מה עושה אימא לילדה קטנה שמגלה שהבת שלה צליאקנית? חן חן (זו לא טעות, שם המשפחה של חן הוא כמו שמה הפרטי), אשת שיווק ומכירות לשעבר, ידעה מיד מה היא תעשה: תהפוך את העולם בשביל שלבתה יהיה שפע של מאכלים שמתאימים לה, ולשגרת החיים החדשה בבית נטול גלוטן.
אחרי שלמדה להכין לה מטעמים שמתאימים לה, הבינה חן שאין בארץ מספיק משחקים ומתכונים לצליאקנים, ובמהלך שנת הקורונה שעברה עליה ועל משפחתה, היא יצרה משחק זיכרון שראה אור בשבועות האחרונים יחד עם ספר בישול וספר אפייה ללא גלוטן - הכל מתחום האוכל "המותר והאסור" לאנשים ולילדים שנמנעים מגלוטן.
"כשגיליתי שאין באמת משחק מהנה לילדים קטנים, הבנתי שאני חייבת לעשות משהו בנדון", מספרת חן. "יש משחק לילד שאוהב לתפור ויש משחק לילד שאוהב להרכיב, אבל אין משחקים לילדים שאוהבים או חייבים לבשל".
4 צפייה בגלריה
ללא גלוטן
ללא גלוטן
(צילום: חן חן)
4 צפייה בגלריה
ללא גלוטן
ללא גלוטן
(צילום: חן חן)
למה חייבים? "כי ילדים צילאקנים חייבים להכיר את האוכל שהם אוכלים. הילדים האלה לרוב גדלים לאהוב את המטבח כי זה בלתי נמנע, חייבים להיות מפוקסים על זה כל הזמן. למשל, אם מורחים חומוס על פיתה, ילד צליאקני לא יכול להשתמש שוב באותה סכין למריחה נוספת של החומוס - כי הוא כבר נגע בפיתה. הצליאק סובב סביב הילדים כל הזמן, וילד בן 4 שרוצה לדעת ושואל שאלות, יכול ללמוד המון מהמשחק. המשחק גם נותן אפשרות לילד לדבר על הרגשות שלו מול האוכל המיוחד שהוא אוכל".
חן חן: "לדעת להכין אוכל זה נותן כוח, ילדים יכולים להרגיש כמו גיבורי על אחרי שהם מכינים משהו ויוצא להם טעים"
במה שונים מתכונים ללא גלוטן ממתכונים עם גלוטן? היום כשיש קמח ללא גלוטן לא מספיק רק להחליף את הקמח ולהשתמש במתכון כמו שהוא? "לא כי קמח ללא גלוטן מתנהג אחרת לגמרי מקמח רגיל. החודשים הראשונים במטבח ללא גלוטן הם קשים, כי שום דבר לא מצליח. חייבים להודות גם שקמח ללא גלוטן הוא לעתים פחות טעים. במשך המון זמן פיתחתי מתכונים שתואמים למתכונים רגילים - רק ללא גלוטן, ועכשיו אני בעצם רואה שלהיכנס למטבח ולבשל ללא גלוטן זה לא כל כך קשה - כשיש לך את המתכונים הנכונים בשביל זה. כשהתחלתי להכין את המתכונים בבית גיליתי שהם מתאימים לכל המשפחה. המשחק אומנם פונה לילדים ואני אימא עם לב של אימא, אבל כאן יש גם הרבה פתרונות להורים כי הם גם נותנים להורים רעיונות מה אפשר לבשל או לאפות, והילדים בוחרים את האוכל שהם רוצים לאכול ולהכין".
זה מיועד יותר לילדים או להורים? "גם המשחק וגם המתכונים מיועדים לילדים, ולפעמים לילדים עם עזרה קלה מההורים. למשל, יש לי מתכון לפסטה ללא גלוטן, זה נשמע מסובך אבל זה מתכון פשוט מאוד וטעים, וגם מי שלא צליאקי אוהב את זה. לדעת להכין אוכל זה נותן כוח, ילדים יכולים להרגיש כמו גיבורי על אחרי שהם מכינים משהו ויוצא להם טעים. להכין אוכל במטבח זו יצירה, זה מעצים ונותן תחושת חשיבות וביטחון עצמי לילדים".
על כל קלף בערכת המשחק כתובים המרכיבים הנפוצים באותו מאכל, והוא כולל גם עובדות חביבות על אוכל - כמו ממה עשוי בורגול ולמה לטים טם קוראים ככה.
4 צפייה בגלריה
ללא גלוטן
ללא גלוטן
(צילום: חן חן)
המתכונים מחולקים לשני ספרים - אחד לבישול ואחד לאפייה, והם כוללים מתכונים לקוסקוס, ג'חנון, בורקס, פיצה, נודלס, טורטייה, לחם וחינה, פרעצל, גלידה מהירה בשלוש דקות, רולדת שוקולד וגם עוגיות אוריאו (ראו מתכון בהמשך). חן עיצבה, כתבה ופיתחה בעצמה את המשחק ואת המתכונים. אפשר לרכוש את הספרים ואת ערכת המשחק באתר או החל מהשבוע גם בחנויות מתמחות. המחיר: 109 שקלים לכל ספר (כולל המשחק) או 169 שקלים לשני הספרים (גם בישול וגם אפייה) והמשחק יחד.
ביניים
המצרכים (ל-25-30 עוגיות בינונית-קטנות):
לעוגיות - 100 גר' חמאה, חתוכה לקוביות 1/2 כוס סוכר לבן 1 ביצה 1 כוס קמח רב תכליתי נטול גלוטן 3 כפות קקאו 1/2 כפית מלח 1/2 כפית סודה לשתייה 1/2 כפית אבקת אפייה 1 שקית סוכר וניל
למילוי - 50 גר' חמאה רכה 1 כוס + 1 כף אבקת סוכר 1 כפית תמצית וניל
4 צפייה בגלריה
ללא גלוטן
ללא גלוטן
(צילום: חן חן)
אופן ההכנה:
  1. מחממים תנור ל-175 מעלות.
  2. מכינים את העוגיות - מערבלים בקערת מיקסר עם וו גיטרה במהירות בינונית את החמאה, הסוכר, הקמח, הקקאו, מלח, סודה לשתייה, סוכר וניל ואבקת האפייה לתערובת פירורית מאוד.
  3. מוסיפים את הביצה לתערובת, וממשיכים לערבל עד שהתערובת מתגבשת לבצק (זה קורה מהר מאוד).
  4. מעבירים את הבצק למשטח עבודה מקומח, ומעבדים קלות עם הידיים. עוטפים בניילון נצמד, ומעבירים למקפיא לחצי שעה. מוציאים את הבצק מהמקפיא, ומרדדים אותו על משטח מקומח באמצעות מערוך מקומח, לעובי של 2 ס"מ.
  5. קורצים עיגולים בעזרת כוס.
  6. מרפדים תבנית אפייה בנייר אפייה. מסדרים את העוגיות ברווחים גדולים זו מזו. אופים במשך 9 דקות - העוגיות
  7. צריכות להיות רכות במרכז וקשות בשוליים. מוציאים מהתנור ומצננים.
  8. מכינים את המילוי - בקערת מיקסר עם וו גיטרה מערבלים במהירות בינונית חמאה, אבקת סוכר, תמצית וניל, עד שנוצר קרם אחיד וקטיפתי.
  9. מסדרים את העוגיות בזוגות, ובעזרת כפית מניחים את המילוי על חצי מהכמות של העוגיות. סוגרים עם עוגייה נוספת, ומאחסנים בקירור בכלי אטום מקסימום חמישה ימים.