חברי ועדת החוקה ניהלו אתמול (רביעי) דיונים סוערים משעות הבוקר, אך לא הצליחו להסכים על נוסח מקובל להעלאת הקנסות למפרי הנחיות הקורונה מ-5,000 שקל ל-10,000 שקל. יו"ר הוועדה יעקב אשר (יהדות התורה) טען כי כחול לבן הם אלה ש"תקעו" את החוק, כלשונו, והתעקשו לדון בוועדת הכנסת על התיקונים שהוצעו לנוסח שעבר בקריאה ראשונה במליאה.
"היו רעיונות של חברי הוועדה כדי שנגיע להבנות", אמר ח"כ אשר, "אני מבין מסיעת כחול לבן שלאחר ההתייעצות הפשרה לא מקובלת עליהם בכלל". יו"ר הקואליציה מיקי זוהר, שניסה לתווך בין הצדדים אך מצד שני לא הוביל את חברי הליכוד להצביע בעד העלאת הקנסות, אמר לאשר כי "גם אם תגיד שאתה מסכים לדרישות של 48 שעות התראה והגבלת מספר ילדים, כחול לבן יפילו את זה. לא יהיו קנסות ולא תהיה אכיפה. אם התקנות האלו לא יעברו - אי אפשר יהיה לאכוף אף אחד".
העיכוב בהעלאת הקנסות מגיע אחרי שנתניהו נכנע ללחץ החרדים לפני הסגר השני, ולא פעל לפי תוכנית הרמזור של פרופ' גמזו, פרויקטור הקורונה הקודם, מה שגרם שההגבלות חלו גם ביישובים ירוקים. בנוסף, כדי לא לעורר את זעם החרדים, נתניהו נמנע מהטלת סגר על ערים אדומות, רבות מהן חרדיות. לאחר מכן, בתום הסגר השני, נפתחו במהרה בתי הכנסת - בעוד שחנויות הרחוב לא הורשו להיפתח. לאחר שגנץ איים שלא יאפשר להאריך את הסגר אם החוק לא יאושר בשלוש קריאות, נתניהו שווחח עם יו"ר הכנסת וראשי הקואליציה, ודרש להעביר את החוק בקריאה שנייה ושלישית.
מוקדם יותר אתמול התייחס יו"ר כחול לבן בני גנץ לאכיפת התקנות ואמר כי "אנחנו בעד להפסיק לשחק משחקים. אם יש סגר שיהיה סגר. דרשנו שתהיה אכיפה שוויונית, ואם צריך לסגור - אז סוגרים בבני ברק, בהרצליה, בסביון ובנהריה. אם יש סגר אז יש סגר, אבל אם הוא לא נאכף ולא קיים - אין מה לקיים אותו".
2 צפייה בגלריה
יעקב אשר
יעקב אשר
יו"ר ועדת החוקה יעקב אשר
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת )
גורם בכחול לבן אמר כי אשר רצה להגיע לפשרה שמוסדות חינוך יקבלו התראה של 48 שעות לפני צו סגירה מנהלי - לעומת בעלי עסקים שייסגרו מיידית. הגורם טען כי "לא הסכמנו לזה, כי אנחנו רוצים אכיפה שוויונית". לדבריו, אשר דרש גם מדרגת קנסות - וגם לכך התנגדו במפלגה. "צריך להיות דין אחד לכולם. אם מוסד חינוכי פועל, צריך לסגור אותו באופן מיידי בדומה לעסקים. ביקשנו להצביע על החוק כלשונו ויעקב אשר הביא את הגרסה שלו למרות שהליכוד תמך בגרסה המקורית. אנחנו לא מתכוונים להתפשר על אכיפה שוויונית ואפקטיבית".
אשר דחה את הדברים ואמר כי "הטענה בעניין מדרגות הקנס אינה נכונה כלל. לא הייתה כל אפליה וגם לא קיימת עכשיו בין מוסדות החינוך והעסקים בעניין מדרגות הקנס. במהלך היומיים האחרונים היו ניסיונות שנעשו לגבש הסכמות, ומספר פעמים שנראה היה כי נציגי כחול לבן החברים בוועדה משתכנעים ומעוניינים לקדם את החוק בהסכמה, אך לאחר התייעצויות שהיו להם, כנראה עם יו"ר מפלגתם בני גנץ, הם חזרו עם תשובה שלילית וסירבו לכל שינוי שהוצע".
במקום לכנס את ועדת הכנסת אמש על טענתם ל"נושא חדש" התעקש ח"כ גינזבורג לעכב את החוק ולא לאפשר לוועדת החוקה להצביע עליו ולאשרו לקריאה שניה ושלישית. זו הסיבה היחידה שהחוק תקוע.
חבר הכנסת איתן גינזבורג (כחול לבן) אמר כי "אם תתנו לכולם 48 שעות כל המדינה תיפתח. אתה כיו"ר ועדה אומר משהו אחד וכותב משהו אחר. בינתיים יש סגר, רק לא במקומות מסוימים. תתאר לך שמגיעים להצגה בהבימה ואומרים שיש 48 שעות לסגירה. מה יקרה בזמן הזה? זה הבל. היום החוק אומר משהו ברור לכולם שאסור לפתוח ואתה לוקח את המוחרגים ומחריג יותר".

זוהר עצמו אמר בדיון כי הוא מצטרף לדבריו גינזבורג על כך שצריך ללכת לחוק המקורי. "אני בעד פשרה כדי שתגמרו את העניין שנוכל להתחיל לאכוף מחר בבוקר", אמר זוהר. "ההתעקשות שייתנו התראה אינה דרקונית, אבל מהניסיון שלי בכנסת לא עושים 'ראה וקדש' אלא מגיעים לפשרות ולכן אני קורא לכם ולכחול לבן להגיע לפשרה". אשר השיב לו: "מתי העברת פעם הצעת חוק מקורית? לא תדרוש ממני דברים שאתה לא עושה".
חבר הכנסת יאיר גולן ממרצ הציע פשרה לקנס מיידי במקרה שמוסד חינוכי נתפס עם 35 ילדים. "העברנו את החוק בקריאה הראשונה למרות שלא התלהבנו בסיעה כדי לעשות משהו יותר חריף שיעזור לתחלואה הגואה", אמר חבר הכנסת. "לא הגיוני לבלום הכל ולעצור בדברים שאפשר להתפשר בהם. מוסד שנתפס פתוח ישלם קנס מוגדל וייסגר כעבור 24 שעות".
2 צפייה בגלריה
מיקי זוהר
מיקי זוהר
תמך בהצעה של כחול לבן, אך תקף את המפלגה: "הם יפילו את זה". זוהר
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת )
במהלך הדיון התפתח ויכוח קולני בין היו"ר אשר לחבר הכנסת יוראי להב הרצנו מיש עתיד. "אתה יכול להגיד לי איפה עוד פנית בכזה רגש למשטרה לפעול ביד קשה כשהיו מסיבות?", שאל אשר. "אני לא אוהב להכליל ציבורים ואני לא פריק של הנאומים שלך, אבל אני לא זוכר אותך מדבר על הפרה אחת - והיו הפרות. הלכת לבדוק? למה רק כשזה חרדים? הילדים שלי והנכדים שלי יושבים בבית שבועות".
להב הרצנו השיב לו כי "יש הבדל בין הפרה של יחידים ובין הפרה ממסורת של מוסדות חינוך שמקבלים מימון של המדינה. צריך להנחית עליהם מכת פטיש".
פורסם לראשונה: 22:01, 27.01.21