שתף קטע נבחר

זכרון משותף

בשבוע שעבר ציין העולם את יום השואה וברוח השלום החדשה, יהודים וערבים נפגשו להאזין לעדויות ניצולים וחשבו, ביחד, כיצד להפוך את הזיכרון לציווי ולמעשה

ביום 27 בינואר בכל שנה, אנו מציינים את יום הזיכרון הבינלאומי לשואה, בהתאם להחלטת העצרת הכללית של האו״ם מ-1 בנובמבר 2005. החלטה זו נתקבלה פה אחד, ביוזמת ישראל ובהובלתו של הדיפלומט הישראלי, רוני אדם, אשר מכהן כיום כשגריר ישראל ברואנדה. יום הזיכרון הבינלאומי הראשון התקיים ב-27 בינואר 2006 ומאז אנו מציינים אותו בתאריך זה באירועים שונים באו״ם, בישראל וברחבי העולם. האתגרים שבציון יום השואה הם רבים, וראש וראשון להם הוא העובדה שבכל שנה חיים פחות ופחות ניצולי שואה בקרבנו. המפגש עימם מעניק עוצמה ומשמעות מיוחדת ליום הנורא הזה.

 

על רקע זה נולדה בישראל בשנת 2011 היוזמה החברתית של עמותת ״זיכרון בסלון״, אשר מטרתה לציין את יום השואה במפגש ממש בסלון הבית, באופן אינטימי עם משפחה וחברים, לשמיעת עדויות ולדיון משותף. היא נולדה באופן אקראי ומאז התרחבה ונטלו בה חלק מעל 750,000 איש באלפי בתים ברחבי ישראל והעולם. הנגשת הזיכרון ״לכל אחד, על ידי כל אחד״ היא העומדת בבסיס היוזמה, אשר קנתה אחיזה בלבבות רבים והבהירה מעל לכל ספק כי את החשיבות האינדיבידואלית שבלימוד הלקח האוניברסלי. השנה האחרונה, שנת הקורונה, הציבה אתגר קשה במיוחד בפני העולם בכל הנוגע לקיום אירועים, ובכלל זאת גם יום הזיכרון הבינ״ל לשואה. שיחות הוידאו המשותפות בזום קיבלו חותמת ״כשרות״ והפכו לסטנדרט העדכני של האינטראקציה האנושית, הזהירה בעידן המגפה. וכך, בשבוע שעבר, במסגרת אירועי יום הזיכרון, התכנסו כמה עשרות בלוגרים ממדינות שונות יחד עם משתתפים מישראל, להאזין לעדויות של דור שני לניצולי השואה ולדיון משותף לאחר מכן.

 

כגנכגנ ()

 

יחד עם זאת, לא היה זה אירוע מן המניין, כי אם אירוע יחיד, ייחודי ומיוחד במינו. הבלוגרים שנטלו חלק באירוע היו מאיחוד האמירויות, בחריין ומרוקו, ואליהם הצטרפו ישראלים –לא רק יהודים, אלא גם ערבים, לאירוע זיכרון השואה אשר התקיים בפעם הראשונה בשפה הערבית. האירוע, בו נטלו חלק גם אישים כדוגמת יו״ר הסוכנות היהודית לשעבר, נתן שרנסקי, ושגריר ישראל באיחוד האמירויות, איתן נאה, אשר זה עתה נכנס לתפקידו, נערך ביוזמתן של שלוש עמותות שחברו יחדיו לקיומו: ״זיכרון בסלון״, ״יחד – ערבים לזה לזה״ מייסודו של יוסף חדאד השואפת לקדם שותפות מלאה של ערביי ישראל בחברה הישראלית, ו-״ישראליז״, אשר הוקמה ב-2017 לעודד מפגשים בין צעירים ישראלים לחבריהם ברחבי העולם על בסיס חוויתי, למען חיזוק דימויה החיובי של ישראל בעולם. ״חשיבות האירוע הינה בעצם קיומו״, אנו שומעים מעת לעת, אולם נדמה שלא ניתן להפריז בחשיבות אירוע זה, אשר קיומו במסגרת מקוונת אפשר חבירה של גורמים רבים ומגוונים מכל קצוות המזרח התיכון. חבירה, אשר אך לפני זמן קצר נדמתה כבלתי אפשרית ממש, חיזיון תעתועים הזוי, והנה הוא לפנינו במלוא הדרו. במשך שנים הצהירה מדינת ישראל על רצונה בשלום, לבנות גשר לא רק אל מדינות רבות ברחבי העולם באמצעות פעילות בינלאומית עניפה בתחומים שונים ומגוונים כתרבות, סיוע בינלאומי, רפואה, חינוך ועוד, אלא גם עם שכנינו הקרובים במזרח התיכון, מהפלסטינים, דרך ה״חומוס בדמשק״ ומעבר לכך. לצערנו, אנו מכירים היטב את השלום הקר הקיים בין ישראל לירדן ומצרים, הסכמי שלום חשובים מאין כמותם, אשר הצילו חיים רבים משני עברי הגבול, אולם עדיין שלום ״קר״ הקיים בין מדינות ומדינאים ופחות בין העמים.

 

על רקע זאת, היה מרגש במיוחד ליטול חלק באירוע המקוון בשבוע שעבר, ולחזות בתרגומם של ״הסכמי אברהם״ לחיי היומיום: יצירת הזדמנויות לקשר אנושי, לחיבור בלתי אמצעי, בין ישראל והעולם הערבי, ובין יהודים וערבים גם בתוך ישראל. זאת, דווקא על רקע ציון יום השואה, אירוע טראומטי ומכונן בחיי האומה, שעוצמתו היא שאפשרה איחוד לבבות שכזו. הכניסה, בערבית, אל קודש הקודשים של הזיכרון הישראלי, במטרה להבין, לכאוב יחד ולמצוא נתיבים לשיתוף פעולה, הייתה שינוי מרענן ביחס לשפה שלצערנו נשמעת לרוב מפי אויבי ישראל ורוויה באיומים להשמדתה. יוסף חדאד, מנכ״ל ״ביחד ערבים זה לזה״ העלה על נס את חשיבות הנגשת זיכרון השואה לא רק לציבור הערבי בישראל, אלא גם ברחבי העולם הערבי, במטרה ״לזכור ולהתחבר למסרים האנושיים שבזיכרון״ ולמחויבות של ״לעולם לא עוד״. ״ישראליז״, מצידם, הכריזו על כוונתם ליצור תשתית אזרחית לחיבור בין צעירים על רקע ההסכמים בעוד ״זיכרון בסלון״ שמחו מאוד להגיע בפעם הראשונה עם המסר החשוב – והכל כך אישי - למדינות ערב.

 

זיכרון הוא מילת המפתח ביום זה, אולם האירוע דלעיל מזכיר לנו כי הדבר המשמעותי ביותר אינו רק ציון היום בלוח השנה, אלא גם להפיח בו נשמה ותוכן ולהפוך את הזיכרון לציווי ולמעשה. כיצד ניתן ללמוד את לקחי העבר ולמנף אותם להווה – ועתיד – טובים יותר? זו השאלה שצריכה לעמוד לנגד עינינו בכל שנה וזו השאלה לה עלינו לתת מענה יחד, ביצירתיות ובכוונה מלאה. המשתתפים באירוע יום הזיכרון השנה, הדוברים שפות שונות ומגיעים ממדינות שונות, באו יחד לכאוב את הכאב, להכיר באנושיות המחברת בין כולנו ולומר בקול גדול: ״לעולם לא עוד״. כן ירבו.

 

שחר עזאני, יועץ אסטרטגי וסגן נשיא בכיר ברשת JBS, לשעבר דובר הקונסוליה בניו יורק, אוהב ישראל

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים