55 ימים נותרו לבחירות, ושבוע אחד בלבד לסגירת הרשימות, אבל המפה הפוליטית עדיין מעורפלת ומפוצלת מתמיד. בגוש המרכז-שמאל התרחש אמש (ד') פיצול נוסף, עם הפיצוץ במגעים על ריצה משותפת בין סיעות הרשימה המשותפת. בינתיים גוברת הערכה בגוש שלפיה ייתכן כי יו"ר מפלגת הישראלים רון חולדאי יפרוש מהמרוץ לכנסת – אולם גם בגוש הימין איחודים עדיין לא ממש נראים באופק.
כל מה שצריך לדעת על בחירות 2021 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet
2 צפייה בגלריה
הולכים לבחירות
הולכים לבחירות
המפה מפוצלת מתמיד
(צילום: אבי מועלם, EPA, יאיר שגיע, מוטי קמחיף קובי קואנקרס, עידו ארז)
בימים האחרונים נדמה שהקלפים נטרפו לאור הסקרים שמשרטטים תמונת מצב חדשה. בכל המפלגות מנצלים את הימים האחרונים שלפני סגירת הרשימות כדי לייצר נקודת פתיחה טובה לקמפיינים, ומצד שני לוודא שמצבו של הגוש לא ייפגע ושלא יקטנו סיכוייו לממש את פוטנציאל הקולות.
בצל הדיווחים על איחוד אפשרי עם חולדאי, במפלגת העבודה ממתינה בינתיים יושבת הראש החדשה מרב מיכאלי לתוצאות הפריימריז לרשימה, שייערכו ביום שני, ובוחנת את האפשרויות העומדות בפניה. "רק אחרי שאתחיל להעמיד את מפלגת העבודה על הרגליים בצורה איתנה, אנהל במקביל מגעים ונראה מהי הדרך הנכונה ביותר לשתף פעולה", אמרה השבוע מיכאלי בראיון לאולפן ynet.

בינתיים, במפלגת הישראלים דנים כיצד לחלץ את המפלגה של חולדאי מהמצב העגום שאליו נקלעה בסקרים. במרכז-שמאל גוברת ההערכה שחולדאי, שלא התפטר מתפקידו כראש העיר תל אביב, יפרוש בסופו של דבר. אפשרות שבה מהרהרים כעת בגוש היא שחולדאי יפנה את מקומו לאבי ניסנקורן.
ביש עתיד מסתמן כי מנהיגה יאיר לפיד לא מעוניין בחיבורים גדולים, בעיקר לאור הסקרים האחרונים שמציבים אותו כמפלגה השנייה בגודלה. האפשרויות שעלו לאחרונה לחיבור עם חולדאי כבר ירדו מסדר היום במתכונתן הנוכחית – של ריצה משותפת בינו לבין חולדאי – וביש עתיד אף חלחלה ההבנה שרצוי שהגוש יסתדר בשלוש מפלגות: יש עתיד, מפלגה עם גוון שמאלי ומרצ. אלא שבדרך לתרחיש הזה יש עדיין לא מעט מהומות – ולא מעט אגו. כל זאת, כמובן, כשבגוש עדיין עומדות לבדן כחול לבן של בני גנץ, תנופה של עפר שלח ותל"ם של משה יעלון.
אמש כאמור חל פיצוץ במגעים לריצה משותפת של המפלגות הערביות, בתום פגישה בין נציגי ארבע המפלגות המרכיבות את הרשימה המשותפת. גורמים ברע"מ אמרו כי "המפלגה שוקלת לרוץ לבד" בבחירות הקרובות. יתר המפלגות – חד"ש, בל"ד ותע"ל – צפויות להישאר ברשימה.

ברע"ם, שמייצגת את התנועה האיסלאמית, טענו כי המחלוקת נוגעת לסירובן של המפלגות האחרות להתחייב שלא לתמוך בחוקים "הסותרים את אמונות החברה השמרנית שלנו" – בכללם כאלו הנוגעים לקהילת הלהט"ב. עם זאת גורמים פוליטיים במגזר הערבי אמרו כי המחלוקת נוגעת גם לשיבוץ המקומות ברשימה.
הגורמים העריכו כי ייתכן שארבע המפלגות יתמודדו במסגרת שתי רשימות – שתי מפלגות בכל אחת. זאת בדומה לבחירות הסיבוב הראשון באפריל 2019. "עוד מוקדם לדבר על הצעד הזה עד שהתמונה תתברר", אמרו הגורמים – והוסיפו: "אולי אנשים מוכרים יתערבו ויחזירו את המפלגות לרשימה משותפת, ללא פיצול".
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ
בצלאל סמוטריץ
סמוטריץ'. עדיין אין איחוד עם הבית היהודי
(צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת)
גם בצד השני של המפה, בימין, התמונה לא התבהרה לחלוטין. למרות שחגית משה נבחרה ליו"ר חדשה של הבית היהודי ונראתה כמי שמעדיפה חיבור עם יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' – המשא ומתן בין הצדדים כלל לא התקדם, אולי אפילו להפך.
משה, שמגיעה מעיריית ירושלים, מתעקשת על המקום הראשון ברשימה המאוחדת. לחלופין, היא דורשת לקבל ראשונה את התיק הבכיר שיימסר לרשימה. סמוטריץ' מסרב לתנאים הללו, וכל עוד החיבור הזה לא קורה – גם הסיכויים לאיחוד עם איתמר בן גביר ועוצמה יהודית הולכים ופוחתים.
ריצה נפרדת של הציונות הדתית והבית היהודי יכולה אולי להעביר את סמוטריץ' – שזוכה לאחרונה גם לתמיכה מציבור חרדי גדול – אל מעל אחוז החסימה, אבל יכניס את הבית היהודי למצב של אובדן קולות לימין, בדומה למה שקרה בסבב הבחירות הראשון באפריל 2019.
פורסם לראשונה: 23:20, 27.01.21