שוק הגיימינג לא עוצר מלכת, אפילו אחרי שנה שהבהירה לכולנו כי לזמן אין שום משמעות. לפני כמה חודשים הושקו פלייסטיישן 5 ואקס-בוקס סירייס X, ואנחנו בערך יודעים איך עומדות להיראות השנים הקרובות בגיימינג בסלון. אבל מה עם שחקני PC? עבורם הדברים משתנים כל הזמן. השקות של מעבדים חדשים, כרטיסי מסך חדשים ודרכים חדשות לשחק הן עניין שבשגרה אפילו כשאין באמת שגרה בשום נקודה אחרת בחיים שלנו. חלק מהמוצרים שבסקירה הזאת מכוונים להווה, אחרים מנסים לשרטט מסלול אל העתיד של עולם המשחקים. המשותף להם הוא הניסיון לחשוב קצת מחוץ לקופסה.
6 צפייה בגלריה
גיימר
גיימר
גיימר
(צילום: shutterstock)

הווה: מחשב גיימינג כמעט קטן - Ghost Canyon

במשך הרבה מאוד שנים, המושג "מחשב גיימינג נייח" היה מזוהה עם מארזים עצומים בעיצובים מזעזעים, לרוב עם חלונות מיותרים ונורות LED במקומות בהם אין סיבה לשים כאלה. אינטל היא אחת החברות שמנסות לשנות את התדמית הזו, ואחד הפתרונות המעניינים ביותר שיש לה בשוק כיום הוא Ghost Canyon. בשנה שעברה סקרנו כאן את מחשב ה-NUC הזעיר של אינטל. אז גוסט קניון הוא גרסת הגיימינג שלו - ניסיון למזער כמה שאפשר את הרכיבים שאינטל אחראית עליהם.
ההבדל בין ה-NUC הסטנדרטי לגוסט קניון הוא התצורה ויכולות השדרוג. המחשב הזה לא נראה כמו קופסת גפרורים מגודלת, אלא כמו כרטיס מסך מגודל, שבו משולבים המעבד והזיכרון יחד עם כל הכניסות והיציאות שאתם צריכים. היחידה הזאת יכולה להשתלב באחד מכמה מארזים שתומכים בה, מבית יצרנים שונים. אני קיבלתי את ה-NC100 של חברת Cooler Master, שמאפשר לשים בנוסף ליחידת המחשוב גם כרטיס מסך סטנדרטי. במקרה הזה, המארז הגיע עם RTX2080.
6 צפייה בגלריה
Ghost Canyon
Ghost Canyon
Ghost Canyon
(צילום: יח"צ)
בפועל, כשהוא מצויד במעבד i9-9980 יחד עם 32 גיגה זיכרון, הגוסט קניון (או בשמו המלא NUC 9 Extreme Compute Element H) לא שונה בביצועיו ממחשב גיימינג מודרני שבו כל הרכיבים האלה נמצאים בנפרד. אינטל פשוט ארזה אותם בצורה יעילה יותר במחיר של ויתור על חיבורים סטנדרטיים.
ההבדל הבולט ביותר בין המארז הזה למארז של כמעט כל מחשב גיימינג אחר הוא שהמחשב הזה יותר דומה במימדיו לקונסולה. אין שום בעיה לשים אותו על שולחן עבודה גדול, וספציפית המארז הזה מאוורר טוב מספיק כדי שהמחשב יישאר שקט רוב הזמן. הרעש מגיע בעיקר מכרטיס המסך כשאתם מבקשים ממנו בקשות שנמצאות על גבול הבלתי-הגיוני.
החיסרון המהותי של המחשב הוא שהמודולריות שלו תלויה בגחמות של אינטל. אלה לא רכיבים שאפשר למצוא בכל חנות מחשבים, ותוכלו לשדרג את המחשב אך ורק עד שאינטל תחליט שדי. אבל אם נמאס לכם ממחשבי גיימינג גדולים, ואתם מוכנים לשלם יותר כדי לקבל פחות (מבחינת נפח, לפחות), זהו אחד הפתרונות המעניינים ביותר בשוק כיום. מחיר: החל מ-4,000 שקלים

הווה: ברירת המחדל החדשה - RTX 3070

סדרת 30xx של NVIDIA היא אחד השדרוגים המהותיים ביותר בין דור לדור בכרטיסי מסך. אם סדרת 20xx מלפני שנתיים בעיקר הוסיפה תמיכה במעקב קרניים וקצת שיפרה את הביצועים, הפעם הביצועים קיבלו שדרוג משמעותי, והמחירים ירדו. בתוך הסדרה הזו, RTX3070 הוא הכרטיס הצרכני ביותר. קיבלנו להתרשמות את גרסת Founders Edition שלו, שיוצרה על ידי NVIDIA עצמה.
כדי לדעת אם זה הכרטיס עבורכם, כל מה שאתם צריכים זה לענות על שאלה אחת: האם אתם רוצים לשחק ב-4K? אם התשובה היא כן, ה-3070 אינו הבחירה הנכונה. הוא לא מספיק חזק כדי להריץ משחקים מודרניים ב-4K בהגדרות גבוהות עם קצב רענון סביר. אפילו אם המשחק תומך ב-DLSS, שמקל על הכרטיס להוציא תמונת 4K בקצב גבוה, עדיין תוכלו לצפות לקצבים מתחת ל-60 פריימים.
6 צפייה בגלריה
RTX 3070
RTX 3070
RTX 3070
(צילום: יח"צ)
מצד שני, במסך 1440p הכרטיס הזה ייתן למסך שלכם יותר פריימים לשנייה משהמסך יוכל לעכל כמעט בכל משחק מודרני. החל מ-Call of Duty: Black Ops Cold War ועד ל-Control, קיבלתי יותר מ-100 פריימים לשנייה בלי שום בעיה. אפילו עם מעקב קרניים, לא תהיה לכם בעיה להגיע ל-60 פריימים. אלה ביצועים טובים יותר מכרטיס הדגל של הדור הקודם, RTX 2080, במחיר נמוך משמעותית. אם מסיקים מעבר המשחקים על העתיד שלהם, זה אומר שה-3070 יישאר כרטיס רלוונטי לכל הפחות ל-4-6 השנים הקרובות. זה גם אומר שאם יש לכם כרטיס מהדור של GTX1080 או הדורות הקודמים, זה הזמן לשדרג - במיוחד אם אתם רוצים מסך ברזולוציה גבוהה יותר.
הבעיה האחת שחייבים להזכיר היא שהביקוש לכרטיס המסך הזה גבוה מההיצע שלו. אמנם עברו כבר כמה חודשים מהשקתו, ויש לא מעט יצרנים בשוק שמייצרים אותו, אך מצב המלאים בחנויות עדיין לא מזהיר. מחיר: 499 דולר, מחיר משתנה בישראל

כמעט-עתיד: יותר מסך - סמסונג Odyssey G9

ה-Odyssey G9 של סמסונג הוא אחד ממסכי הגיימינג היקרים ביותר בשוק כיום. זה לא מאוד מפתיע, היות ומדובר במסך אולטרה-רחב עם פאנל QLED בגודל 49 (!) אינץ', עם רזולוציה 5,120x1,440. כן, זה אומר שהוא אינו 4K, וטוב שכך - גם עם הרזולוציה הזו תצטרכו כרטיס מסך חזק כדי להריץ משחקים בקצב סביר.
בשבוע הראשון עם המסך הזה, הייתי עסוק בעיקר בלהתלונן. הוא קמור, וקשה לי עם מסכים קמורים. ניהול חלונות על מסך כל כך רחב אינו נוח במיוחד. ואני אמנם רגיל לעבוד עם שני מסכים, אבל כשמדובר במסך אולטרה-רחב אחד התחושה שונה. הוא עוטף את שדה הראיה ומשתלט על תשומת הלב שלכם.
אבל אז קרה משהו: התרגלתי. יישום ניהול החלונות המובנה בתוך Power Toys של מיקרוסופט אפשר לי לחלק את המסך לאזורים ולסדר את החלונות בצורה נוחה. ומספר משחקים, בראשם סייברפאנק 2077, שכנעו אותי שיש ערך מהותי למשחק על מסך אולטרה-רחב. נשאבתי לעולם של סייברפאנק באמצעות המסך הרבה יותר מכשחזרתי למסך הגיימינג הסטנדרטי שלי, ואפילו יותר מהמסך הגדול בסלון. עכשיו, כמה שבועות לאחר שהחזרתי אותו, אני עדיין מתגעגע לנוחות שהוא סיפק, ומוכן לסלוח לו על כמה מהבעיות.
6 צפייה בגלריה
Odyssey G9
Odyssey G9
Odyssey G9
(צילום: יח"צ)
אילו? קודם כל, פאנל החיבורים שלו כולל גישה ממש לא נוחה. לרוב הוא בכלל מוסתר מאחורי חלק פלסטיקי שצריך לתלוש ולהרכיב מחדש כל פעם שאתם רוצים לנתק או לחבר משהו. שנית, המסך תופס המון מקום על השולחן, בזכות הרגליים שלו, שצריכות להיות ארוכות כדי לייצב אותו. שלישית, המסך שקיבלתי עשה קליקים.
כשאני אומר קליקים, הכוונה היא לצליל. מדי פעם, לרוב כמה דקות אחרי הדלקת המסך, הייתי מתחיל לשמוע צליל קליק מאוד פלסטיקי. אני לא היחיד - ברשת יש כמה וכמה דיווחים, כשהסיבה היא כנראה שבחלק מהיחידות, גב הפלסטיק של המסך מתחמם (וכתוצאה מכך מתרחב) בקצב שונה מהפאנל עצמו. אני מזכיר את זה כי בסמסונג אמרו לי שלא מדובר בעניין תקין. אם אתם רוכשים את ה-Odyssey G9 והמסך עושה רעשים, פנו לקבלת שירות. מחיר: כ-8,000 שקלים

עתיד: ככה נשחק, אבל לא עכשיו - LG 27GN950

אחת השאלות שתמיד שואלים כשמדובר בחומרת גיימינג היא "מה השלב הבא?". ובשנים האחרונות, אחת התשובות הפופולריות היא 4K 144hz VRR HDR: משחקים שרצים ברזולוציית 4K, וקצב הרענון משתנה שיכול להגיע ל-144 הרץ, עם HDR (תצוגת צבעים טובה יותר). הרזולוציה מספקת את החדות, קצב הרענון הופך את התנועה לחלקה ונעימה יותר לעין, ותמיכה בקצב רענון משתנה גורמת לכך שהמסך יציג רק את התמונות שכרטיס המסך שולח לו. למה זה חשוב? כדי להימנע ממצב שנקרא Screen Tearing בו המסך מנסה בעצם להציג כמה פריימים בו זמנית והתמונה כאילו-נחתכת.
לקחתי מ-LG את ה-27GN950 שלהם כדי לראות איך העתיד הזה נראה. מדובר באחד ממסכי ה-4K הטובים ביותר לגיימרים בשוק כיום. הוא עונה על כל הדרישות - 4K עם קצב רענון 144 הרץ ותמיכה הן בתקן G-sync של NVIDIA והן ב-Freesync של AMD לסנכרון בין כרטיס המסך למסך עצמו. אם נתעלם מכך שיש לו תאורת LED מיותרת בחלקו האחורי (נו, מסך גיימינג או לא מסך גיימינג), מדובר באחד המסכים הטובים ביותר בהם יצא לי להשתמש אי פעם. לא מאוד מפתיע, בהתחשב במחיר שלו. ושווה לציין גם שהוא עובר כיול במפעל, כך שלא תצטרכו לשחק הרבה עם הגדרות כדי להגיע לתצוגת צבעים טובה. הוא בהיר, יש לו תאורה אזורית אפקטיבית מאוד שמצמצמת זליגת אור, וזמן תגובה נמוך מאוד.
6 צפייה בגלריה
LG 27GN950
LG 27GN950
LG 27GN950
(צילום: יח"צ)
אבל מה שעניין אותנו במסך הזה הוא הפוטנציאל שלו להראות לנו את העתיד של גיימינג במחשב. נגיד כבר עכשיו - כיום מדובר בתענוג יקר מאוד. רוב כרטיסי המסך הצרכניים מתקשים עדיין עם 4K גם בקצב נמוך יותר. אבל כשלקחנו RTX3080 וחיברנו למסך הזה, אפשר היה לראות למה מדובר במקום שהתעשייה שואפת אליו - אך לא כזה שנמצא במרחק נגיעה עדיין.
רק מעטים מהמשחקים שניסיתי עברו בכלל את ה-100 פריימים ב-4K, גם עם מנגנון DLSS שמעבד את המשחק ברזולוציה נמוכה יותר ואז משתמש בבינה מלאכותית כדי להשלים את החסר (לרוב בצורה מצוינת). באלה שכן, בהם Control ופורטנייט, החוויה באמת הייתה משמעותית יותר טובה מאשר עם מסך 2K סטנדרטי - מפורטת יותר, חלקה יותר, נעימה יותר לעין.
הבעיה היא שעבור רובנו, השקעה שמתקרבת ל-10,000 שקלים במחשב שיוכל להוציא את המיטב מהמסך - שעולה בעצמו כ-5,000 שקלים - אינה דבר של מה בכך. וגם אם כסף הוא לא שיקול, יש היום לא מעט משחקים שאפילו עם המחשב החזק ביותר לא יצליחו להגיע לקצב רענון של 144 הרץ במסך הזה. ה-Flight Simulator החדש של מיקרוסופט, למשל, בקושי הגיע ל-35 פריימים לשנייה. מחיר: כ-5,000 שקלים

עבר: נוסטלגיה חמודה להפליא - Game & Watch

אחד המוצרים החמודים ביותר שהגיע למדפים לאחרונה הוא Game & Watch Super Mario Bros. מבחוץ, זה נראה כמו אחת ממכונות ה-Game & Watch המקוריות. אלה יוצרו בשנות ה-80, וכללו רובן ככולן מסך זעיר עם כמה כפתורים סביבו, משחקים מוטענים מראש ויכולת להציג שעון (ה-Watch ב-Game & Watch).
אבל אנחנו לא בשנות ה-80, אז המסך אינו LCD עתיק שמדליק ומכבה רכיבים שתוכננו מראש, אלא LCD צבעוני מודרני. והמשחקים שמוטענים אינם אלא גרסאות מלאות של Super Mario Bros והמשחק שידוע בשם Super Mario Bros 2 ביפן (אך בשאר העולם הופץ כ-The Lost Levels, ואינו משחק טוב במיוחד), יחד עם Ball - משחק Game & Watch הראשון שיצא. וכן, כמובן שיש גם שעון.
6 צפייה בגלריה
Game & Watch
Game & Watch
Game & Watch
(צילום: יח"צ)
אז אמנם המסך חדש, והמכונה נטענת דרך USB-C, אבל חוויית המשחק אינה בדיוק מודרנית. אלה משחקים ישנים שבהם אתם משחקים על מסך שגודלו 2.5 אינץ'. במילים אחרות, זה לא בדיוק תחליף לסוויץ' של נינטנדו או אפילו לכל סמארטפון מודרני.
תיאור המוצר הזה כ"חמוד" אינו רק סופרלטיב - זה פחות או יותר כל מה שיש כאן. יש דרכים נוחות יותר לשחק במשחקי מריו, ויש משחקים טובים יותר מ-Super Mario Bros לשחק בהם כשאתם יושבים על הספה ומחכים שמקבץ הפרסומות ייגמר או שהמשחק "האמיתי" בו אתם משחקים על קונסולה ביתית ייטען. אבל אם יש לכם קשר נוסטלגי רגשי לסדרת Game & Watch, או סתם חיבה למשחקי רטרו, זה מוצר שלא יאכזב. מחיר: 259 שקלים