לבית קברות במערב רוסיה הובאו היום (שבת) שרידי גופותיהם של חיילים רוסים וצרפתים, שנהרגו במהלך הנסיגה של צבא נפוליאון ממוסקבה ב-1812. בבית הקברות בעיירה ויאזמה נערך טקס צבאי לחללים – רגע נדיר של אחווה בין שתי המדינות.
רוסיה וצרפת רצו לקבור מחדש את שרידיהם של 126 חללים שנהרגו באחד הקרבות הקשים ביותר במלחמה ביניהן בתחילת המאה ה-19. נציגים צרפתים ורוסים נפגשו עם צאצאיהם של מפקדי הצבאות, בטקס שנערך בתנאי מזג אוויר קשים במיוחד: חיילים נשאו שמונה ארונות, שבהם נמצאו שרידים של 120 חיילים, שלוש נשים ושלושה ילדים. במקום ירד שלג כבד, והטמפרטורות הגיעו למינוס 15 מעלות. מכיוון שהקרקע הייתה קפואה הארונות טרם נקברו בבית הקברות בוויאזמה, יותר מ-200 ק"מ ממערב למוסקבה.
8 צפייה בגלריה
טקס רוסיה צרפת קבורה של שרידי גופות של חללים מלחמה 1812
טקס רוסיה צרפת קבורה של שרידי גופות של חללים מלחמה 1812
הטקס בבית הקברות ברוסיה
(צילום: AFP)
הנסיך ז'ואים מירא, צאצא של אחד המרשלים הידועים ביותר של נפוליאון, השתתף בטקס בבית הקברות במערב רוסיה והצדיע לחללים משתי המדינות שהשתתפו במלחמה. "לפני 200 שנה חיילים רוסים וצרפתים נלחמו בקרבות מרים באזור הזה. אומץ לבם של החיילים הרוסים והצרפתים היה כזה שהם המשיכו להילחם למרות התנאים המזעזעים של מזג האוויר". הוא הביע תקווה שמותם יהווה תזכורת לדור הנוכחי על "מחיר השלום והאחווה".
שרידי הגופות התגלו בקבר אחים על ידי ארכיאולוגים צרפתים ורוסים ב-2019. הקבר התגלה לראשונה במהלך עבודות בנייה, ותחילה האמינו ברוסיה שמדובר בשרידיהם של חללים ממלחמת העולם השנייה - מכיוון שבאזור יש קברי אחים רבים מאותה תקופה. מחקר של האקדמיה הרוסית למדעים גילה שמדובר בשרידי גופות ממלחמת רוסיה-צרפת ב-1812.
8 צפייה בגלריה
טקס רוסיה צרפת קבורה של שרידי גופות של חללים מלחמה 1812
טקס רוסיה צרפת קבורה של שרידי גופות של חללים מלחמה 1812
במדים תקופתיים: משתתפים בטקס בעיירה ויאזמה
(צילום: AFP)
שלוש הנשים ששרידיהן נמצאו בקבר האחים התנדבו לסייע לצבא הצרפתי בקרב. שלושת הילדים היו מתופפים צבאיים – תפקיד שבעבר סייע לשיפור התקשורת בשטח ולניהול הקרב. הנשים, הילדים והחיילים נהרגו בקרב על ויאזמה ב-3 בנובמבר 1812 – בתחילת הנסיגה הצרפתית ממוסקבה, ולפני הקרב האכזרי שבו צלח נפוליאון את נהר ברזינה.
הטקס שהתקיים היום בעיירה ויאזמה הוא רגע נדיר של אחווה בין רוסיה לאירופה, בתקופה של מתיחות גדולה בין מוסקבה למערב סביב מחלוקות רבות – האחרונה שבהן קשורה לכליאתו של איש האופוזיציה אלכסיי נבלני, ולדיכוי מחאת האופוזיציה נגד ולדימיר פוטין.