2 צפייה בגלריה
אוקראינה תינוקות שנולדו בהליך פונדקאות תקועים ב אוקראינה נגיף קורונה
אוקראינה תינוקות שנולדו בהליך פונדקאות תקועים ב אוקראינה נגיף קורונה
תינוקות שנולדו בהליך פונדקאות באוקראינה, ארכיון
(צילום: רויטרס)
יו"ר ועדת החריגים לכניסה ויציאה מישראל, השר אופיר אקוניס, הנחה לאפשר לזוגות שמקיימים הליך פונדקאות בחו"ל לצאת מהארץ לצורך לידה וקליטת התינוקות. בכך נענה אקוניס לפנייתו של השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, וההחרגה תהיה תקפה גם לזוגות סטרייטים וגם לזוגות חד-מיניים.
עד כה הגיעו לוועדת החריגים בקשות של עשרות זוגות שמעוניינים לטוס לחו"ל כדי לקיים את הליכי הפונדקאות לקראת הלידה וקליטת התינוקות. מדובר בנסיעה לתקופה ארוכה של כמה שבועות, ולפעמים אף חודשים, כך שחזרתם של ההורים הנרגשים עם התינוקות צפויה להיות לאחר פתיחת השמיים. ההיתר שניתן כעת יאפשר להם לטוס לחו"ל, ובוועדת החריגים מעריכים שבעקבות ההחלטה יבקשו עוד עשרות זוגות שנמצאים בהליך פונדקאות היתר לטוס.
2 צפייה בגלריה
אופיר אקוניס אמיר אוחנה
אופיר אקוניס אמיר אוחנה
"לכל הורה חשוב להיות ברגע הלידה של בנו או בתו". אקוניס ואוחנה
(צילום: שאול גולן, חגי דקל)

אקוניס אמר אמש: "באחריות, בזהירות וברגישות - אנחנו מקיימים מדיניות של אישורים חריגים לכניסות ויציאות מישראל. הליך הפונדקאות בחו"ל הוא מורכב וארוך מאוד, ויש בו היבטים יוצאי דופן. אני מודע לחשיבות קיום הליכי הפונדקאות גם בימים אלה, והחרגתם תאפשר לזוגות את אחד הרגעים החשובים ביותר בחיים - הקמת המשפחה".
אוחנה עצמו סיפר כי קיבל פנייה מזוג ישראלי שביקש ממנו לסייע להם להגיע ללידת התאומים שלהם באורגון שבארה"ב. "לכל הורה חשוב להיות ברגע הלידה של בנו או בתו, אך במקרי פונדקאות יש לכך חשיבות כפולה: הפונדקאית למעשה איננה ההורה הביולוגי של התאומים, המופרים מתרומת ביציות", אמר אוחנה. "לו ההורים המיועדים לא יהיו במקום בזמן הלידה או בסמוך לה, הדבר עלול לגרור קשיים רגשיים לפונדקאית להיפרד מהתאומים ככל שיישארו בחזקתה זמן רב יותר, דבר שעלול לגרור אף קשיים משפטיים".
אוחנה הוסיף: "בנימה אישית, כמי שעצמו חווה את תלאות הליך הפונדקאות בחו"ל, אוסיף כי מדובר במסע ארוך שנים, שמושקעות בו תשומות ומאמצים רבים - חומריים ורגשיים - כדי להגשים חלום נשגב של הקמת משפחה. עבור רבים אחרים החלום הזה הינו בגדר מובן מאליו. דומני שמקרה זה עונה על שני החריגים: מדובר במקרה הומניטארי ובצורך אישי מיוחד שנכון גם להורים המיועדים, גם לתאומים שיבואו בשעה טובה, וגם לפונדקאית".