שתף קטע נבחר

השיבה הביתה

בכל יום פונים אלפי ישראלים למדינה בבקשה להיכנס לגבולותיה. הקונסולית הישראלית לעניינים קונסולריים בניו יורק מסבירה מה עלינו לעשות בכדי לקבל אישור כניסה לישראל

קצת אחרי שהוכרז בישראל סגר בסוף שנת 2020, הוחלט לסגור גם את השמיים ואת נתב״ג לאלתר.

רבים מאיתנו שתכננו להגיע לישראל, ורבים שהגיע למחוזותינו לביקור, מצאו עצמם בתוך סיטואציה סוריאליסטית כאשר אינם רשאים לחזור לארצם. כשהחליטה הממשלה בארת על סגירת השמים לקח לה למעלה משבוע למנות ועדת החריגים שתהיה אמונה על אישור כניסה ויציאה מישראל של אזרחים העומדים בקריטריונים שנקבעו. בינתיים עברה אותה ועדה בין משרדים ממשלתיים, ונראה שאיננה מצליחה לתפקד כראוי ולתת מענה לרבים מאיתנו שמחפשים את הדרך הביתה. על פי הדיווחים, גם אנשים שעומדים בקריטריונים אינם מקבלים אישורים, ובקשות נותרות ללא מענה ימים ארוכים.

 

בתחילת דרכה של הוועדה הוחלט שזו תהיה מורכבת מנציגים של משרדי החוץ, הפנים, התחבורה, התפוצות והקליטה. עקב עומס פניות, עברה הועדה למשרד לשיתוף פעולה אזורי וממש השבוע עברה לאחריותה של שרת התחבורה, מירי רגב, כשבראש ועדת הערעורים מכהן שר ההתיישבות, צחי הנגבי.

 

אורית שני, הקונסולית הישראלית לעניינים קונסולריים בניו יורק, מציעה לסייע לישראלים שמבקשים להגיע לישראל ומסבירה מה כדאי לעשות: "ישראלים שרוצים להגיע ארצה נדרשים להגיש בקשה ישירות לוועדת חריגים בטופס המקוון באתר משרד התחבורה. זרים שרוצים להגיש בקשה מפנים את בקשתם לוועדה באמצעות הקונסוליה, ומי שעומד בקריטריונים מועבר לוועדה אשר פוסקת. חשוב להדגיש שהועדה מאשרת רק מקרים הומניטריים קשים ובמשורה. ההחלטה היא של ועדת החריגים בישראל״, היא מדגישה, ״ואני ממליצה לצרף לבקשה מסמכים תומכים כדי שהוועדה תוכל לבחון את המקרה בצורה עניינית ותשתכנע בנחיצות ההגעה״.

 

על פי הקונסוליה הישראלית בניו יורק, וועדת החריגים מתמודדת עם כ-3000 פונים ביום מכל העולם ודרך הקונסוליה בניו יורק פונים עשרות רבות בכל יום. "חשוב לציין שהאישור שניתן מהוועדה לא פותר את הפונה מאיתור טיסה מאושרת, ורכישת כרטיס טיסה. אנחנו יודעים שקשה מאד כרגע למצוא מקומות על הטיסות״.

 

sdfdsf ()
אין יוצא ואין בא. נתב"ג

 

הקונסולרית מתארת מצב מתסכל למדי: "אנחנו מבינים את מצוקתם של הפונים שלא יכולים להגיע ארצה. אנחנו באותו המצב, אבל זה לא תלוי בנו כרגע. הדרך היחידה היא להגיש בקשה מלווה במסמכים תומכים. אנחנו רואים שמי שרוצה לחזור הם בעיקר אנשים שנקלעים למצבי מצוקה. למשל, קרובי משפחה שמאושפזים בישראל במצבים קשים, או מקרים של השתתפות בלוויה או ליווי לקבורה בישראל״, היא מספרת. "רק השבוע פנה אלינו בחור שרצה להגיע לארץ לשבת שבעה על אביו שנקבר יום קודם. הוא לא קיבל אישור כי וועדת החריגים מאשרת להגיע ללוויה אבל לא לשבעה. מכיוון שהוא לא הספיק להגיע ללוויה, נבצר ממנו להגיע ארצה. מנגד פנתה מישהי בטענה שהיא צריכה לחזור ארצה להאכיל את החתול שלה (למען הסר ספק - לא אושר). לכן אני חוזרת ומדגישה, מדובר באישור רק למקרים הומניטריים וחשוב מאוד שהבקשה תלווה במסמכים תומכים שידגישו את נחיצות החזרה ארצה״.

 

ועדיין, בכל יום רבים מהאזרחים מדווחים על דחיית בקשות שרירותית על אף עמידה בקריטריונים, והערמת קשיים לערעור. זאת בעוד שועדת החריגים הישראלית מאשרת לא מעט בקשות שונות ומשונות כמו זו של הפקת תוכנית הריאליטי "הישרדות" לטוס לצילומים, בקשותיהן של המשלחות לטורניר הגראנד סלאם בג’ודו שהגיע בהמוניהם לישראל בשבוע שעבר ואפילו בקשתה של נינט טייב, שמתגוררת בארה"ב, להגיע לישראל לרגל צילומי תוכנית "הכוכב הבא", התקבלה.

 

מדיניות סגירת הכניסה והיציאה מישראל תקפה, נכון לכתיבת שורות אלו, עבור כל הנוסעים עד לתאריך 21 בפברואר בחצות (בין יום ראשון לשני).

 

טיסות במהלך הסגר 

לאורך תקופת הסגר מופעלות טיסות של חברת "ישראייר" אל ומפרנקפורט וחברת "אל על" אל ומניו יורק. כמו כן, יתכנו טיסות נוספות, גם של חברות תעופה אחרות, מיעדים נוספים. ״בכל מקרה״, מזכירים בקונסוליה, ״באחריות הנוסע לברר מועדי קיום הטיסה לבדוק פרטים נוספים ישירות מול חברות התעופה ולרכוש כרטיס בהתאם״.

 

אל הטיסות ניתן לעלות עם בדיקת קורונה שלילית בלבד. יש לזכור כי נדרשת בדיקת קורונה מסוג PCR על מנת שחברת התעופה תעלה נוסע לטיסה לישראל, ויש להיערך לכך מבעוד מועד. במידה ונדרש פטור מבדיקת PCR, ניתן להגיש בקשה עם אסמכתאות מתאימות לקישור שמופיע באתר הקונסוליה.

 

כל מי שכן יגיע לישראל יחוייב בבידוד במלוניות קורונה מיוחדות. בקשות לפטור מבידוד במלונית או הקלות כלשהן בבידוד יש להגיש דרך טופס משרד הבריאות. כמו כן בנתב"ג ישנו נציג של משרד הבריאות שבפניו ניתן להציג את הבקשה לשינוי מקום בידוד. בקונסוליה מדגישים כי לא ניתן לקסל את האישור דרך משרד החוץ.

 

יש להמשיך ולעקוב אחרי הפרסומים השונים, בערוצי התקשורת ובערוצי ממשלת ישראל הרשמיים בכל הנוגע להנחיות או הקלות, מועד פתיחת נתב"ג או המעברים היבשתיים, השבת הטיסות לסדרן וכדומה.

 

www.gov.il

 

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים