הפומה החדש אצלנו משלב את פורד לראשונה בקטגוריית רכבי הפנאי הקטנים ממנה נעדרה עד כה. בניגוד למתחרותיה הגדולות באירופה, שנהנות שם מרווחים נאים מאוד. רנו למשל, פיז'ו, סקודה וניסאן אם לנקוב במספר שמות בולטים, שמשווקות בינתיים כבר דור שני בקטגוריה.
4 צפייה בגלריה
פורד פומה
פורד פומה
(צילום: ניר בן זקן)
ופורד, שהחליטה בשנים האחרונות לעבוד חזק יותר על נוסטלגיה, בחרה לרכב הפנאי החדש את שמה של מכונית הקופה על בסיס הפיאסטה מסוף שנות ה-90, שזכתה באירופה להצלחה אדירה. מדוע? כי היצרנית המאחרת זיהתה מאפיין שחסר בקטגוריה - יכולת דינמית. לא במקרה הוא דגם יחיד בסגמנט שמוצע (באירופה, לא בישראל) גם בגרסת ביצועים חמה.
ואם באירופה הוא די חשוב, עבור היבואנית המקומית הוא חשוב מאוד. כזה שיוכל להביא (ולהחזיר) למותג המתקשה בשנים האחרונות (אך מתאושש) לקוחות חדשים ובעיקר צעירים. אלא שלא הגיעו לרצפת אולם התצוגה המהודר כי לא היה להם מה לחפש בו.
4 צפייה בגלריה
פורד פומה
פורד פומה
(צילום: ניר בן זקן)
סיכום: לפורד פומה יש כלים מצוינים כדי לשדרג את מכירות פורד בישראל ואת כוח המשיכה של המותג בקרב קהל צעיר. בדיוק מה שפורד (והיבואנית) רצתה להשיג. הוא נראה מצוין מבחוץ, יש לו יכולת דינמית כנראה הטובה בקטגוריה וסוללת מערכות בטיחות מרשימה. לצד זאת הוא סובל מסביבת נהג מיושנת מעט, אבזור נוחות צנוע יחסית, נוחות נסיעה בינונית ובעיקר מרחב מחיה מוגבל מאחור, כמו דגמים קטנים ודי-מצליחים כמו סיאט ארונה וקיה סטוניק. אלא שהם זולים ממנו, משמעותית.
בניגוד לפוקוס שהגיעה ארצה לא מזמן עם תג-מחיר סופר-אטרקטיבי, ובעיקר בעיות תדמית מונעות ממנה להצליח (הרבה) יותר, הפומה יקר. מחירו מציב אותו מול (ואף מעל) דגמים גדולים, מרווחים, איכותיים ומודרניים יותר כמו פיז'ו 2008 ורנו קפצ'ור, כאלה שיכולים לשמש כרכב משפחתי כמעט לכל דבר.
הדיסוננס הזה יציב בעיות בפני הפומה. מצד אחד קטנה-אופנתית עם יתרון מסוים על מתחרותיה, מצד שני יקרה כמו גדולות מודרניות עם מקדם שימושיות גבוה יותר ותדמית איכותית. תג-מחיר נמוך משמעותית היה משפר את מצבו ומעניק לו ציון גבוה יותר. זה לא המצב.
4 צפייה בגלריה
פורד פומה
פורד פומה
(צילום: ניר בן זקן)
איך נראה: העיצוב החיצוני של הפומה מושקע עד ירידה מרשימה לפרטים, בעיקר בחרטום מקורי שמייצר לא מעט תשומת לב. רכב המבחן נהנה גם מצביעה דו גונית (אופציה, 4,000 שקלים) שנראית טוב מרחוק, אבל מקרוב מגלה גימור לא אחיד בשילוב הצבעים בקורה C.
תא הנוסעים פחות מרשים ונראה מעט מיושן (עם בלם יד מכאני ומזגן פשוט במקום בקרת אקלים) וקודר שלא לצורך, עם פלסטיק מאכזב באיכותו בחלק מהמקומות. גם גימור דמוי-קרבון ברכב המבחן לא שיפר את המצב.
המושבים סבירים וצפופים לבעלי מידות גדולות מהממוצע, ובאופן כללי יש תחושה אינטימית מדי בין הנהג לנוסע, שאת גובה מושבו לא ניתן לכוון. הנהג יסבול ממדרס רגל שמאל שממוקם רחוק מדי. מסך המגע ("8) כרגיל בפורד, אינו איכותי כמו במתחרים מודרניים וגם לוח המחוונים הדיגיטלי ("12.3) ברכב המבחן מכיל פחות אפשרויות בחירה מהמקובל.
הפומה דומה בממדיו לקטנים בקטגוריה ובהתאם, המרחב ליושבים מאחור צנוע. משקוף הדלתות האחוריות נמוך ומחייב גם נמוכי קומה משנה זהירות כאשר הם נדחקים לספסל האחורי. מי שכבר ישב שם יתהה היכן שקעי USB לטעינה, פתחי מיזוג ייעודיים או ידיות אחיזה בתקרה. יש מעט תאי אחסון ברכב אך תא המטען נדיב ושימושי (410 ליטר).
לצד אבזור נוחות צנוע, מערכות הבטיחות מקיפות כציוד תקני בכל הגרסאות כטובות והיקרות בקטגוריה. כולל בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת וסיוע בהיגוי להתחמקות ממכשול.
איך נוסע: לפומה מנוע בנזין מוגדש עם שלושה צילינדרים בנפח 1.0 ליטר (125 כ"ס) ותיבת שבעה הילוכים כפולת-מצמד. למרות שעל הנייר הביצועים דומים לרכבי פנאי קטנים (10.2 שניות ל-100 קמ"ש) התחושה פחות נמרצת, בין היתר בגלל תיבת הילוכים המגיבה באיטיות להורדת הילוך ומקצפת לעיתים בתחילת נסיעה שלא לצורך. המנוע צנוע הנפח והצילינדרים מפיק שאון רב החל מסל"ד בינוני אך צריכת הדלק יוצאת נשכרת מהתצורה - 13.7 ק"מ לליטר במסלול המבחן.
4 צפייה בגלריה
פורד פומה
פורד פומה
(צילום: ניר בן זקן)
פורד בחרה בכיול מיתלים נוקשה באופן מובהק כדי להעניק לפומה יתרון דינמי. וזה הצליח, שכן הוא יוצא דופן בין מתחריו עם אחיזת כביש גבוהה ותגובות מהירות ומדויקות לשינוי כיוון. ובאופן נדיר בקטגוריה, הוא מהנה לנהיגה. אלא שהכיול הנוקשה הזה בא על חשבון נוחות הנסיעה שזוכה לציון "עובר" בלבד בתנועה עירונית. בנסיעה על כבישים סלולים טוב יותר היא משתפרת, אך עדיין הוא מהפחות מרשימים בקטגוריה מבחינה זו.
  • מנוע: 3 צילינדרים, 1.0 ליטר, טורבו-בנזין
  • הספק: 125 כ"ס ב-6,000 סל"ד
  • מומנט: 17.3 קג"מ ב-1,400 סל"ד
  • תמסורת: 7 הילוכים כפולת מצמד, הנעה קדמית
  • אורך: 420.7 ס"מ
  • רוחב: 180.5 ס"מ
  • גובה: 154.8 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 258.8 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,369 ק"ג
  • נפח תא מטען: 410 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 10.2 שניות, 187 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 16.4 ק"מ לליטר, 138 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 6
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 138 אלף שקל (128 אלף שקל)