13 צפייה בגלריה
זוכה סוף סוף לסיקור אוהד. בריטני ספירס
זוכה סוף סוף לסיקור אוהד. בריטני ספירס
זוכה סוף סוף לסיקור אוהד. בריטני ספירס
(צילום: GettyImages)
כבר למעלה משני עשורים שבריטני ספירס היא אחת הכוכבות הגדולות והמדוברות בעולם, אבל אפשר להגיד די בוודאות שאפילו בשיא הצלחתה המקצועית, היא לא קיבלה סיקור אוהד כפי שזכתה לו בשבועות האחרונים.
למי שהצליח להתחמק מהכותרות לגביה, נסביר שהפעם העיסוק הציבורי הוא לא סביב פועלה האומנותי אלא בעיקר בחייה האישיים. הסרט הדוקומנטרי Framing Britney Spears ששודר אמש (ג') בערוצים השונים, עורר הרבה הדים מאז יציאתו בארה"ב הודות לעיסוקו בשני נושאים בעייתיים וסבוכים בחייה של הכוכבת: הראשון הוא המשמורת שיש לאביה עליה מאז התמוטטותה הנפשית ב-2007, שבמסגרתה לו ולאנשי מקצוע נוספים יש שליטה מוחלטת על חייה. בתקופה האחרונה מתעוררת יותר ויותר ביקורת היוצאת נגד נחיצותה ותנאיה של המשמורת, לאחר שהתעורר החשד כי המעורבים בה לוקחים בה חלק לא למען שלומה של ספירס אלא בעיקר במטרה להרוויח על גבה משכורות עתק.
הנושא השני שבו עוסק הסרט הוא סביב היחס הציבורי והתקשורתי אל ספירס מאז פרצה ונסקה היישר אל פסגת העולם ב-1998, כשכבשה את עולם המוזיקה עם קלאסיקת הפופ Baby One More Time. בואו נגיד את זה ככה – כלי התקשורת לא יוצאים מהעניין עם הרבה כבוד וחן. השחקנית טארה ריד סיפרה לאחרונה כי בתחילת שנות ה-2000, כשהקריירה שלה הייתה בשיאה, מדורי הרכילות צלבו והשמיצו אותה רק מכיוון שתועדה יוצאת למסיבות ונהנית עם חברותיה. כתוצאה, היא הפכה למוקצית ומעמדה בהוליווד התדרדר במהירות עד שכמעט והפכה למובטלת.
אפשר להגיד שספירס סבלה מיחס דומה – אך הרבה יותר קיצוני וחמור, בהתאם למעמד שהיה לה ככוכבת על. כבר מהקליפ הראשון שלה, ספירס שיחקה על התפר שבין נערה תמימה לאישה סקסית. המעריצים, והיו רבים מהם, אהבו. המבקרים, שגם מהם היו לא מעט – צקצקו בלשונם על הכוכבת בעלת הביטחון הענק שהעזה להתלבש באופן לא חסוד, וטיפחה תדמית נועזת יותר ויותר ככל שהתבגרה.
13 צפייה בגלריה
העזה לחשוף מעט עור
העזה לחשוף מעט עור
העזה לחשוף מעט עור
(צילום: GettyImages)
היא הייתה הכוכבת הגדולה ביותר בעולם אבל התקשורת, שראתה נערה צעירה ומצליחה, הרגישה בנוח להתייחס אליה בזלזול ולהפנות את התדמית שלה כנגדה, בצורה הכי לא הולמת שניתן. היו כותרות שהיום קשה להאמין שנחשבו לגיטימיות - המגזין הנחשב "רולינג סטון" כינה אותה "פיתיון לעבריינים" – היא הייתה עדיין בת עשרה, להזכירכם. עיתון "הארטפורד קורנט" כתב: "היא נאנחת וגונחת, אבל לא שרה".
ואלו לא היו רק כותרות של כתבות – היא נאלצה להתמודד עם היחס הסקסיסטי באופן אישי ולעיני המצלמות. המעריצים הוותיקים בטח זוכרים, כפי שגם הסרט מציג בכמה דוגמאות – שהמראיינים השונים לא היססו לשאול את הכוכבת שאלות אינטימיות לגבי חיי המין שלה, מידת החזייה שלה והאם עשתה ניתוחים פלסטיים כאלה או אחרים.
"סקנדל החזה מאפיל על בריטני", נכתב באחת הכתבות שהשוותה את הכוכבת לפמלה אנדרסון. קונאן אובראיין הצטרף למלעיגים כשבאחד המונולגים של תוכניתו אמר: "היא הכחישה שעשתה הגדלת חזה, אבל הודתה שהיא חוסכת כסף עבור פיית הציצים". אתרים למיניהם עשו תמונות השוואה של "לפני" ו"אחרי", ואחרים עשו סקרים בקרב הגולשים כדי לבדוק אם הקהל מאמין להצהרותיה שלא עשתה הגדלה. היא כבשה במות, מכרה עשרות מיליוני עותקים של אלבומים – אבל את התקשורת העסיקה מידת החזייה שלה.
ספירס הנבוכה, יש לציין, הקפידה לענות תמיד בנימוס ובנועם. "אני לא רואה בעצמי סמל מין או אלילת יופי אטרקטיבית. כשאני מופיעה זה הזמן שלי לעשות את שלי ולהתפרע", הסבירה.
13 צפייה בגלריה
"כשאני מופיעה, זה הזמן שלי להתפרע"
"כשאני מופיעה, זה הזמן שלי להתפרע"
"כשאני מופיעה, זה הזמן שלי להתפרע"
(צילום: GettyImages)

הטרדות מיניות במסווה של התבדחויות

מצד אחד – קשה להאמין שפעם אלו היו סיקורים לגיטימיים. מצד שני, היום בעידן "מי טו", כשיותר ויותר מעשים מזעזעים ומרתיחים של הטרדות מיניות נחשפים – כנראה שאין באמת צורך להתפלא שהיו גם מקרים כאלה שנעשו לעיני כל, וספירס הייתה בין אלו שסבלה מכך הכי הרבה. כולם ראו – וצחקו, על חשבונה. האם גם כוכבים גברים קיבלו שאלות בנושאים דומים? התשובה שלילית.
אבל אם בשנים הראשונות היה נראה שהכוכבת שולטת בסיפור ולא פעם אפילו מנצלת אותו לטובתה, בתחילת שנות ה-2000 היה נראה שהיא כבר מאבדת אחיזה. הפרידה מג'סטין טימברלייק הביאה עימה הרבה כותרות שליליות, לא מעט הודות לכוכב שניצל כל הזדמנות אפשרית על מנת ללעוג לה, להשמיץ אותה ובגדול – להשליך אותה אל מתחת לגלגליו של כל אוטובוס אפשרי.
חתונת הבזק בלאס וגאס לחברה ג'ייסון אלכסנדר, שבוטלה באותה מהירות שבה נערכה, גם תרמה להמולה התקשורתית סביב הכוכבת. ב-2004, כשיצאה לסיבוב עולמי כבר היה ברור שהתקשורת רואה בה שק חבטות לגיטימי – הביקורות קטלו אותה ולא פעם ירדו לפסים אישיים.
13 צפייה בגלריה
הוא הקורבן, היא המרשעת. ספירס וג'סטין טימברלייק
הוא הקורבן, היא המרשעת. ספירס וג'סטין טימברלייק
הוא הקורבן, היא המרשעת. ספירס וג'סטין טימברלייק
(צילום: GettyImages)

כדור שלג הרסני

ספירס הפכה למטרה נעה בידי כל כלי תקשורת שחשק ברייטינג. היא כבר לא הייתה אנושית, אלא סוג של דמות בדיונית או קריקטורה. העולם הפך לכיתה של ילדים מרושעים בחטיבת ביניים, וספירס הייתה הילדה העשירה והלא מקובלת שכולם אוהבים להציק לה.
כדור השלג הלך והתגלגל, והשיא הגיע באמצע שנות ה-2000, כשהיה ברור שספירס לבדה במערכה, ללא תמיכה מבני משפחתה אשר איתם ניתקה את הקשר וללא אנשי מקצוע ראויים שיגנו עליה וידריכו אותה איך לנהוג כלפי התקשורת המשוועת לטרף.
הדרך להרוויח קוראים וכסף על גבה נעשה בשני מישורים – הראשון: צלמי פפראצי שעטו עליה ללא הרף, לא פעם בלהקות ובמצבים שהיו לעיתים מסכני חיים. לא פעם ספירס הייתה כלואה ברכבה, מנסה לנהוג ללא הצלחה מכיוון שעדר צלמים ענק הקיף אותה מכל עבר ולא נתן לה לעבור. שום דבר לא היה מחוץ לגבול כולל הצצות אל מתחת לחצאיותיה שהניבו כמה תמונות מפורסמות שמאוד לא נח להיזכר בהן.
13 צפייה בגלריה
ספירס מוקפת על ידי צלמי הפפראצי
ספירס מוקפת על ידי צלמי הפפראצי
ספירס מוקפת על ידי צלמי הפפראצי
(צילום: AP)
גם הבית שבו צמחה – ערוץ MTV, הפנה לה עורף כשהילל וטיפח דור חדש של זמרות כמו ונסה קרלטון, אבריל לאבין ומישל בראנץ', אשר הוגדרו באופן מאוד ספציפי כ"אנטי-בריטני", כאילו שספירס שייכת לז'אנר מאוס שעבר זמנו.
בנוסף, היו מן הסתם כתבות העומק החטטניות והפולשניות לגבי אורח חייה. מגזין OK! הבטיח לקוראיו סקירה מקיפה של "קריאתה הנואשת לעזרה, שישאיר אתכם המומים ועצובים". עיתון People הבטיח לקוראיו לקחת אותם אל נבכי התמוטטות העצבים שלה: "החגיגות הפרועות, הבכי בציבור וגילוח שיערה", נכתב על שערו באותיות גדולות.
13 צפייה בגלריה
עשו קופה ממצבה הנפשי. שער מגזין People
עשו קופה ממצבה הנפשי. שער מגזין People
עשו קופה ממצבה הנפשי. שער מגזין People
(צילום מסך)
Us Weekly הקדיש לה כתבת שער בה קראה הכותרת: "עזרו לי", מעל תמונתה מגלחת את שערה, והזמין את הקוראים לקרוא ראיונות עם מקורביה של הזמרת שחשפו את "בדידותה, שנאתה העצמית והשימוש שלה בסמים" - "הוריה מתפללים לשלומה", נכתב. שער אחר של העיתון הציג לראווה את בנה הקטן שון ועליו נכתב כי לילדיה לוקח ימים להתאושש לאחר שהם מבלים איתה.
ג'ן פרוס, עורכת המגזין לשעבר מודה: "הסיפור שלה התרחש בתקופה שבה המגזינים המודפסים היו נואשים ל'סיפור השבוע'. אני שונאת לומר את זה, אבל כשמצאתם כוכב שהתנהג באופן תמוה – זה היה הסיפור. ידענו שזה מה שימכור את הגיליון". פרוס גם מספרת שהסיקור סביב ספירס הכניס כל כך הרבה כסף לעיתון, עד שנשכרו שירותיהם של כתבים מיוחדים שכל עבודתם הייתה לעקוב אחרי הכוכבת ולדווח על מעלליה.
13 צפייה בגלריה
גם ילדיה היו מטרה הוגנת. בנה של בריטני על שער מגזין US Weekly
גם ילדיה היו מטרה הוגנת. בנה של בריטני על שער מגזין US Weekly
גם ילדיה היו מטרה הוגנת. בנה של בריטני על שער מגזין US Weekly
(צילום מסך)
13 צפייה בגלריה
"עזרו לי"
"עזרו לי"
"עזרו לי"
(צילום מסך)
הבלוגר פרז הילטון בנה את אתר הרכילות שלו על גבה של ספירס, כשדאג לפרסם מדי יום פוסטים המשמיצים אותה. בהמשך הוא גם עשה זאת לכוכבות פופ רבות אחרות, אך ספירס הייתה בין הראשונות שסבלו מנחת ידו. בין היתר קרא לה "אם לא מתפקדת", ולאחר מותו של השחקן הית' לדג'ר ב-2008, מכר חולצות עם הכיתוב: "למה זו לא הייתה בריטני ספירס במקומו?".
לא רק מדורי הרכילות לקחו חלק בקרקס התקשורתי נגדה, גם מראיינים נחשבים לא חסו עליה וחלקם אף הביאו אותה לדמעות: מאט לאוור למשל, כינה אותה "אמא גרועה" ודיאן סוייר האשימה אותה בפרידה מטימברלייק והתייחסה לדבריה של קנדל ארליך, אשתו של ראש ממשלת מרלינד, שאמרה בזמנו שהיא רוצה לירות בספירס. במקום לגנות את דבריה, סוייר ניסתה להסביר לספירס למה דבריה היו לגיטימיים: "בגלל המסר שאת שולחת לנערות צעירות", אמרה לה.
הסרט הדוקומנטרי על אודותיה אף כולל קטע מכעיס מאוד מאחד מפרקי השעשועון Family Feud ששודר באותם שנים, בו מתבקשים המתמודדים להגיד מה איבדה ספירס לאחרונה. בין התשובות הפופולאריות: "בעלה", "השיער שלה" וכמובן: "שפיותה".

ההופעה שכולם השמיצו

אחד הרגעים המכוננים בקריירה של ספירס – והמושמצים שבהם, היה הופעתה בטקס "פרסי המוזיקה של MTV" בשנת 2007, אז הופיעה עם השיר Gimme More. ספירס, שבשנים קודמות נחשבה למלכת הטקס ונתנה כמה מההופעות הזכורות והטובות ביותר שאי פעם נעשו בו – לא ממש ענתה על הציפיות.
13 צפייה בגלריה
בריטני ספירס בטקס ה-VMA של 2007
בריטני ספירס בטקס ה-VMA של 2007
בריטני ספירס בטקס ה-VMA של 2007
(צילום: GettyImages)
הביקורות לא חמלו: ב"ניו יורק טיימס" נכתב: "אף אחד לא היה מוכן לבלאגן הזה", "טורונטו סטאר" סיפר: "היא נראתה מבולבלת וחסרת אונים, בעלת הבעה של מישהי שטורנדו סחף והפיל בלב האולם" וב-BBC הוסיפו: "ההופעה הזו תיזכר בתור אחת הגרועות בתולדות הטקס".
הקומיקאית שרה סילברמן הגדילה לעשות כשעלתה לבמה רגע לאחר שספירס סיימה את הופעתה, אמרה: "קשה להאמין שרק לפני כמה שנים היא הייתה ילדה צעירה שרקדה בבגדים זנותיים עם נחש", וכינתה את שני ילדיה של ספירס: "שתי טעויות מקסימות". זו אגב, הייתה ההופעה שאחריה הבלוגר כריס קרוקר התפרסם בזכות הסרטון בו הוא דורש בבכי: Leave Britney Alone – "עזבו את בריטני בשקט", והפך בעצמו לאושייה נלעגת ומושמצת.
יש לציין שספירס הייתה בחברה טובה, אם אפשר להגדיר זאת כך – אלו היו השנים בהן כל כוכבת פופ גדולה הייתה מטרה הוגנת לחבטות מהתקשורת – דוגמת וויטני יוסטון ומאריה קארי, שסבלו בעצמן מבעיות אישיות וכתוצאה הפכו מזמרות מכובדות ומצליחות לפאנצ'ים של בדיחות וכותרות על חשבונן.

חזרה לפסגה - תמורת מחיר כבד

השיחה סביב ספירס השתנתה בתחילת 2008, זמן קצר לאחר שאושפזה במכון לבריאות הנפש ולאחר שאביה, ג'יימי ספירס, נכנס לתמונה ולקח את העניינים לידיו. מעבר לכך שקיבלה את העזרה שלה הזדקקה, נעשתה גם בקרת נזקים מקיפה ומחמירה שמטרתה הייתה להצהיר: בריטני חזרה לעצמה.
זמן קצר מאוד לאחר מכן היא כבר עשתה הופעת אורח מוצלחת בתוכנית "איך פגשתי את אמא", נכנסה מיד לאולפן ההקלטות ועטיפת אלבומה הבא Circus שיצא מאוחר יותר באותה השנה הציג אותה בפוזה מתקתקה שזעקה "הנערה החביבה מהבית השכן". האלבום זכה להצלחה ענקית, בעקבותיו היא יצאה לסיבוב הופעות עולמי מצליח ואף חזרה אל במת טקס "פרסי המוזיקה של MTV" - הפעם כווינרית, כשזכתה בשלושה פרסים, כולל הפרס הגדול של הערב עבור הקליפ הטוב ביותר.
ספירס חזרה למוטב, או כך לפחות זה נראה, ובהתאם גם הסיקור התקשורתי הפך לפתע לחיובי ואוהד. כולם הרי אוהבים סיפור של קאמבק מוצלח. מה שקרה לאחר מכן מאחורי הקלעים, בבית משפחת ספירס ובכל הנוגע למערכת היחסים בין הכוכבת לאביה השולט מאז בחייה ובכל נכסיה – הוא כבר נושא אחר ומטריד בפני עצמו.
13 צפייה בגלריה
בריטני ספירס ואביה ג'יימי
בריטני ספירס ואביה ג'יימי
בריטני ספירס ואביה ג'יימי
(צילום: אינסטגרם)

סליחה אם פגענו

נקודת האור שבה אפשר להיאחז אשר הגיעה הודות לסרט הדוקומנטרי על אודותיה, היא שנראה שרוב המלעיזים מודעים לכך שעשו לכוכבת עוול, וכך נוצר לו מצעד פומבי של "אופס, אנחנו ממש מצטערים", שכוכבים וכלי תקשורת רבים לוקחים בו חלק.
ההתנצלות שעוררה כנראה הכי הרבה הדים היתה זו של האקס המיתולוגי טימברלייק, שניצל את ההזדמנות לבקשת סליחה כפולה, מספירס וגם מג'נט ג'קסון – אותה הותיר לאנחות לאחר הפיאסקו של 'תאונת המלתחה' בסופרבול 2004: "הן יקרות לי, אני מכבד אותן מאוד ויודע שכשלתי... אני יודע שההתנצלות הזו היא הצעד הראשון ולא מפצה על העבר. אני רוצה לקחת אחריות על מעשיי, ובו זמנית לקחת חלק בעולם מעודד ותומך... אני מסוגל לטוב יותר ואתנהג באופן ראוי יותר".
13 צפייה בגלריה
בואו פשוט נגיד את זה, ג'סטין מעולם לא היה ראוי לה
בואו פשוט נגיד את זה, ג'סטין מעולם לא היה ראוי לה
בואו פשוט נגיד את זה, ג'סטין מעולם לא היה ראוי לה
(צילום: GettyImages)
סילברמן התנצלה גם היא, בציוץ ובפודקאסט בו אמרה: "בריטני, אני כל כך מצטערת. אני מרגישה נורא אם פגעתי בך. אני יכולה להגיד שרק עשיתי את עבודתי, אבל כך אהיה מאוד 'משפטי נירנברג', ואני אחראית על מה שיוצא מפי".
אתר Glamour היכה על חטא כשכתב באינסטגרם: "אנחנו מצטערים בריטני". הפוסט הסביר: "כולנו אשמים במה שקרה לבריטני ספירס". סמנתה בארי, עורכת האתר אמרה: "אני מקווה שאנחנו במקום בו לא נעשה דברים כאלו יותר, שלא נאדיר כוכבים, בעיקר נשים, רק כדי לקרוע אותן יותר מאוחר לגזרים".
"ניו יורק טיימס" הודו שגם הם לקחו חלק בהשמצות ואתר Volture הצהיר: "איכזבנו אותן", בהתייחסו לא רק לספירס אלא לכל הכוכבות המושמצות של אותם השנים.
פרז הילטון סיפר כי התנצל לאחרונה באופן אישי בפני ספירס: "אני מתחרט על רוב הדברים שאמרתי עליה" אמר. "למרות שכבר התנצלתי בפניה בעבר, אין שום דבר רע בלהתנצל שוב או בדרך שונה".
ספירס מצידה, לא הגיבה על המתרחש סביבה, לפחות לא באופן ישיר, אבל ניתן רק לקוות שהזיכוי הרטרואקטיבי לו היא זוכה בימים אלו, עושה לה קצת טוב על הנשמה – גם אם כל זה מעט מדי, מאוחר מדי.
13 צפייה בגלריה
בריטני ספירס
בריטני ספירס
בריטני ספירס
(צילום: GettyImages)
13 צפייה בגלריה
בריטני ספירס
בריטני ספירס
בריטני ספירס
(צילום: GettyImages)