אם התחזיות לא יתגלו שוב כמופרכות ושלג ירד לא רק בקצה העליון של החרמון, טובים הסיכויים שחלק מכם ימצא עצמו מתמודד עם תנאי כביש לא שכיחים - בלשון המעטה. כי גם אם יוצא לכם פה ושם לנהוג על כביש מושלג, זה קורה לעיתים ממש רחוקות ולא מאפשר לפתח מיומנות ראויה. אז עבור הפעם הבאה שבה תמצאו את עצמכם מתמודדים עם כביש מושלג, אם זה יקרה בעוד יומיים או רק בחופשת הסקי הבאה שאליה תצאו ב-2025, קבלו מספר טיפים חשובים כשהחשוב מכולם כמו תמיד, בלי היסטריה:
5 צפייה בגלריה
(צילום: אחיה ראב"ד)

אם לא חייבים, עדיף לוותר

כלל בעייתי כשמדובר בנהג ישראלי מצוי, אבל בכל זאת כזה שלא יזיק לקחת בחשבון. אם לא מדובר בנסיעה שאתם חייבים לבצע, אין סיבה שלא לוותר כאשר יורד שלג. ברור, זה כיף וכמובן, זו חוויה. אבל מכיוון שמרבית הכבישים בישראל שעשויים להתכסות בלבן-לבן הזה אינם רחבים במיוחד, ראשיים ומתוחזקים היטב, הצרות עשויות להגיע גם אם תהיו זהירים, וגם אם המפלסות תפקדו כראוי ואפילו אם הצהירו שהכבישים פתוחים.
5 צפייה בגלריה
סופה שלג אמסטרדם ב הולנד
סופה שלג אמסטרדם ב הולנד
אם ירד שלג, סבירות גבוהה למראות דומים גם בארץ
(צילום: EPA)
על כבישי רמת הגולן המשניים והלא באמת מודרניים אתם עלולים לפגוש בשלג חדש שלא נמס או הוסר, ובהתחשב בכך שמרביתכם נוהגים במכוניות עם צמיגי קיץ ייעודיים, למפגש הזה יש פוטנציאל להסתיים במפח נפש וכאב כיס לפחות. זכרו שיש הבדל גדול בין התמודדות עם תנאי שטח מדבריים לבין שכבת קרח חלקלקה ופתאומית. בוודאי כשאתם במכונית עמוסה בכל בני המשפחה וכשרכב אחר יכול להגיע ממול.

לנהוג בעדינות

כמו בנהיגה על כל כביש חלק, אם כשמדובר בגשם סוחף וניקוז בעייתי או בבוץ בשטח, גם בזמן נהיגת שלג מומלץ לבצע פעולות כמה שיותר נינוחות, עם ההגה, עם הבלמים ועם דוושת התאוצה. המטרה: שמירה על מגע כמה שיותר עקבי ומלא של הצמיג עם הקרקע. האצה, בלימה, פנייה והחלפת הילוך צריכים להתבצע בתנועות מדודות ואיטיות יחסית, עם פחות לחץ מהרגיל, כאשר הכלל הוא לבצע כמה שפחות שינויי כיוון וקצב התקדמות, כדי למנוע העברות משקל מיותרות מצד לצד ולפנים-אחור שיגרמו לאובדן אחיזה.
5 צפייה בגלריה
ושמרו כמובן על רכב תקין
ושמרו כמובן על רכב תקין
ושמרו כמובן על רכב תקין
(צילום: shutterstock)
בתיבת הילוכים אוטומטית שבה מצוידים מרבית כלי הרכב בישראל נוח יותר לפעול ובחלקן אפשר לזנק בהילוך שני או להשתמש בבורר "שלג" שעושה זאת (ועוד) באופן עצמאי. בכלי רכב ידניים מומלץ לזנק בשני בכל מקרה. וככלל אצבע, תמיד טוב תעשו אם תשמשו בהילוך גבוה יותר מהמקובל למהירות ולתוואי. פחות כוח מתפרץ לגלגלים ימנע מהם להסתחרר ולאבד אחיזה.
עוד יותר מהאצה, האטה היא עניין קריטי על כביש מושלג-קפוא. במרבית המכוניות שנעות על הכביש יש אמנם ABS שמונע נעילת גלגלים ומאפשר להפנות את ההגה במצב חירום, אך יעילותו על כביש קפוא לא תמיד תמנע מכם צרות, שכן הפיזיקה הזאת מתערבת, ומאסה של טון וחצי או שניים לא מאטה כל כך בקלות על כביש קפוא. המערכת אמנם תשחרר את הגלגל להתגלגל תחת לחץ, אך זה יקרה מיידית וממילא, אותו גלגל לא ממש ימצא אחיזה כאשר ישתחרר וחוזר חלילה. אז בלמו באופן איטי ועדין עם כמה שפחות לחץ על הדוושה וכמובן, שמרו מרחקי ביטחון גדולים בהרבה מהרגיל.
5 צפייה בגלריה
טפלו בהן בעדינות - דוושות התאוצה והבלם
טפלו בהן בעדינות - דוושות התאוצה והבלם
טפלו בהן בעדינות - דוושות התאוצה והבלם
(צילום: רועי צוקרמן)
מה עם מהירות? כלל האצבע פשוט כאן והוא אחד - לאט. אחת הטעויות היותר נפוצות בנהיגת שלג היא ההנחה שהכל בסדר. כל עוד מתקדמים אין שום בעיה ולכאורה אפשר להגביר מהירות, אבל כאשר מתחילים להחליק - אולי בגלל משטח קפוא נסתר מהעין - מגלים שאין דרך חזרה. אחת הבעיות עם תנאי שלג היא הטמפרטורה הקרובה לאפס שעלולה להקפיא רטיבות מתחת למעטה הלבן צחור. קחו את זה בחשבון כי רמת האחיזה של צמיג בקרח אפסית.
ונסו להקשיב. מעין חריקות בזמן שהצמיג מתגלגל מלמדות כי השלג עמוק יחסית והצמיג לא מגיע לאספלט שמתחת. כאשר נשמע כאילו נוהגים בשלולית, השלג נמס כנראה והסכנה פחותה. אבל שוב, זכרו כי טמפרטורות נמוכות עלולות להקפיא את השלג הנמס.
5 צפייה בגלריה
תיבת ההילוכים - עדיף להתחיל בהילוך שני
תיבת ההילוכים - עדיף להתחיל בהילוך שני
תיבת ההילוכים - עדיף להתחיל בהילוך שני
(צילום: רועי צוקרמן)

הרכב שלכם הוא חבר

בהתחשב בעובדה שרק מעטים מכם זכו אי פעם באליפות העולם בראלי, זכרו שכלי רכב בעלי הנעה אחורית (שבהם הגלגלים האחוריים מניעים את הרכב) קשים ביותר לתפעול בתנאים של כבישים חלקים וסכנת ההחלקה שלהם מוחשית ביותר. כלי רכב בעלי הנעה קדמית - מרבית הנמכרים היום - נוחים יותר מבחינה זו אך המועדפים הם כמובן אלה בעלי ההנעה הכפולה שמפזרים את הכוח המניע על-פני ארבעה צמיגים.
וזכרו, לא נוהגים עם מעיל ומגפיים. כמו בכל נהיגה, מומלץ מאוד להרגיש בנוח מאחורי ההגה וכמו תמיד בתנאי חורף, הנחה זו מאתגרת את הצורך שלנו להתחמם כשמאוד קר בחוץ. ובתנאי שלג, יותר מכל. זרקתם אחד על השני כדורי שלג והשתוללתם בכיף? הסירו את מעיל הפוך המסורבל והמגביל מאחורי הגה הקיה פיקנטו הקטנה שלכם כי בפעם הבאה בה תרצו לסובב את ההגה, פשוט לא תצליחו. וגם נעלי השלג המבודדות והענקיות? אתם רוצים להשתמש בנעל נוחה יותר כשתיאלצו לבלום בעדינות.
ואם כבר בתוך הרכב, אל תתחילו בנסיעה כשאדים עדיין מכסים את השמשה הקדמית והאחורית ולא ניתן לראות כלום במראות הצד. על אחת כמה וכמה כאשר אתם יוצאים מחניון ומטיילים אחרים עלולים להיות לפני או מאחורי הרכב. ובאותו עניין, זכרו להרים את המגבים מלפנים ומאחור כך שלא ייצמדו לזכוכית הקפואה כאשר אתם עוזבים את הרכב. הגומי עלול לאבד מיכולתו אחרי ההפשרה. זכרו גם לסלק שלג מפתחי אוורור אך גם ממכסה המנוע. זה חמוד, נכון, אבל ערימת שלג פתאומית על השמשה הקדמית תוך כדי נסיעה עלולה לגרום לצרות.

הערה: המדריך התפרסם בעבר