינה זניחה כמובן ולפי האוטומוטיב ניוז, היא נאמדת כרגע ב-20 מיליארד דולר ועתידה להתייקר עם השנים.
על כך שתעשיית הרכב עוברת באופן הדרגתי ומואץ להנעה חשמלית אין חולק. יצרניות רכב ממילא מחויבות לצייד את אולמות התצוגה שלהן בדגמים חשמליים, שכן במספר גדל והולך של מדינות לא ניתן יהיה כלל לשווק מכוניות חדשות עם מנועי בעירה פנימית עד סוף העשור הנוכחי. כבר עתה יש מרכזי ערים בהם אין כניסה לרכב מונע בנזין או סולר.
GM, פורד וקרייזלר-פיאט-PSA וכמובן יצרניות רכב חשמלי מובהקות כמו טסלה מכוונות לשם, וכולן (חוץ מהאחרונה) חייבות לעשות התאמות נדרשות שאף הן עולות סכומי עתק. אבל כולן גם מצהירות שתוך שנים ספורות יחזיקו בעשרות דגמים חשמליים לכל ייעוד, והאיצו את התוכניות בשנה האחרונה מוכת הקורונה. בחירתו של ביידן והצהרותיו צפויות להעניק לתוכניות האלה עוד דחיפה חזקה.