בשיתוף foody
הקולינריה הישראלית ידועה כבר שנים בתור ענף קשוח ומאתגר במיוחד. היא תמיד הייתה הראשונה לספוג פגיעות כלכליות במקרים של אירועים ביטחוניים ובזמני מלחמה. גם בתקופות של שגרה, הסיכוי של עסק בתעשיית הקולינריה לשרוד הוא לא גבוה במיוחד. כ-23% מהמסעדות ומבתי הקפה נסגרים בשנה הראשונה לפעילותם.
משבר הקורונה הנחית מכה אנושה ביותר לענף המסעדות, וערב סיום הסגר השלישי, הוא נמצא בקריסה מוחלטת. בחודש נובמבר האחרון התפרסם דו"ח מטעם מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שהמחיש את היקף המשבר העמוק, אליו נקלע ענף המסעדנות והקולינריה: כ-65 אלף דורשי עבודה מהענף רק בסגר הראשון בחודש אפריל, כ-3,500 מסעדות ובתי קפה מתוך 14 אלף בישראל נכנעו למשבר ונסגרו ב-2020, ומדד הפדיון בענף צנח ל-31.3% בין חודש ינואר לאוגוסט 2020.
2 צפייה בגלריה
 העיתונאי ומבקר האוכל עמית אהרנסון.
 העיתונאי ומבקר האוכל עמית אהרנסון.
העיתונאי ומבקר האוכל עמית אהרנסון.
(צילום: שוקי גוזי)
"זה המשבר הכי קשה שעבר על ענף המסעדנות, כולל כל מלחמות ישראל", אומר השף ניר צוק. אוראל קמחי שף ובעלים של מסעדת "פופינה" מוסיף: "המשבר הכי גדול שאני זוכר הוא צוק איתן. גם בתקופת האינתיפאדה היה ריק, אבל לא היה סגור".
אין ספק כי ביום שאחרי הקורונה, ענף הקולינריה והמסעדנות יצטרך לחשב מסלול ולהמציא את עצמו מחדש. פתיחת מסעדות במתכונת טרום הקורונה כמו פעם כנראה לא תספיק כדי לגרום לענף להתאושש.
האם יכול להיות שהתשובה לקריסה תבוא דווקא מכיוון הפריפריה? העיתונאי ומבקר האוכל עמית אהרנסון יצא לבקר באחד ממתחמי האוכל הגדולים, שמוקמים בימים אלו בדיזיין סיטי במישור אדומים, ובדק כיצד יכול ענף המסעדנות לשגשג בערי הפריפריה. צפו בכתבה בראש העמוד.
2 צפייה בגלריה
 דיזיין סיטי
 דיזיין סיטי
דיזיין סיטי
(צילום: שוקי גוזיק)
אוראל קמחי מסכים כי מעבר של ענף המסעדנות מערי המרכז, ובראשן תל אביב, לכיוון הפריפריה יכול להיות הפתרון למשבר העמוק. "יש ואקום קולינרי בפריפריה ומי שייצא ויעז, יש לו אחוזים גבוהים יותר להצליח מאשר בתל אביב. אני חושב שמי שיוצא למקומות שיש בהם תנועה גבוהה, יכול להצליח. ככה אפשר להיחשף לקהל הרבה יותר רחב, שמגיע לאו דווקא ספציפית אלייך. אתה לא היעד אבל הוא כבר פה".
בשיתוף foody