רוסיה הודיעה היום (ד') שתעניש רשתות חברתיות שלא מחקו תכנים ש"הסיתו בני נוער לאלימות", וקראו להם להשתתף בהפגנות התמיכה באלכסיי נבלני בסוף השבוע.
רוסקומנדזור, השירות הפדרלי לפיקוח על התקשורת, ציין שהרשתות ייקנסו "על שלא צייתו להנחיות" ולא מחקו את "הקריאות לקטינים להשתתף בהפגנות לא חוקיות ב-23 בינואר". לפי רוסקומנדזור בין הרשתות שייקנסו נמצאות פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר, טיק-טוק ויוטיוב. גובה הקנסות יהיה בין 800,000 ל-4 מיליון רובל – בין 10,520 ל-52,760 דולר.

5 צפייה בגלריה
אישה צופה בתחקיר של אלכסיי נבלני על הארמון של ולדימיר פוטין רוסיה
אישה צופה בתחקיר של אלכסיי נבלני על הארמון של ולדימיר פוטין רוסיה
צופים בתחקיר של נבלני על "הארמון של פוטין"
(צילום: AFP)
לקראת ההפגנות לשחרורו של אלכסיי נבלני, אאיש האופוזיציה שהורעל בקיץ ונעצר עם חזרתו לרוסיה, איים רוסקומנדזור להעניש את הרשתות שלא ימחקו פוסטים שקוראים לצעירים לצאת לרחובות ולהפגין. ערב הפגנות הענק ברחבי רוסיה נמסר מרוסקומנדזור שטיק-טוק "מחקה 38% מהתכנים שהסיתו קטינים לפעילות מסוכנת ובלתי חוקית".
השירות הפדרלי לפיקוח על התקשורת הוסיף שגם רשתות חברתיות אחרות – כולל אינסטגרם ויוטיוב – הסירו תכנים בעייתיים לבקשתה. פייסבוק התבקשה לעשות זאת - וסירבה. "קיבלנו מהרוגלטור המקומי בקשות להגביל את הגישה לתכנים מסוימים שקוראים להפגין", אמרה דוברת ברשת החברתית ל-AFP. "מאחר שהתכנים האלה לא מפרים את הסטנדרטיים הקהילתיים שלנו, הם יישארו", הוסיפה הדוברת.
5 צפייה בגלריה
מפגינים במוסקבה
מפגינים במוסקבה
מעצר מפגינים במחאה בסוף השבוע האחרון
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
מעצר אלים של מפגינים בקרסנויארסק שברוסיה התומכים במנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני
מעצר אלים של מפגינים בקרסנויארסק שברוסיה התומכים במנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני
(צילום: teamnavalny)
רוסיה כבר חסמה בעבר כמה אתרים שסירבו לשתף פעולה עם הרשויות, כמו Dailymotion ו-LinkedIn. בשנה שעברה נכשלה רוסיה במאבק שנמשך חודשים לחסימת הגישה לטלגרם, אפליקציית המסרים המיידיים המוצפנים.
הצעדים האחרונים הם ניסיון נוסף של הקרמלין לדכא את פעילות הרשתות ואתרי האינטרנט שנתפשים כאיום על השלטון. ברוסיה פועלים כלי תקשורת ממלכתיים רבים, אך המוני צעירים ואנשי אופוזיציה צורכים את החדשות דרך הרשתות החברתיות ואתרי האינטרנט.

צעירים רבים ברוסיה נחשפים לחדשות דרך היוטיוב, שם הפופולאריות של נבלני - שנחשב לפעיל בולט במאבק נגד השחיתות - צוברת תאוצה. זמן קצר אחרי מעצרו פרסמו מקורביו תחקיר על "הארמון" של ולדימיר פוטין לחופי הים השחור. סרטון של שעתיים עלה ליוטיוב, וצבר מאז יותר מ-65 מיליון צפיות.
לקראת הפגנות הענק עלו לטיק-טוק ולרשתות אחרות סרטונים שקוראים לצעירים לצאת לרחובות. באחד הסרטונים בטיק-טוק, שזכה ליותר מחצי מיליון צפיות, הסבירה צעירה רוסייה איך להתחזות לתיירים – ולחמוק ממעצר בהפגנות. "אני אמריקאית!", קראה בסרטון.

להבין את הנוער: "הממשל ילמד את הסלנג בטיק-טוק"

הגורמים בממשל הרוסי לא בקיאים בנעשה בטיק-טוק, רשת שפופולארית במיוחד בקרב בני נוער. הרשת הממלכתית RT דיווחה שכדי לצמצם פערים נציגי הממשל יעברו הכשרה מיוחדת וילמדו את הסלנג שבו משתמשים הגולשים הצעירים בטיק-טוק.
בשנים האחרונות הגבירו הרשויות ברוסיה את הפיקוח על ה"רונט" – המונח הרוסי לאינטרנט – בשם המאבק בקיצוניות ובטרור ולמען הגנה על קטינים. ב-2019 אושר ברוסיה חוק לפיתוח "אינטרנט ריבוני" שנועד להפריד את "הרונט" מהרשת בשאר העולם. פעילים הביעו חשש שמדובר בצעד נוסף להגברת המעורבות בחיי האזרחים ובדיכוי חופש הביטוי.