בשיתוף פיניש
השנה האחרונה גרמה לשינויים רבים בהרגלי החיים, במיוחד לכל מה שקשור לבית שלנו. השהות הממושכת במרחב הביתי, במקרים רבים עם ילדים קטנים, יצרה מצב שדרש הסתגלות מחדש ומאבק חדש-ישן בזירה הביתית - הכיור המלא. לא רק שהילדים כל הזמן פותחים את המקרר וזורקים עוד כפיות לכיור בין זום לזום, אלא שיותר ויותר ישראלים חזרו לבשל ארוחות לעצמם ולבני המשפחה שלהם. בישול בבית הוא בריא וזול באופן משמעותי מאכילה בחוץ או מטייק-אווי, אבל כולם יסכימו שיש לו חיסרון משמעותי אחד - הכלים. מילא ההנאה בבישול, אבל מה הכיף בלהתעסק עם כלים מלוכלכים?
מדיח הכלים כבר מזמן לא נחשב למוצר יוקרה ובמטבחים רבים הוא סטנדרט הכרחי. עם זאת, עדיין לא מדובר במוצר נפוץ כמו מכונת כביסה ואנשים רבים עדיין מתחבטים בשאלה האם הם זקוקים לו. לא פעם, אחד השיקולים הוא החיסכון במים, כשהתפיסה הרווחת היא שמדיח כלים מבזבז יותר מים משטיפה ידנית. על הנייר זה נשמע הגיוני, הרי מדיח הכלים עובד במשך קרוב לשעה לעומת שטיפה ידנית שהיא מהירה יותר, אבל בפועל מדובר בטעות נפוצה.
2 צפייה בגלריה
כלים מלוכלכים
כלים מלוכלכים
כלים מלוכלכים
(צילום: Shutterstock)
מחקרים רבים שמו סוף למחלוקת ארוכת השנים הזאת שהצליחה לפלג בין זוגות ובני משפחה. לפי הממצאים החד משמעיים, שטיפה במדיח הרבה יותר חסכונית וידידותית לסביבה. מדיחי הכלים החדשים הם גם חסכוניים יותר בחשמל והם גם משתמשים בממוצע בהרבה פחות מים משטיפה ביד.
אחד המחקרים הבולטים בתחום התפרסם בדיוק לפני שנה באוניברסיטת מישיגן. המחקר המקיף הוכיח מעל כל ספק ששטיפה במדיח חוסכת יותר במים משטיפה ידנית. המקרה היחיד ששטיפה ידנית חסכנית יותר היא רק אם אתם משרים את הכלים בסבון ומים חמים ורק אחר כך עוברים עליהם עם זרם מינמלי של מים צוננים. לפי המחקר, שטיפה ידנית רגילה גוזלת כ-12 אלף ליטר בשנה בעוד ששימוש קבוע במדיח כלים כ-6,000 ליטר בשנה - כפול מהכמות. הסיבה לכך הגיונית למדי, מדיח הכלים משתמש בכמות מים מוגבלת לכל שטיפה, בסביבות ה-7 ליטר, בעוד שבמהלך שטיפה ידנית מתבזבזים כ-40 ליטר מים שממשיכים לזרום ולא ממחזרים את עצמם. מלבד המחקר הזה, גם בארגון Decarb Europ, שפועל למען אירופה ירוקה יותר, הומלץ לאחרונה לעבור לשטיפה במדיח כלים משום שהיא ידידותית יותר לסביבה, הן מבחינת כמות המים והן מבחינת צריכת האנרגיה (מאחר ובאירופה אין דודי שמש כמו בארץ, החישוב באנרגיה הסתמך גם על השקלול של חימום המים לפני השטיפה).
כמו כן, המחקר באוניברסיטת מישגן חשף ממצא מעניין נוסף הקשור במנהג רווח שהשתרש אצל משתמשים רבים במדיח ולא בצדק. מסתבר, שהשימוש הכי בזבזני במדיח הוא כאשר שוטפים את הכלים לפני שמכניסים אותם למדיח. זהו מנהג שהושרש לפני שנים, כשמדיחי הכלים היו הרבה יותר חלשים והייתה תחושה שהוא אינו מסוגל להתמודד עם שאריות האוכל הקשות. מדובר בטעות, כיום הקפסולות של המדיח בשילוב עם טמפרטורת המים הגבוהות של המדיח, מסוגלים לקטול חיידקים רבים בחוזקה ובעוצמה שיד אנושית לא מסוגלת אליה.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אבל אם חיסכון במים חשוב לכם, לא מספיק להסתפק רק במעבר למדיח, אלא גם להשתמש בקפסולות המתאימות ולשם כך יש לוודא מה היתרונות שלהן בשימוש, למשל, תרכובות שמאפשרות שטיפה יסודית ללא הצורך בשטיפה ידנית לפני. כך תחסכו לא רק במים, אלא גם באנרגיה שלכם.
היתרון של חיסכון במים ברור לכולנו. אמנם ברגעים אלה משתוללת סערה, אבל מאגרי המים של המדינה קטנים ואין לנו יותר מדי מים לבזבז. אז בפעם הבאה שהכיור שלכם התמלא שוב ומצאתם את עצמכם עומדים מיואשים מולו, תזכרו שמדיח כלים לא רק יחסוך עבורכם מים, אלא גם הרבה זמן, אנרגיה, וחיידקים מיותרים ולא רצויים.
בשיתוף פיניש

פורסם לראשונה: 17:57, 16.02.21