במסגרת הפעימה השנייה ליציאה מהסגר ייפתחו בשבוע הבא הקניונים, חנויות הרחוב, בתי הספר יחזרו לפעילות (מלבד כיתות ז'-י'), בתי הכנסת ייפתחו למניין וגם חדרי הכושר, בתי המלון, הבריכות הציבוריות ואירועי התרבות ייפתחו בהתאם להצגת תעודת מתחסן. אבל מה עם המסעדות? את השאלה הזאת שואלים הבוקר המסעדנים, שהעסקים שלהם סגורים כבר מאז ה-15 במרץ אשתקד.
5 צפייה בגלריה
מסעדה סגורה כיסאות
מסעדה סגורה כיסאות
המסחר ייפתח, המסעדות יחכו לחודש מרץ
( צילום: תיקי גולן)
הפעימה השלישית במתווה היציאה מהסגר, שאושרה אתמול בקבינט הקורונה, אמורה להתחיל ביום ראשון 7 במרץ 2021, והיא תכלול בין היתר פתיחה של בתי קפה ומסעדות קטנות לכלל האוכלוסייה, ולא רק במסגרת מתווה התו הירוק. בהמשך למתווה הזה מגבלת ההתקהלות תורחב אף היא ותאפשר 20 אנשים בתוך חלל סגור ו-50 אנשים בשטח פתוח.
יקי כביר: "עיריית תל אביב מחלקת לבתי קפה ולמסעדות ארגזים צבעוניים לשבת עליהם - זה אמיתי? לי יש 160 מטר של הושבה בחוץ עם היתר, ואני לא יכול להושיב אנשים בחוץ?"
מסעדנים רבים הביעו הבוקר מורת רוח מפתיחת המסחר ביום ראשון ללא המסעדות, והגדירו את ההחלטה "הזויה". על המתווה המסתמן לפתיחה אמר לנו הבוקר מסעדן כי זה "מעט מדי ומאוחר מדי".
"פתיחת המשק ביום ראשון ללא המסעדות היא החלטה מקוממת ולא שוויונית שמחסלת את ענף ההסעדה", אומר המסעדן יקי כביר, הבעלים של מסעדות סרפינה ו-TYO בתל אביב. "זה מעציב אותי שמשאירים אותנו לסוף, לא מדברים עלינו בכלל בפעימה השנייה. זו החלטה הזויה ומנותקת, כי דווקא מסעדות זה המקום הבטוח והיעיל להפעיל בו את התו הירוק, בשל יכולת המסעדה לשלוט בכמות האנשים בחלל ובמוזמנים, שלא לדבר על ישיבה בחוץ באוויר הפתוח, שם לא נשקפת סכנה".
5 צפייה בגלריה
אילוסטרציה - כיסאות
אילוסטרציה - כיסאות
"ההחלטה מקוממת ולא שוויונית"
(צילום: shutterstock)
באחת המסעדות שלך יש אזור ישיבה חיצוני גדול, אתה תושיב שם אנשים? "לפי המתווה אומרים שבמרץ יפתחו מסעדות קטנות, אבל אני השקעתי במסעדות גדולות, אז מה יהיה איתי? אם יש מבצע בחנות של זארה בקניון מאות אנשים יכולים לעמוד בתור ולהיכנס, אבל מה איתנו? עיריית תל אביב מחלקת לבתי קפה ולמסעדות ארגזים צבעוניים לשבת עליהם, ואני שואל אותך - זה אמיתי? לי יש 160 מטר של הושבה בחוץ עם היתר, ואני לא יכול להושיב אנשים בחוץ? זה הזוי, אין מילה אחרת".
מה אתה שומע מקולגות? "קולגות שלי על הפנים. אני חושש לחיי מסעדנים רבים ומקווה שהממשלה תתעשת מהר. מה ההבדל בין בית כנסת ובית מלון לבין מסעדה? מבחינה נפשית הרבה מסעדנים על הפנים, כרגע הרוב בהדחקה, אבל הבום יגיע. אני מכיר מסעדן אחד שעבר לעבוד בוולט. הוא אומר שעדיף לו להרוויח מוולט מאשר שייקחו לו כסף על המשלוחים".
ביניים
בתחילת המשבר עלה לכותרות שמו של מסעדן בשם שלומי סולומון ממסעדת אמורה מיו בתל אביב, ששבת רעב במשך שבועיים וחצי, כמחאה על סגירת המסעדות. אתמול, עם פרסום מתווה היציאה מהסגר, סלומון חגג יומולדת 59.
שלומי סולומון: "המסעדות זה ענף שקל לשתק אותו, כמה מנדטים נוכל להביא עם כל המשפחות שלנו? אולי אחד. המגזר של המסעדנים והעצמאים לא משמעותי במדינה ולכן הוא גם לא משפיע"
"זה היה יום ההולדת הכי עצוב בחיים שלי", אמר הבוקר סולומון ל-ynet. "כבר כמעט שנה אנחנו עוברים מדחי לדחי. זו מדינה שגדלתי בה, נולדתי פה, ההורים שלי שרדו את השואה, ועכשיו המדינה הזאת מתפרקת לי מול העיניים והעסק הפרטי שלי שנמצא בקריסה. התחלואה משתוללת ואף אחד לא רואה שמוקדי ההתפרצות וההדבקה זה לא במסעדות בכלל? המסעדות זה ענף שקל לשתק אותו, כמה מנדטים נוכל להביא עם כל המשפחות שלנו? אולי אחד. המגזר של המסעדנים והעצמאים לא משמעותי במדינה ולכן הוא גם לא משפיע. אז בתי כנסת יש, תפילות במסגד יש - ולמה מסעדות אין? אין כאן היגיון".
5 צפייה בגלריה
שלומי סלמון
שלומי סלמון
שלומי סלמון: "כולם רוצים לעבוד בשחור"
(צילום: רשתות חברתיות)
מה אתה חושב על המתווה המסתמן לפתיחת המסעדות ב-9 במרץ? "זה מצחיק ולא הגיוני. מי בכלל יבוא לעבוד אצלנו? עד יוני נותנים חל"ת, אז למה שיבואו לעבוד? כולם רוצים לעבוד בשחור אבל אני לא משלם בשחור, אז איך נפתח ככה? עד שלא ייפסק החל"ת לא נוכל לפתוח. דור שלם של צעירים גדלים כאן בלי מוסר עבודה. מה זה שנה לקבל כסף מבלי לעבוד? אז גם אם יאפשרו לפתוח אני לא יודע איך נוכל לפתוח ככה, אם יהיו לי עובדים אני אפתח, אבל אני מנסה לגייס וכרגע אין. בכל מקרה, שליש מהמסעדות כבר פשטו רגל וסגרו".
5 צפייה בגלריה
אמורה מיו
אמורה מיו
המחאה של שלומי סולומון מחוץ למסעדה שלו
איך אתה שורד? "מבחינת התזרים קשה לשרוד, ובלי עזרה של בעל הנכס לא הייתי שורד. אנחנו הולכים לתוהו ובוהו. בזיג זג הנוראי ההוא בסגר השני שברו אותי ושבתתי רעב. נאלצתי להפסיק על אף שרציתי ללכת עם זה עד הסוף. כרגע הבנתי שהמחאה לא עוזרת ורק צריך לנסות לשרוד. הבנתי גם שטובת הכלל והאזרח במדינה הם במקום אחרון בסדר העדיפות הלאומי. אחרי שהמשבר ייגמר יידרשו עשרות שנים לנסות לשקם את כול הבלגן שנוצר כאן. זה קרקס".
ביניים
שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות וחבר בפורום ראשי ענף ההסעדה סיפר הבוקר ל-ynet כי הפורום נמצא במשא ומתן ודיאלוג מול משרד הבריאות על התנאים של החזרה לפעילות, וכי השאלה הגדולה היא לא מתי המסעדות ייפתחו אלא באיזו תפוסה ובאיזה מתווה. "הפתיחה של המסעדות היא לא מהות הכל מבחינתנו", אומר ברמן. "המסעדות שלנו לא יכולות לעבוד במודל כלכלי סביר בתפוסה של פחות מ-75 אחוז. אין לנו יותר כסף בכיסים בשביל להפסיד אותו, וחשוב לנו באיזו תפוסה יפתחו המסעדות. אם מדובר על הגבלות אז אין היגיון לפתוח".
במסגרת ההקלות של הפעימה השלישית מדברים על 20 אנשים בחלל סגור ו-50 בחוץ, זה לא מספק אתכם? "במודל כזה של 20 בפנים ו-50 בחוץ לא נסכים, ונשקול אם בכלל לפתוח את המסעדות. היינו כבר בסרט הזה שבו קובעים אמת אחת אבסולוטית למסעדות בגודל 100 מטר ולמסעדות בגודל 1,000 מטר, ואין סיכוי שנסכים לדבר הזה. מה שאושר אתמול בקבינט הקורונה זה משהו כללי, והנושא עדיין בבדיקה מול משרד הבריאות והכלכלה על מנת להגיע למתווה הנכון ביותר שנוכל לעמוד בו".
חיים כהן: "המסעדנים צריכים מתווה עם אופק, כי אנשים בתוך הכאוס הזה חייבים אופק. אנחנו צריכים לדעת מה קורה שבוע אחרי ה-7 במרץ"
איך ההכנות לקראת הפתיחה מחדש? "המסעדות צריכות לפחות חודש כדי להיערך לפתיחה. זה כמעט כמו להקים את העסק מחדש. רוב העסקים איבדו את כח האדם שלהם וצריך לבנות צוותים חדשים ולגייס עובדים, וזו משימה קשה מאוד לאור זה שהעובדים לא רוצים לחזור לעבוד כי הם מקבלים חל"ת מהמדינה. הקושי העיקרי של המסעדנים עכשיו זה גיוס עובדים ולכן התחילו כבר עכשיו להיערך".
ומה בנוגע למענקים? "למעלה מחצי מהמסעדנים אומרים שיהיה להם קשה לפתוח בגלל משבר תזרימי שהם נקלעו אליו בגלל עיכוב במענק או בשל הפחתת הפיצוי. הבטיחו שהכסף יעבור בלחיצת כפתור, אבל בפועל זה לא קורה, ומסעדנים מחכים חצי שנה ויותר לקבל את הכסף. זה מקשה מאוד על פתיחת העסקים מחדש".
5 צפייה בגלריה
חיים כהן חומוס
חיים כהן חומוס
חיים כהן: "צריך להתמקד בפיצוי"
(צילום: ירון ברנר)
השף חיים כהן שמחזיק בחמישה עסקים, מציע לשים בצד את נושא בתי הכנסת ולהתמקד בפיצוי שיקבלו המסעדנים: "אנחנו לא תמימים, יש פוליטיקה ויש ממשלה שיש בה דתיים עם כוח", אומר כהן. "היום צריך להתמקד בדבר אחד - בפיצוי שנקבל. אנחנו גם צריכים להתעסק בעובדה שלא נתנו לו מתווה ברור לפתיחה אלא רק נתנו תאריך פתיחה עם מגבלות. המסעדנים צריכים מתווה עם אופק, כי אנשים בתוך הכאוס הזה חייבים אופק. אנחנו צריכים לדעת מה קורה שבוע אחרי ה-7 למרץ.
"במקום להתעסק עכשיו בשאלה למה בתי כנסת כן, צריך לפעול להורדת הבירוקרטיה למענקים כי חלק מהמסעדנים לא קיבלו מענק, וכרגע הרבה מסעדנים לא יכולים בכלל לפתוח כי אין להם כסף. צריך לתת מענק הנעה. הרבה עסקים לא יכולים לפתוח כי אין להם כסף, זה כמו לפתוח מסעדה חדשה וצריך לעזור לעסקים לפתוח. כמה מסעדנים באמת יכולים לפתוח? מעט מאוד".