אחרי כמעט חודש וחצי בלי מנייני תפילה - בתי הכנסת חוזרים לפעילות. בסוף השבוע, לקראת "שבת זכור" שלפני פורים, הותרה שהייה של עשרה מתפללים בחלל סגור, לראשונה מאז תחילת הסגר השלישי. מהבוקר (א') נכללים בתי הכנסת גם ב"תו הירוק", המאפשר כניסת מחוסנים ומחלימים במספר של עד 50% מהתפוסה הרגילה ברישום מראש.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
אבל למרות הגעגועים ומזג האוויר החורפי, בקהילות דתיות רבות עדיין מתלבטים האם נכון לנצל את ההקלות החדשות ולחזור לשגרה, מחשש כי המתווה איננו ישים. עשרה גברים הם אמנם המינימום הנדרש לקיום תפילה בציבור, אך למעשה מקובל כי בכל מניין מספר המשתתפים גדול יותר (בין היתר, משום שחלקם מאחרים או מתפללים בקצב אחר מחבריהם), וממילא פתיחת המבנים עלולה להפוך לפרצה המזמינה התקהלות אסורה שלא ניתן יהיה למנוע. האפשרות להכניס רק מחוסנים ומחלימים לכאורה נותנת לכך מענה, אך גבאים רבים הבינו כי לא ניתן יהיה לאכוף זאת.
בתי כנסת רבים החליטו להמשיך להתפלל לפי שעה בשטחים פתוחים. כך, למשל, "שטיבלך קטמון" בירושלים, אחד הפעילים והסואנים בעיר, שנעול כבר כמעט שנה. הגבאי, שלמה חוג'ה, הסביר ל-ynet ש"זה המקום הכי מסוכן להדבקה" ולכן הוחלט שלא לקחת סיכונים. לעומתו, בית הכנסת הגדול בפתח תקווה פתח הבוקר את שעריו לתפילת "ותיקין" עם הזריחה, ובמקבילו התל אביבי חידשו את הפעילות רק בצהריים, בתפילת מנחה.

"מי שלא התחסן - לא נכנס"

בבית הכנסת "הצבי ישראל" בשכונת טלביה בבירה, שבו מתפללים גם ראש הממשלה ונשיא המדינה - החלה הבוקר תפילת שחרית בשעה 6:50 למחוסנים בלבד, ומי שעוד לא "נתן כתף" הוזמן להצטרף אליה רק מן החצר, בקור הירושלמי. בהנהלת הקהילה אומרים כי הבחירה במתווה התו הירוק ולא במסלול השני (עשרה מתפללים בלבד בתוך המבנה אך ללא אבחנה ביניהם) עשויה לעודד את כל החברים להתחסן - וזה היה אחד השיקולים לקראת ההחלטה.
1 צפייה בגלריה
(ירון ברנר)
"אחרי חודשים שהתפללנו בחוץ, סוף-סוף השתמשתי בדרכון הירוק שלי", אמר בהתרגשות רועי וולף המתפלל במקום באופן קבוע, בריאיון לאולפן ynet. "זו תחושה מצוינת וכך צריך להיות בכל מקום", הבהיר באשר ללא-מתחסנים שנשארים בחוץ. זה מזרז אנשים להתחסן."אנחנו שומרים על ההנחיות של עד 50% תפוסה בתוך בית הכנסת, וגם המחוסנים שבפנים מקפידים על מסכות כל התפילה, כך שהדאגה יורדת מאוד".
רב בית הכנסת, יוסף אות, התרגש היום מאוד: "בכניסה לבית הכנסת בודקים תעודות", אמר. "אנחנו נשמרים לנפשנו. שלנו מגוונת מבחינה גילית וצריך לוודא ששומרים על כולם. הצבנו גבאי ששומר ובודק שיש לכל מתפלל תעודת מתחסן או תו ירוק, כדי לוודא שרק מי שהתחסן פעמיים וחלפו כבר שבועיים מהחיסוןה שני, יכול להיכנס".
הרב מדגיש כי "מי שנמצא בפנים נזהר ועם מסכות, ומי שלא התחסן - לא נכנס". בפורים מתכוונים בבית הכנסת לעשות קריאות בזום, ולהרבות במנייני קריאת מגילה "כדי שכולם יוכלו לצאת ידי חובה ולשמוח".