שעת בוקר מאוחרת. למעבר אלנבי שבבקעת הירדן מגיע אחמד (שם בדוי), נהג מונית מסילוואן. "הגעתי לאסוף את הילדים שלי שבאו מירדן. אני עובר בדיקה ונכנס. עוד רגע אני חוזר איתם למזרח ירושלים", מספר אחמד בעברית רהוטה. הוא נכנס למעבר, ושעה לאחר מכן חוזר עם ילדיו.
לאחר הפרסום ב-ynet על כך שבעוד נתב"ג סגור, המעברים היבשתיים לישראל פתוחים, שר הפנים אריה דרעי הודיע היום (רביעי) על סגירת מעברי הגבול לכניסת ישראלים וזרים ממחר בבוקר ועד ל-31 בינואר. עם זאת, דרעי ציין כי מעבר אלנבי יישאר פתוח לתושבי יהודה ושומרון, וצוות ynet תיעד היום פלסטינים ותיירים נכנסים ויוצאים דרך המעבר.
2 צפייה בגלריה
מעבר הגבול
מעבר הגבול
עוברים במעבר אלנבי
(צילום: משה מזרחי )
2 צפייה בגלריה
מעבר הגבול
מעבר הגבול
מעבר אלנבי, הבוקר
(צילום: משה מזרחי )
מעבר אלנבי פתוח שכן הרשות הפלסטינית לא סגרה את שעריה. רק במהלך היום עברו בו מאות אזרחים פלסטינים שנכנסו לשטחי יהודה ושומרון, לאחר שחזרו מכל העולם. מלבד המשאיות שמעבירות סחורה, מגיעות למעבר גם מוניות VIP ובתוכן עשרות רבות של אנשים. "הגעתי לא מזמן מאבו דאבי, היה שם כיף", מספר מאטיס, תושב אבו דיס. "יש פה עוד כמה שהגיעו מירדן. עכשיו גם עשיתי חיסון, אז אני מרגיש בסדר. אף אחד לא אמר לנו שלא נוכל להיכנס".
גם אוטובוסים שבהם נוסעים שנכנסו ליהודה ושומרון מירדן הגיעו למעבר. "היום עברתי בערך חמש-שש פעמים", מספר אחד הנהגים. "כל פעם כמה נוסעים, עד עכשיו העברתי בערך 250 בני אדם. אני לוקח אותם ליריחו ושם הם עושים בדיקת קורונה".
מעברי הגבול שעליהם יחול הצו של דרעי הם נהר הירדן, טאבה וערבה. למרות שדרעי אמר שמעבר אלנבי לא ייסגר, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום כי בנוסף למעברים היבשתיים, גם גשרי הירדן ייסגרו. לדבריו, "נאריך גם את איטום הגבולות שלנו. ייתכן שנצטרך חקיקה לשם כך. אני מצפה לנושא הזה וליציאה ההדרגתית מהסגר".

מעבר אלנבי הוא מעבר גבול בין הרשות הפלסטינית לירדן, שנמצא בתפעול וניהול ישראלי מטעמים ביטחוניים. הרצוי הוא שהמעבר ייסגר בתיאום עם הרשות הפלסטינית ולא בהחלטה ישראלית חד-צדדית, שכן מי שעוברים בו הם תושבים פלסטינים. ישנה נכונות מצד הפלסטינים לסגור אותו כדי לעצור כניסת מוטציות לרשות הפלסטינית, כך שייתכן שהמעבר אכן ייסגר בקרוב. אולם כל עוד אין איסור כזה - נכנסים ליהודה ושומרון ללא פיקוח מאות אנשים שביקרו בשלל מקומות בעולם.
יצוין כי המעברים מהרשות הפלסטינית לישראל סגורים, וישראל לא מתירה לרוב הפלסטינים לעבור את הקו הירוק. עם זאת, הממשלה ממשיכה לאפשר מדי יום כניסה של כ-15 אלף פלסטינים, אשר מקום עבודתם הוגדר חיוני בישראל. אותם פלסטינים שמוגדרים חיוניים עוסקים בעבודות של פינוי אשפה, סיעוד, רפואה, מפעלי מזון ושירותים. מתאם פעולות הממשלה בשטחים מבצע בדיקות מדגמיות של אותם פועלים, אך לא לכולם. לאותם עובדים חיוניים יש להוסיף עוד כ-20,000 פלסטינים שנכנסים לישראל באופן לא-חוקי דרך פרצות בגדר, ויוצאים ממנה על בסיס יומי – ללא כל פיקוח.
יו"ר מועצת בקעת הירדן, דוד אלחיאני, אמר כי "ממשלת ישראל משחקת בבריאות ובחיי תושבי בקעת הירדן ויהודה ושומרון. אנחנו לא בקזינו והחיים שלנו הם לא רולטה רוסית. לא יעלה על הדעת שהמדינה סוגרת את נתיבי האוויר, כשמעברי היבשה יהיו פתוחים לאלפי פלסטינים ואחרים שעלולים להחמיר את המצב".
איתמר אייכנר השתתף בהכנת הידיעה