בעיר מנאוס, בירת אמזונס בברזיל, חשבו שהגיעו לחסינות עדר אחרי הגל הראשון של הקורונה - והתבדו: במאי 2020 נקברו בה 348 חולי קורונה, מספר מבהיל, אבל בשלושת השבועות הראשונים של ינואר 2021, אחרי שהחסינות דעכה, נטמנו בה לא פחות מ-1,333 איש. את השלווה הפסטורלית ביערות הגשם שבאזור מפלחות בשבועות האחרונים סירנות האמבולנסים שמושמעות ללא הרף: העיר שוב סובלת משיאי תחלואה קשים ביותר.
1 צפייה בגלריה
קברים לחולי קורונה בעיר מנאוס מדינת אמזונס ברזיל
קברים לחולי קורונה בעיר מנאוס מדינת אמזונס ברזיל
"בינתיים, רק אחוז אחד מהתושבים קיבל את החיסון, וזו בעיה": קברים של קורבנות קורונה במנאוס
(צילום: AFP)
במנאוס חיים 2.2 מיליון איש, ורופאים מקומיים מספרים כי הזינוק השני הכריע בתי חולים במידה קשה יותר מאשר בהתפרצות הראשונה: המרכזים הרפואיים מלאים עד אפס מקום, צוותי אמבולנס מבצעים החייאות ברכב עצמו, עוד לפני שהמטופל מגיע לחדר המיון, ובמחלקות המצב קטסטרופלי - החמצן אוזל, וקיים מחסור חמור במיטות ביחידות לטיפול נמרץ ובמכונות הנשמה.
חוקרים מברזיל ומבריטניה מנו אפשרויות שונות שעשויות להסביר את ההחמרה הדרמטית, ופרסמו אותן בכתב העת הרפואי The Lancet. סיבה אחת היא הערכה לא נכונה של חסינות העדר, שבדרך כלל מגיעה אחרי שכ-70% מהתושבים נדבקו: אחרי ש-67% מתושבי מנאוס נדבקו, העריכו בעיר שהיעד הושג, אבל ההדבקה המשיכה לעלות והגיעה ל-76%, והחסינות כנראה דעכה עד דצמבר. אפשרות אחרת היא שהזנים החדשים, שמקורו של אחד מהם הוא בברזיל, מתחמקים מהנוגדנים שנוצרו אצל המחלימים מהזנים הקודמים. עוד אפשרות היא שהזנים החדשים מתפשטים מהר יותר וגורמים לתחלואה קשה יותר.
החוקרים מתייחסים במיוחד לווריאנט בשם P.1, המוכר בכינוי "הזן הברזילאי": בדצמבר הוא היווה מקור ל-52.2% מההדבקות, ובינואר עלה ל- 85.4%. זן נוסף, P.2, התגלה בדצמבר, אז היווה מקור ל-25.4% מההדבקות, ומאז צנח ל-6%. החוקרים הדגישו כי מדובר בהשערות ראשוניות. בינתיים חוששים במנאוס כי מניין הקורבנות ימשיך לעלות עד שמבצעי החיסונים יגיעו לשם.
ד"ר רפאל בנאוליאל, רופא בבית חולים במנאוס, אמר השבוע בראיון לאולפן ynet: "שבעה חודשים חלפו מאז הגל הראשון של הקורונה, ועכשיו אנחנו חיים את הגל השני. אתמול היו לנו 4,400 נדבקים חדשים ו-225 מתים".
לשאלה מהן הסיבות לכך, השיב: "חשבנו שהשגנו חסינות עדר, וזה לא קרה. גם יש לנו וירוס חדש. ליתר דיוק, יש לנו 12 מוטציות. עכשיו אנחנו מנסים להבין את הווירוס החדש הזה. אנחנו יודעים שביכולתו להדביק יותר אנשים. ההתפשטות הזו היא מאוד קשה. זאת הבעיה העיקרית שלנו".
הרופא התבקש להתייחס לעובדה שאחרי הגל הראשון של המגפה הוחלט לפתוח במנאוס את מערכת החינוך, את הקניונים ואת החנויות. "זאת הייתה טעות, וכמובן שלא אמליץ על המדיניות הזו", אמר. "עכשיו אנחנו צריכים להתחסן. בינתיים רק אחוז אחד מהתושבים קיבל את החיסון, וזו בעיה".