דייט נוסף עם העובר בבטן הסתיים בהצלחה. יצאתי מאולטרסאונד אצל רופא הנשים, מבושמת באוקסיטוצין הזורם בדמי. הטלפון מצלצל, על הקו מנהלת הרווחה במקום העבודה שלי כפסיכולוגית, מתעניינת לשלומי. שואלת איך אני מרגישה ועד מתי אני חושבת שאוכל להמשיך להרצות לסטודנטים עם הבטן התופחת.
אני מודיעה מיד שאני כל כך אוהבת את העבודה, ולכן מבחינתי - עד הלידה. אנחנו מתחילות לדבר על חופשת הלידה ואני מספרת שהתכנון שלי הוא לחזור ללמד לאחר חצי שנה.
4 צפייה בגלריה
תוכניות לחוד ומעשים לחוד
תוכניות לחוד ומעשים לחוד
תוכניות לחוד ומעשים לחוד
(צילום: shutterstock)
הלידה הגיעה ואיתה הרבה אמיתות ודברים שחשבתי שאני יודעת התנפצו. כל אותם הדברים הוחלפו באהבה ענקית שהרחיבה את הלב בכל יום מחדש. הילד גדל וגם אני גדלתי והתפתחתי בתור אם לצידו.
כשהיה בן ארבעה חודשים והתחלתי להתכונן עם משאבת חלב ולו"ז שאיבות לעבודה, התרגשתי לחזור לעצמי אך במקביל התגנב לליבי עצב גדול. הרגשתי שזה פשוט לא הגיוני שאשלח אותו לפעוטון. הוא קטן מדי, שברירי מדי ואיך אני אפספס את כל הדברים המופלאים שיעשה?
הימים חלפו והעצב שהתגנב לליבי התחלף בהחלטה נחושה - אני מגדלת את הילד שלי בבית. כך, חלפו להם שלוש שנים קסומות של הנאה, חיוך והתפתחות משותפת, לצד לא מעט אתגרים ורגעי משבר.
4 צפייה בגלריה
 "הילד היה נראה שברירי וקטן מדי"
 "הילד היה נראה שברירי וקטן מדי"
"הילד היה נראה שברירי וקטן מדי"
(צילום: תום עזריה)
בתקופה האחרונה, פונים אליי לא מעט הורים שבעקבות הקורונה החליטו להישאר עם ילדיהם בבית או לדחות את הכנסתם למסגרות. הורים רבים חוששים מהשינוי התדיר בשגרת הילדים סביב הסגרים או מהדבקה במסגרת החינוכית ולכן מבקשים לגדל את ילדיהם בבית, עד יעבור זעם.
"כדאי לשבת יחד עם בן הזוג ולכתוב את היתרונות מול החסרונות, על מנת לקבל את ההחלטה המתאימה ביותר עבורכם ועבור ילדיכם"
אם אתם שוקלים לגדל את ילדיכם בבית בתקופה זו, כדאי שתעזרו בעקרונות הבאים:

החלטה

מה עדיף בית או גן? כמו כל דבר זה תלוי. תלוי בהורים, בילד, באיזה גן בוחרים ובעוד משתנים רבים. כמו כל החלטה חינוכית, גם זו החלטה שצריך לקבל תוך שאנו שוקלים את היתרונות והחסרונות. לגידול הילד בבית יש יתרונות רבים כגון: היכולת להיות שותף מלא בזמן אמת להתפתחות שלו, לבלות זמן איכות רב יחד, להחליט לאילו תכנים לחשוף אותו ומתי, וכן חסרונות כמו: הקושי לתת מענה על הצרכים החברתיים של הילד או הפגיעה התעסוקתית של ההורה.
בנוסף, קיימים הורים שחשים שגידול וחינוך הילד בבית אינו מתאים להם וכן קיימים ילדים שהופכים את משימת החינוך הביתי למאתגרת יותר. למשל, עבור הורה שמעדיף לא לבלות זמן רב בגינות וילד מאוד אנרגטי הזקוק לזמן גינה על מנת להשתולל ולפרוק אנרגיה, ייתכן שעדיף להכניס את הילד למסגרת אשר תספק לו מענה על צרכיו.
כך או כך, כדאי לשבת יחד עם בן הזוג בנחת ולכתוב את היתרונות אל מול החסרונות, על מנת לקבל את ההחלטה המתאימה ביותר עבורכם ועבור ילדיכם. בין אם תחליטו להישאר עם הילד בבית ובין אם להכניסו למסגרת, חשוב להבין שאין החלטה אחת טובה יותר מהאחרת. יש פה שיקולים אישיים, מקצועיים, כלכליים וחינוכיים, ולכן ההחלטה הינה אישית וצריכה להתאים להורים ולילד.
4 צפייה בגלריה
צעד
צעד
האם הילד אוהב יותר להיות בבית או בחוץ?
(צילום: shutterstock)

תכנון

כאשר מתכננים לגדל את הילד בבית, חשוב מאוד תכנון מוקדם. התחילו להתעדכן בקבוצות הורים שיוצרות מפגשים בגינות, פעילויות מוזיקליות, גן עם הורה ושאר חוגים שיאפשרו מענה על הצרכים החברתיים של ההורה והילד.
כעת בתקופת הקורונה, זה מעט יותר מורכב, אך יש לא מעט התארגנויות של הורים שנפגשים בגינות ציבוריות, בהתאם להנחיות, על מנת לחשוף את הילדים לילדים נוספים. מומלץ לערוך לו"ז שבמסגרתו כמעט כל יום תהיה פעילות ההעשרה כלשהי התכלול חשיפה חברתית.
קראו עוד:

כמה חשיפה חברתית צריך?

זוהי שאלה מורכבת שאין לה תשובה חד-משמעית, וכמובן שיש שונות גדולה אצל ילדים שונים. ככלל, עד בערך גיל חצי שנה תינוקות אינם זקוקים לחשיפה חברתית מעבר לחשיפה לבני משפחתם. אולם, מהרגע שהתינוק מתחיל לזחול ולחקור את סביבתו יותר ויותר, הוא גם יגלה יותר עניין חברתי בילדים נוספים ויבלה זמן רב בהתבוננות בהם ובמשחק עם הצעצועים שלהם.
החל מגיל שנה התינוק כבר זקוק לחשיפה חברתית יותר קבועה על מנת להתפתח באופן תקין ולשכלל את המיומנויות החברתיות שלו. בגילאים אלו, מומלץ לתכנן כך שבכל יום תהיה חשיפה חברתית כלשהי לילד, בין אם זה בגינה ציבורית, בפעילות מוזיקלית או בפליידייט עם ילד נוסף.
כעת בתקופת הקורונה, אפשר ליזום מפגש חברתי עם ילד אחד נוסף או שניים, שבמהלכו הילדים יוכלו לקבל הזדמנות לשחק יחד, לחלוק בצעצועים ועוד.
4 צפייה בגלריה
מה עם חברים?
מה עם חברים?
מה עם חברים?
(צילום: shutterstock)

שמירה על לו"ז

שגרה מובנית וסדורה מאפשרת לילד להתארגן במסגרתה, לחוש ביטחון ומקנה לו את הרוגע שהוא זקוק לו על מנת לחקור ולהתפתח.
כדאי לקחת דוגמה ללוח זמנים בגן בשכבת הגיל הרלוונטית, ולחלק את הזמן יחד לזמני: משחק משותף, משחק עצמאי, יצירה ומלאכת יד, אכילה ומנוחה. הלו"ז הקבוע יאפשר להורה גם זמנים בהם הוא יכול לנוח או לעסוק בדברים אחרים שאינם משחק עם הילד.
"מהרגע שהתינוק מתחיל לזחול ולחקור את סביבתו יותר ויותר, הוא גם יגלה יותר עניין חברתי בילדים נוספים"

ללמוד דרך עשייה בבית

הורים רבים מוטרדים מהנושא הדידקטי ומפער אפשרי בין ילד המתחנך בבית לבין ילדים המתחנכים בגן. אני ממליצה לשתף את הילד כמה שיותר בעשייה בבית ולנצלה ללימוד של חומר דידקטי. למשל, מיון משותף של בגדים שיצאו מהכביסה יכול לסייע ללימוד של צבעים. הכנת אוכל יחד יכולה ללמד את הילד על מושג הכמות ולחשוף אותו למרקמים שונים.
בנוסף, נסו לבחון אילו תחומים מעניינים את הילד שלכם, האם הוא מתעניין דווקא בחצר הבית ואז צרפו אותו לניקוי העשבים (וכך ישכלל את מיומנויות המוטוריקה העדינה שלו), או שדווקא מתעניין בפעולות הניקוי ואז תוכלו להזמינו לנקות יחד עימכם עם מטלית לחה (כך יעבוד על קשר עין יד ומוטוריקה גסה). כך, תרוויחו גם זמן משותף וכיפי עם ילדיכם וגם תוכלו לקדמו במגוון תחומים חשובים.
הכותבת היא פסיכולוגית שעוסקת בליווי להורים בתהליכי שינה, גמילה מטיטולים והתנהגות