נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן החליט להקפיא את עסקת מכירת מטוסי הקרב החמקנים מסוג F-35 לאיחוד האמירויות הערביות. כך מסרו אמש (ד') גורמים במחלקת המדינה, שלדבריהם ההקפאה היא חלק מבחינה שגרתית שעורך כעת הממשל החדש לעסקאות שנחתמו בתקופת הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. בסוכנות "בלומברג" דיווחו מפי גורם בממשל ביידן כי גם עסקאות הנשק שנחתמו עם סעודיה לא יצאו לפועל בינתיים.
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מטוס f-35
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מטוס f-35
"בחינה שגרתית שכל ממשל חדש עושה". ביידן והמטוס החמקן
(צילום: AP, AFP)

בהודעת מחלקת המדינה נאמר כי הממשל בוחן כעת את העסקאות וטרם קיבל החלטה כלשהי על הוצאתן לפועל. היא כינתה את ההקפאה "פעולה שגרתית", כזו שכל ממשל חדש עושה בנוגע לעסקאות ענק בתחום הנשק. "מחלקת המדינה מפסיקה זמנית את היישום של כמה העברות ומכירות של מערכות הגנה אמריקניות, על מנת לאפשר להנהגה הנכנסת הזדמנות לבחון (אותן)", נאמר בהודעה.
עוד נמסר כי בחינת העסקאות נועדה "להפגין את המחויבות של הממשל לשקיפות ומנהל תקין". לפי מחלקת המדינה מטרה נוספת היא להבטיח שהעסקאות תואמות את "היעדים האסטרטגיים שלנו", שהם לפי ההודעה קידום שיתוף הפעולה עם בעלי בריתה של ארה"ב וחיזוקם.
לאחר הפרסום, שגריר האמירויות בארצות הברית, יוסף אל-עוטייבה, כתב אמש בטוויטר כי ארצו מברכת על שילוב הכוחות עם ארצות הברית כדי להרגיע את המתיחות באזור ולחדש את המשא ומתן במזרח התיכון. "איחוד האמירויות הערביות תעבוד באופן צמוד עם ממשל ביידן כדי לגבש מדיניות של שלום ויציבות במזרח התיכון", כתב השגריר. "כפי שקרה בחילופי ממשל בעבר, איחוד האמירויות צפתה שיהיו שינויים במדיניות האמריקנית. רכישת החמקנים היא הרבה יותר מעסקת נשק. היא מאפשרת לשמור על הרתעה מול האיומים, ומחזקת את הבריתות שלנו לצד שיתוף הפעולה הביטחוני עם ארצות הברית".
עוד כתב כי מכירת המטוסים תעניק לאמירויות יותר מקום בשמירה על הביטחון במפרץ, ותאפשר לאמריקנים להתפנות לאתגרים עולמיים האחרים - מה שתמיד היה בעדיפות עליונה ובהסכמה דו-מפלגתית. "איחוד האמירויות תמיד נלחמה לצד ארה"ב במסגרת הקואליציה האמריקנית, וכבר למדנו שהמפתח לתיאום צבאי הוא הדדיות. הכוחות הצבאיים של ארצות הברית והאמירויות יעילים יותר כשהם ביחד".
במקביל להודעת מחלקת המדינה, שר החוץ גבי אשכנזי שוחח אמש עם מקבילו האמריקני, מזכיר המדינה החדש אנתוני בלינקן, ובירך אותו עם כניסתו לתפקידו. מטעמו של אשכנזי נמסר שהשניים "דנו בנושאים אסטרטגיים אזוריים, המשך הרחבת מעגל השלום, האיום האיראני ונושאים נוספים".
6 צפייה בגלריה
מטוסי הF35 של חיל האויר ייתנו מענה מבצעי לאיום טילי השיוט האיראניים
מטוסי הF35 של חיל האויר ייתנו מענה מבצעי לאיום טילי השיוט האיראניים
מטוס F-35. עסקה של 23 מיליארד דולר
(צילום: לוקהיד מרטין )
6 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
מזכיר המדינה החדש אנתוני בלינקן. לפי דיווח גם עם העסקאות עם סעודיה יוקפאו
(צילום: רויטרס)
אשכנזי מסר: "ארה"ב היא ידידתה הגדולה של ישראל ושותפה אסטרטגית בתהליך השלום, ביציבות הביטחונית האזורית ובהיבטים כלכליים. הסכמי השלום בהובלת ארה"ב יצרו קואליציית שלום רחבה במזרח התיכון ועל כולנו להמשיך ולפעול להרחבת המעגל והסרת כל איום היכול לערער את היציבות הביטחונית באזור. אני בטוח שיחד נדע לפעול נגד הטרור העולמי וכל איום על היציבות המובל על ידי איראן ושלוחותיה".
החתימה על רכישת 50 המטוסים החמקנים, שמהווים את החלק המרכזי מהעסקה ששווייה 23 מיליארד דולר, נעשתה לפי הדיווחים רגע לפני חילופי השלטון בארה"ב לפני שבוע. לפי דיווח אז שפורסם בסוכנות הידיעות רויטרס, העסקה נחתמה שעה לפני השבעת ביידן וכללה גם 18 מל"טים חמושים מסוג MQ-9B. במפלגה הדמוקרטית יש כאלו שמביעים הסתייגות מעסקאות נשק כאלו למדינות המפרץ, בין היתר בשל מעורבותן במלחמה בתימן, וביידן כבר הודיע לאחרונה שבכוונתו לבחון מחדש את ההסכמים הללו.
העסקה נרקמה במקביל להסכם השלום בין איחוד האמירויות לבין ישראל. באוגוסט אשתקד חשף נחום ברנע ב"ידיעות אחרונות" כי הנסיכות תקבל חמקנים ומל"טים מהסוג המתקדם ביותר, ובתגובה טען אז ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "מדובר בפייק ניוז מוחלט".
6 צפייה בגלריה
(צילום: דובר צה"ל)
למרות ההכחשות שנשמעו תחילה בישראל, בממשל טראמפ קישרו בין העסקה שנרקמה להסכם השלום. "ההסכמה ההיסטורית של האמירויות לנרמל את היחסים עם ישראל מאפשרת הזדמנות של פעם בדור לשנות לחיוב את המבנה האסטרטגי של האזור", אמר בנובמבר מזכיר המדינה דאז מייק פומפאו. "יריבינו, במיוחד באיראן, יודעים את זה ולא יימנעו מאף צעד שנועד לסכל את ההצלחה המשותפת הזו".
על פי הדיווח של רויטרס מלפני שבוע, האמירויות וממשל טראמפ קיוו להשלים את העסקה בדצמבר, אבל מועד מכירת החמקנים, עלותם והחבילה הטכנולוגית היו בין אלו שהובילו להארכת השיחות. האמירויות מעוניינת כבר שנים במטוסי הקרב החמקנים, ואם העסקה תצא לפועל היא תהיה המדינה הערבית הראשונה, והשנייה אחרי ישראל במזרח התיכון, שתקבל אותם לידיה.
6 צפייה בגלריה
מטוס מטוסי קרב סעודיים של סעודיה מסוג F-15 SA לצד מפציץ אמריקני מסוג B-52
מטוס מטוסי קרב סעודיים של סעודיה מסוג F-15 SA לצד מפציץ אמריקני מסוג B-52
מפציץ B-52 אמריקני לצד מטוסי קרב סעודיים
(צילום: AFP PHOTO /US AIR FORCE/ROSLYN WARD/HANDOUT)
6 צפייה בגלריה
מסלול טיסה
מסלול טיסה
המפציץ במזרח התיכון, במטס קודם בדצמבר. הפעם שישית בחודשים האחרונים, הראשונה בממשל ביידן
(צילום: חיל האוויר האמריקני)
בצל ההחלטה להקפיא את עסקת הנשק, אמש הודיע פיקוד המרכז של צבא ארה"ב, שבתחומי אחריותו גם המזרח התיכון, כי כוחות חיל הנחתים האמריקני (המארינס) השלימו אימונים שנמשכו שבוע שלם יחד עם עמיתיהם באיחוד האמירויות. במקביל, אתמול חלף מעל האזור, בפעם השישית בחודשים האחרונים, מפציץ אסטרטגי מסוג B-52. גורם צבאי בכיר בארה"ב אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" שהמפציץ נשלח למפרץ הפרסי מבסיס חיל האוויר האמריקני ברקסדייל שבלואיזיאנה, ויחלוף בדרכו מעל ירדן וסעודיה, לפני שיחזור לארה"ב.
בקו החוף הסעודי המפציץ יחלוף גם ליד איחוד האמירויות וקטאר. בהודעה מטעם הפנטגון נמסר כי בשמי סעודיה טס המפציץ לצד כמה מטוסי קרב סעודיים.
המטסים בחודשים האחרונים נעשו כחלק מקמפיין הרתעה אמריקני נגד טהרן, במיוחד בצל החשש לפעולה תוקפנית שלה לפני חילופי השלטון בארה"ב, אולי כנקמה על חיסול קאסם סולימאני שהחודש ציינו באיראן שנה למותו. המטס הנוכחי הוא הראשון שמתרחש בתקופת הממשל החדש בראשות ביידן. "מטרתנו היא לשמור על יציבות ביטחונית, להרתיע מפני כל תוקפנות באזור, לקדם ביטחון אזורי ולהרגיע את בעלות בריתנו", מסר הגורם הביטחוני ששוחח עם "וול סטריט ג'ורנל".
פורסם לראשונה: 20:52, 27.01.21