בשיתוף פז - yellow וידידים סיוע בדרכים
אף אחד לא מדמיין שדווקא לו זה יקרה, אבל לעתים אנחנו נתקעים באמצע הכביש, חסרי אונים מול ילד שננעל ברכב, או עם פנצ'ר בגלגל בלי יכולת להחליף אותו. לצד כוחות ההצלה והביטחון, פועלים בישראל אלפי מתנדבים להם אפשר לקרוא בזמן אמת למקרי חירום בכביש. אלו שלושה סיפורי חילוץ שמלמדים אותנו על מקרי החירום שכולנו יכולים להיקלע אליהם, ועל התושייה הרבה של המחלצים.

הילד נעול במכונית, האמא תקועה במעלית - והחילוץ בדרך

יוסי דהן, היה חתן טרי במיוחד כשקיבל קריאה כפולה מאותה כתובת. "הייתי בחופשה לכבוד החתונה, וקיבלתי קריאה בכתובת מסוימת בירושלים של מעלית תקועה ובאותה נשימה גם ילד נעול ברכב. ביררתי מול המוקד, התחלתי להתקדם למקום האירוע ובמקביל מתנדב נוסף הודיע שהוא בדרך. בשטח התברר שהשכנה הזעיקה אותנו, הבנו שהאמא תקועה במעלית והיא בסדר, והילד שלה נעול ברכב", הוא מספר.
3 צפייה בגלריה
יוסי דהן
יוסי דהן
יוסי דהן. " חשוב תמיד-תמיד להחזיק מפתח ביד"
(צילום: באדיבות עמותת ידידים - סיוע בדרכים)

"אשתי, שכבר מורגלת לעזור לי באירועי חירום, הביאה לי את ערכת הפריצה וניגשתי לרכב כדי לפתוח אותו. באותו רגע הגיע מנהל צוות צפון ירושלים של 'ידידים', מיכאל שעיו, ויחד פתחנו את הרכב וחילצנו את הילד. לאחר מכן רצנו למעלית, שם לקח לנו קצת זמן כי סוג המעלית קשה לתפעול. אחרי 5-6 דקות הצלחנו לחלץ את האמא, שהייתה במעלית עם עוד תינוק".
דהן מספר כי "היה מדובר בימים של 7 ברכות, ממש אחרי החתונה, ובכל פעם שהלכתי למקווה, קיבלתי קריאת חירום. כבר צחקתי עם אשתי על זה שאני רץ למקרים בכל יום באותו שבוע".
דהן, המשמש כיום כמנהל מוקד מחוז צפון של 'ידידים', אומר כי "יש סוגי רכב עם מנגנון נעילה חשמלי אוטומטי, ולכן חשוב תמיד-תמיד להחזיק מפתח ביד. לא להשאיר במושב, ולא בתיק. להרגיש אותו ביד כשיוצאים מהרכב, ולהשאיר אותו אצל מי שנמצא ליד הרכב. הקיץ מתקרב ואף אחד מאיתנו לא רוצה להיקלע למקרה חירום לא נעים".
נתקעתם עם הרכב בדרכים? צריכים חילוץ? פז ועמותת 'ידידים-סיוע בדרכים' מסייעות לכם. לחצן החילוץ של 'ידידים' זמין במסך הבית באפליקציית yellow, בעזרתו ניתן לפתוח קריאת חילוץ או להתקשר למוקד המזעיק את מתנדבי העמותה למקום הקריאה, בכל רחבי הארץ. האפליקציה זמינה להורדה ללא עלות. פז תורמת למתנדבי העמותה 1000 ערכות חילוץ לדרך ו-250 ערכות חילוץ ילדים מרכב נעול לסיוע בחורף הקרוב. לתרומה אישית ניתן לרכוש את משולש הזהב בחנויות הנוחות של הרשת. חמישה שקלים מערך הרכישה יועברו ל-'ידידים – סיוע בדרכים'

הקשיש שחיכה וחיכה עם פנצ'ר לחברת הביטוח, ובסוף קיבל עזרה מידידים

אחד מהדברים הכי מספקים בחילוצים בכביש, הוא העזרה למי שזקוק לה יותר מהכל, והכרת התודה.
אריק זיתוני, מנהל הפצה וביטחון של פזמוביל, חברת בת של פז האחראית על הפצת הדלקים מבית הזיקוק לתחנות, ללקוחות ולמפעלים, מספר כי "באחד המקרים שהכי זכורים לי, קיבלתי הודעה בקבוצת הוואטסאפ על אדם מבוגר שמחכה לצד הכביש עם פנצ'ר כבר מעל שעה. בטלפון הוא אמר שלא ענו לו במשך שעה וחצי בשירות החילוץ שהוא מקבל דרך חברת הביטוח, אז אשתו הציעה לו לפנות לידידים", ארגון המספק עזרה ראשונית (לא רפואית) במקרי חירום בכביש.
זיתוני מספר כי "מיהרתי למקום וכשבאתי לקראתו, הוא אמר לי 'אז אתה הידיד שלי?', ואמרתי שכן. הוא היה אדם מבוגר עם מקל הליכה, שניסה להחליף את הגלגל המפונצ'ר בעצמו ולא הצליח. כשבחנתי את הגלגל, הבנתי שהוא תפוס. צילמתי את הגלגל, שלחתי בקבוצה לשאר המתנדבים, ותוך דקה קיבלתי עצות מ-4 אנשים שונים, אנשים התקשרו להדריך, אחד נתן לי טלפון של מישהו מפנצ'ריה. וככה חילצנו את הגלגל עם עזרה בין ידידים".
"מה שהיה מוזר ופעם ראשונה שנתקלתי בו, הוא שאותו אדם רצה לתת לי כסף. כשהוא הושיט לי את השטרות, שאלתי אותו 'מה זה?' והוא אמר שזה בשבילי. אמרתי לו שבשום פנים ואופן לא אקבל ממנו כסף, אז הוא אמר שיתרום את הכסף לידידים, התקשרתי למנהל הסניף וסידרנו שהוא יתרום את הכסף. אחרי האירוע קיבלתי עדכון מהמוקד על כך שהוא התקשר להודות לי על השירות".
לדבריו, "כבר היו לי מקרים בהם אנשים שעזרי להם דרך ידידים התקשרו באופן פרטי לשאול שאלות ולבקש עזרה. מדובר ביחסים שמתפתחים לפעמים למשהו אישי".
3 צפייה בגלריה
אריק
אריק
אריק זיתוני. "אתה בא בשביל לתת, ובפועל אתה מקבל"
(צילום: באדיבות עמותת ידידים - סיוע בדרכים)

"בסופו של דבר", מעיד זיתוני, "אתה בא בשביל לתת, ובפועל אתה מקבל. החיוך על הפנים של האדם שמחכה לעזרה באמצע הכביש - אני מקבל מזה הרבה מאוד". מעבר לכך, "משום שהעבודה שלנו היא מסביב לשעון, קשה להתנדב במקומות 'רגילים', ובסוג כזה של התנדבות אפשר לאסוף מצוות 'על הדרך', כולל בימי שישי. זה היתרון הגדול עבור מישהו כמוני שנמצא הרבה בדרכים – אני יכול לעזור למישהו בדרך מהעבודה, בדרך לעבודה או כל מה שקרוב אליי באותו רגע".
זיתוני משתף גם בסיפור אישי על הדרך שלו להתנדבות: " לפני שנתיים וחצי עמדתי עם הקטנוע ברמזור, ולרוכב של הקטנוע שנעמד לידי היה וסט ידידים. שאלתי אותו איך מצטרפים, הוא לקח את המספר שלי ושלח הודעה, אבל לא קרה עם זה כלום. למרות זאת, כל הזמן היה לי בראש שבסוף זה ייצא לפועל. בהמשך הדרך, הגיעו מידידים לעשות הדרכה, והצטרפתי בשמחה לשורות המתנדבים. בדיעבד גם גיליתי שאותו רוכב שדיברתי איתו ברמזור הוא יונתן, היום מנהל סניף תל אביב של הארגון, איתו אני עובד באופן צמוד".

החילוץ שהפך למבצע בשטח

לא כל חילוץ מתבצע בכביש נוח וסלול. בנג'י סטרול, מנהל סניף גוש עציון של 'ידידים', מספר כי "לפני כחודש, ביום שישי בצהריים, קיבלנו הודעה בקבוצת החירום בוואטסאפ של ידידים, אבל הכתובת היתה כללית מידי – 'דרך האבות'. מי שמכיר את האזור, יודע שמדובר בשביל עפר שמחבר בין ישובים שונים, והמיקום יכול להיות בכל אחד מהם".
סטרול, יחד עם אברהם שניידמן, אחראי מתנדבי הסניף ושחר קלנר, מתנדב בסניף, הגיעו במהירות למקום, וניסו לגבש תכנית פעולה.
"כדי לאתר את הרכב, 6-7 מתנדבים התחלקו לגזרות לאורך השביל כדי לכסות את כולו במהירות האפשרית. אני ועוד כונן הגענו משני כיוונים שונים ואחר כמה דקות של חיפושים מצאנו את הרכב של המשפחה שיצאה לטיול, ובתוכו היו נעולים שני ילדים. מהרגע שהגענו תוך חצי דקה הילדים היו בחוץ".
3 צפייה בגלריה
בנג'י
בנג'י
בנג'י סטרול. "תוך חצי דקה הילדים היו בחוץ"
(צילום: באדיבות עמותת ידידים - סיוע בדרכים)
סטרול מספר כי "כל הזמן הזה מד"א וכיבוי אש גם חיפשו את המיקום, אבל משום שאנחנו היינו עם רכבים קטנים, יכולנו לרדת לשטח ולהגיע לרכב. המשפחה עצמה לא היתה מהאזור, ולכן הם בעצמם לא ידעו לתאר איפה בדיוק הם נמצאים".
הקריאה התקבלה במוקד של ידידים, ומשם הועברה לקבוצת וואטסאפ המוקדשת לאירועי חירום בלבד. "כולנו היינו בעיסוקים והכנות לפני שבת, קפצנו כל אחד לרכב שלו ויצאנו לדרך", מספר סטרול. "הצלחנו לפתוח את הרכב באמצעות ערכת החילוץ של ידידים, שנמצאת אצל המתנדבים שעברו הכשרה ומאפשרת לפתוח את הרכב תוך 15-30 שניות בלי לעשות נזק לרכב".
כאשר המתנדבים הגיעו לרכב, סטרול מספר כי "מצד אחד היה יום חם וההורים דאגו מאוד, אבל מצד שני הם מכירים את הפעילות שלנו, כך שברגע שיצאנו עם האפודים והערכות, הם לקחו נשימה ארוכה והבינו שתוך כמה שניות כל האירוע יהיה מאחוריהם".
בשיתוף פז - yellow וידידים סיוע בדרכים
פורסם לראשונה: 08:00, 02.02.21