עיריית ירושלים, באמצעות חברת מוריה, מפרסמת היום את המכרז הראשון לביצוע עבודות התשתית (אינפרא 1) של הקו הכחול, קו הרכבת הקלה השלישי בירושלים. ההיקף הכספי של מקטע העבודות הראשון של הקו החדש הוא כ-183 מיליון שקל. סך האומדן הכספי של הקו הכחול עומד על כ-10 מיליארד שקל.
2 צפייה בגלריה
 הדמיית קו הרכבת הקלה בירושלים
 הדמיית קו הרכבת הקלה בירושלים
הדמיית קו הרכבת הקלה בירושלים
(תוכנית רב לתחבורה בירושלים)


הקו הכחול יחבר בין שכונת רמות שבצפון ירושלים דרך הר החוצבים, מרכז העיר ושכונת תלפיות לבין שכונת גילה שבדרומה. הוא יצטרף לקו האדום הקיים, מפסגת זאב להר הרצל, שביצוע העבודות להארכתו להדסה עין כרם ולנווה יעקב, צפויות להסתיים במהלך השנה הנוכחית, ולקו הירוק שרוב מקטעיו נמצאים בשלבי ביצוע וחלקם אף הסתיימו. שלושת הקווים חוצים זה את זה כדי לאפשר מעבר ביניהם, ונבנים כרשת שקיבלה את השם JNET.
"פרסום המכרז הראשון לקו הכחול הוא צעד חשוב בדרך להשלמת מערך הרכבות הקלות של ירושלים והפיכתה לעיר בעלת התחבורה הציבורית הירוקה והמתקדמת בישראל", אמר ראש העיר ירושלים, משה ליאון.
מכרז התשתיות הראשון של הקו הכחול הינו במקטע שבין צומת דב יוסף שבשכונת גילה דרך רחוב הרוזמרין מזרחה לצומת גילה - דרך חברון, וצפונה על דרך חברון עד לצומת דרך חברון-מעלה דרגה באורך של כ-1.25 ק"מ. עבודות העתקת התשתיות במקטע זה כוללות בין היתר את הקמת תוואי רצועת הרכבת, העתקה ושדרוג של התשתיות, פיתוח וסלילה, הסדרת הצמתים, הקמת קירות תמך ועוד.
בשבועות הקרובים צפוי להתפרסם גם המכרז השני של עבודות התשתית של הקו החדש, הפעם למקטע שבהר החוצבים בין צומת הרטום ועד למחלף 4/9 לאורך שדרות גולדה מאיר. עבודות העתקת התשתיות במקטע השני יכללו בין היתר את הקמת תוואי רצועת הרכבת, העתקת ושדרוג תשתיות, פיתוח וסלילה, הרחבת הדרך, פתיחתו של מסלול תחבורה ציבורית משדרות בגין ועד לצומת הרטום ובניית קירות תמך. ההיקף הכספי של המקטע השני הינו כ-257 מיליון שקל
2 צפייה בגלריה
(תוכנית רב לתחבורה בירושלים)
לאחר השלמת כלל עבודות הכנת התשתית של הקו הכחול בכל מקטעיו, תועבר האחריות לזכיין הקו שייבחר לצורך ביצוע עבודות השלב השני בהקמת מערכות הרכבת הקלה (אינפרא 2), הכוללות, בין היתר, את הנחת המסילות על התוואי החדש, הקמת מערכות חשמול הרכבת ועוד. בעוד שקבוצת שפיר CAF זכתה במכרז להשלמת הפעלת הקו האדום והירוק, לקו הכחול יפורסם מכרז נפרד.
אורכו של הקו הכחול הוא כ-31 ק"מ והוא יכלול בין היתר 2.5 ק"מ תת קרקעיים במרכז העיר, 53 תחנות ושלוש תחנות תת קרקעיות. שלוחה נוספת של הקו תצא משכונת מלחה דרך קריית הספורט ותעבור בשכונת הקטמונים ועמק רפאים במושבה הגרמנית ומשם תתחבר לתוואי הראשי של הקו עד לשכונת רמות. בנוסף, יכלול הפרויקט הקמת מוסך רכבת קלה חדש (דיפו) בשכונת מלחה שיכיל כ-61 רכבות (122 קרונות).
גלעד בר-אדון, מנכ"ל חברת מוריה, אמר כי "תחילת ביצוע עבודות התשתית של הקו הכחול הינה אבן דרך משמעותית לצורך הנגשת הרכבת הקלה לשכונות נוספות ברחבי העיר".
זוהר זולר, מנכ"ל תכנית אב לתחבורה ירושלים, הוסיף כי "עבודות התשתית לקו הכחול מהוות שדרוג של המודל שהשקנו בפרויקט ה-JNET, לפיו הקונסורציום שייבחר להקמת ותפעול הקו יקבל לידיו תכנון מפורט, השלמת כל עבודות התשתית, היתרי עבודה, הסדרי תנועה מאושרים ועוד.
"המודל מהווה חלוקת סיכונים מדויקת בין הסקטור הציבורי והפרטי, ותאפשר להעניק לנוסעים במטרופולין ירושלים חווית נסיעה חדשנית ואיכותית שתוביל ליצירת העדפה לתחבורה ציבורית".